کد خبر: 26218
A

تصویت لایجه کودکان واجب است نه مستحب/ صدا و سیما درباره قتل آتنا کوتاهی کرد

نشست بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه نشین و راهکارهای پیش رو توسط جمعیت امدادی امام علی(ع) با حضور زاهدی معاون حقوقی کودکان در وزارت دادگستری، احمد خاکی معاون امور اجتماعی در بهزیستی، روزبه کردونی مدیر آسیب‌‌‌‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه، طیبه سیاووشی نماینده مجلس، موسوی چلک مددکار اجتماعی، قاسم زاده روانشناس کودک در تالار فردوسی برگزار شد.

تصویت لایجه کودکان واجب است نه مستحب/ صدا و سیما درباره قتل آتنا کوتاهی کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهدیه بهارمست طی نگارش گزارشی در خبرآنلاین نوشت: عصر روز سه شنبه دهم مرداد، نشست‌خبری قربانیان خاموش درباره بررسی موارد کودک آزاری در محلات حاشیه نشین و راهکارهای پیش رو توسط جمعیت امدادی امام علی در تالار فردوسی برگزار شد. در این نشست صندلی خالی محمود حریرچی جامعه شناس و حسین اسد‌بیگی رییس اورژانس اجتماعی به چشم می‌خورد.

زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) گفت: 75 درصد افرادی که کودک‌آزار هستند، خود در کودکی آزار جنسی را تجربه کرده‌اند، در جمعیت امام علی کودکانی داریم که فکر می‌کند آزار جنسی یک نوع بازی و ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

تشکیل گروه ویژه برای زنان و کودکان آسیب‌پذیر

زاهدی معاون حقوق کودک در وزارت دادگستری در این نشست به شفافیت کودک‌آزاری اشاره کرد و گفت: صدا و سیما باید از شبکه‌های مجازی پیشی بگیرد و عکس کودک را در دسترس مردم قرار دهد، مثل زمانی که یک زلزله اتفاق می‌افتد ستادی تشکیل می‌شود و تمامی سازمان‌ها دست به دست هم می‌دهند تا بحران را مدیریت کنند.

زاهدی در ادامه گفت: برای کودک آزاری هم باید چنین ستاد ویژه‌ای تشکیل شود تا سریع‌ترین مسیر برای مقابله با کودک آزاری به موقع برخورد شود، تا جان کودک را حفظ کند.

معاون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت: با قید فوریت، مشارکت مردم، پلیس آگاهی و صدا و سیما به این معضل رسیدگی کنند. چرا شبکه‌های مجازی در نشر عکس و اطلاعات تواناتر بودند؟ چرا در مراکز عمومی و صدا و سیما این خبر را پوشش ندادند؟

زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امام علی در ادامه گفت: اورژانس اجتماعی پاکدشت از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد دیگر نیرو برای مقابله با کودک آزاری ندارد، یعنی اگر پدر و یا فردی بخواهد کودکش را ساعت 8 شب به قتل برساند هیچکس برای مقابله با او آنجا نیست. با توجه به کودک آزاری‌های زیاد در جامعه هنوز فرآیند و روند پیگیری مددکاران اجتماعی طولانی است، حکم گرفتن از قاضی و نبود قانون مدون برای مددکار اجتماعی معضل است.

فاطمه قاسم زاده روانشناس کودک در همایش به مسائل دقیق‌تری اشاره کرد، در ادامه گفت: مراحل بالاتر این برنامه‌ها در اختیار دولت و سازمان‌های دولتی است، مانند آموزش به خانواده، آموزش کودک و حتی آسیب رسان که البته آموزش و پرورش وظیفه حیاتی را در این مورد دارد و نباید عملکرد خودش را به تدریس اختصاص دهد، بلکه باید حقوق کودک، مهارت زندگی، جلوگیری از خشم، توان نه گفتن و مراقبت‌های جنسی آموزش دهد.

قاسم زاده در ادامه گفت: در گذشته هم کودک آزاری وجود داشته است، ولی امروزه بدلیل شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بیشترین کودک آزاری ها از روی جهل و نادانی است

سید حسن موسوی موسوی چلک مددکار اجتماعی گفت: کودک آزاری پدیده جهان شمولی است و تمام دنیا با آن بطور رسمی و قانونی مبارزه می‌کنند. در سال 78 برای ایجاد اورژانس اجتماعی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کردیم. قتل آتنا در پارس آباد حساسیت‌ها را بیشتر کرد، ولی باید دقت کرد که دختر و مادر اسماعیل (قاتل) چه گناهی داشتند؟

موسوی چلک ادامه داد: قاتل آتنا و بنیتا دو ویژگی مشابه داشتند؛ هر دو سابقه دار بودند، باید بیشتر به مراقبت پس از خروج رسیدگی کرد، با توجه به نوع، جرائم و ویژگی‌های فردی آنان نوع نظارت را مدنظر قرار داد.

او گفت: برای شیوع و جرم زدایی در جامعه باید برای تمامی افراد بعد از تولد پرونده اجتماعی تشکیل داد، زیر نظر مددکار اجتماعی مانند کارت‌رشد، هنگامی که کودک ما متولد می‌شود زیر نظر دکتر تعذیه و بهداشت قرار می‌گیرد. برای مثال اگر آهن بدن کودکمان کم بود سریعا به آن رسیدگی می‌شود؛ اگر هر کسی از کودکی یک پرونده اجتماعی داشته باشد در مدرسه اختلال‌های آن مورد پیگیری قرار گیرد، فرد در سنین بالا جرمی انجام دهد قوه قضاییه با در دست داشتن پیشینه پزشکی روانی فرد بهتر می‌تواند به آن فرد و جامعه کمک کند، حتی از جرم پیشگیری کند.

موسوی چلک در ادامه گفت: مددکار اجتماعی باید ظابطان اجتماعی باشند، اگر این لایحه تصویب شود دیگر برای اقدام به موقع مددکار اجتماعی نیازی به حکم قضایی ندارد.

این مددکار اجتماعی در ادامه گفت: ضعف اخلاقی داریم، واکنش احساسی انجام می‌دهیم، هنگامی که ما به کودکمان آموزش می‌دهیم مسواک بزند، چرا نمی‌توانیم به او آموزش‌های خود مراقبت جنسی دهیم. باید قبل از زنگ زدن به 110 اول با شماره 123 تماس بگیریم و بعد اگر لازم بود سیستم قضایی را با خبر کنیم.

ولایت مطلق والدین باید اصلاح شود

طیبه سیاووشی نماینده مجلس در ادامه نشست کودک آزاری گفت: سال گذشته لایحه کودکان را در کمیسیون مجلس قضایی مطرح کردم، 9 ماده از این لایحه مورد بررسی قرار گرفت، با وجود اینکه در دستور کار فوریت بود ولی بدلیل دو فوریتی طرح توزیع مواد مخدر و تخفیف در کاهش جرم آن لایحه کودکان به تعویق افتاد ولی من شخصا مجدد پیگیر هستم.

او گفت: نقطه قوت این لایحه جرم انگاری و حمایتی برای کودکان است و البته نواقصی هم دارد.

نماینده تهران در ادامه گفت: در مرکز پژوهش قضایی قم مواردی از جمله رویکرد فردی جنبه پیشگیری آموزش، که مهمترین مواد آن ولایت مطلق والدین است. غفلت والدین در مسئله قضایی نباید جایی داشته باشد. مواردی که پدر مرتکب قتل فرزندش می‌شود، به مددکار اجازه ورود به منزل داده نمی‌شود، این خود یک خلاء قانونی است.

او گفت: باید هر فردی در این راستا کمک کند، سرپرست قانونی کودک، مدارس و مهد‌کودک‌ها اگر کودک آزاری دیدند سریعا گزارش دهند، نه اینکه بدلیل ترس از آبرو والدین پنهان‌کاری کنند.

نهادهای ملی در لایحه کودکان کم رنگ است

قاسم زاده روانشناس کودک در ادامه نشست گفت: فردی که در کودکی آسیب دیده، در بزرگسالی با مشکلات روحی و روانی روبروست و چون زورش به افراد بزرگسال نمی‌رسد، به سمت‌ کودک آزاری می‌رود، در ابتدا باید ریشه یابی شود، نه این‌که فقط صورت جلسه را پاک کنیم.

او گفت: سطح جرم را باید در جامعه کاهش داد، افرادی که بیشتر در این بحران بازداشت می‌شوند خود سابقه کودک آزاری داشته‌اند.کشور ما برنامه ای برای کاهش فقر به صورت جدی ندارد. از جانب یک نظام و ساختار آموزش و پرورش حاضر نیستند حقوق کودک را بشناسند و آموزش بدهند. در جامعه ما نیاز‌هایی داردکه با عرف جامعه سازگار نیست مانند محدود کردن ولایت مطلق والدین.

دولت به تنهایی قادر به حل مساله کودک آزاری نیست

خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی ایران را به سه نوع خانواده تقسیم کرد: دسته اول 25 درصد خانواده بهشتی، منطقی، همراه با فرزند و با آموزش های مراقبت های جنسی لازم. دسته دوم 50 درصد خانواده های برزخی هستند. میانی یکی از اعضای خانواده شاد و احساس خوبی دارد و بقیه اعضا درگیر مسائل زندگی.

او گفت: دسته سوم زندگی جهنمی، به نوعی یکدیگر را سرکوب میکنند. در این خانواده ها یا آسیب پذیر است یا آسیب رسان. دور باطلی است، باید خانواده‌ای ایجاد کنیم که آزار و آسیب‌های جنسی پنهان شده بیشتر بیان شود.

خاکی ادامه داد: سال 95 1317 نفر با اورژانس اجتماعی تماس گرفتند، تنها 42 نفر ارجاع درمانی شدند. آموزش ها باید به جا صورت بگیرد، همان آموزش قبل ازدواج که ضروری است، باید آموزش خود مراقبتی هم برای تمامی والدین و کودکانشان ضروری باشد.

تصویت لایجه کودکان واجب است نه مستحب

زهرا رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی در بخشی از نشست گفت: مساله اعتیاد و کودک آزاری در کف خیابان است و بسیار رابطه تنگاتنگی دارد. مصرف موادهای روان گردان و مواد‌مخدر صنعتی، فرد را مسلوب‌الااختیار می‌کند، تا یک بچه را مورد تعرض قرار دهد. جالب است در هفته‌های قبل لایحه کودکان به دلیل دو فوریت بودن لایحه تخفیف مجازات اعدام و توزیع دولتی مواد مخدر، به تعویق افتاد. در صورتی که کودک آزاری یکی از دلایل مصرف مواد مخدر است.

روزبه کردونی مدیر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه در ادامه نشست گفت: در لندن در سال 1935 آتش سوزی بزرگی رخ داد، که در آن 8 زن فوت کردند و علل آن دیر رسیدن آتش‌نشان‌ها بود. چون هیچ کدام از همسایه‌های اطراف آن خانه شماره آتش‌نشانی را نمی دانستند، حال هم اگر کسی با شماره 123 آشنایی نداشته باشد و به موقع کودک آزاری و یا آسیب‌های اجتماعی را اطلاع ندهد امنیت ملی به خطر می‌افتد، مردم باید 123 را باور کنند تا چنین حوادثی رخ ندهد.

او گفت: در ایران طبق آمار دادستانی 46 درصد از زندانیان به زندان باز می‌گردند. در بیشتر کشورهای پیشرفته مجازات‌های بین 10 تا 30 سال حبس، فرد پس از خروج از زندان تحت نظر قرار می‌گیرد، برای درمان و بازپروری، ولی در ایران چنین چیزی نداریم. باید در این مساله سیاست مدونی قرار داد.

کردونی گفت: ید سیاستی در جامعه نداریم، یعنی عزم ملی که سازمان بهزیستی، پلیس انتظامی، مددکار اجتماعی و قوه قضاییه باید در رصد دائم فرد باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر