کد خبر: 26282
A
در تشریح طرح تخفیف مجازات قاچاقچیان و توزیع مواد مخدر دولتی با دیده بان ایران مطرح شد؛

ابوالفضل ابوترابی: توزیع کارت اهدای دولتی تریاک گام موثر و اساسی در جهت دستیابی به عمده فروشان مواد مخدر و کاهش خسارات جانی معتادان است/ پس از چین، بیشترین آمار اعدام را در سطح جهان را ما داریم

دبیر دوم کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم با اشاره به موثر واقع نشدن سلب حیات قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما پس از کشور چین، بیشترین آمار اعدام را در سطح جهان به خود اختصاص داده است کما اینکه هنوز چندین هزار نفر در صف اعدام ایستاده اند. تا به امروز با اعدام قاچاقچیان مواد مخدر راهی به پیش گرفته نشده است و این مسئله به جای جبران و کاهش خسارات مالی و جانی، به یکی از بزرگترین چالش های روز کشور تبدیل شده است.

ابوالفضل ابوترابی: توزیع کارت اهدای دولتی تریاک گام موثر و اساسی در جهت دستیابی به عمده فروشان مواد مخدر و کاهش خسارات جانی معتادان است/  پس از چین، بیشترین آمار اعدام را در سطح جهان را ما  داریم

 

 

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: مدتی است طرح حذف مجازات اعدام برای حاملین مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی مطرح است. این طرح در مجلس نهم شورای اسلامی مطرح گردید که از همان ابتدا با موافقان و مخالفان سرسختی مواجه شد. 

 در جلسه علنی سوم آذر ماه سال 95، مجلس شورای اسلامی، یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر ـ که با امضای 146 نماینده تهیه شده بود ـ در دستور کار قرار داد و به تصویب نمایندگان رساند. همچنین جلسه علنی روز یکشنبه 25 تیرطرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر در دستور جلسه مجلس قرار داشت و طبق روال موافقان و مخالفان فرصت یافتند تا نظرات خود را بیان کنند. بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر موافق بودند اما در این بین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اجرای این طرح مخالف بود و در نهایت این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ارجاع داده شد.

این درحالی است که سردار علی مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در نشست خبری روز گذشته خود گفت: حذف اعدام در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر نداریم. هرچند بحث‌های متفاوتی دراین زمینه انجام شده که خوشبختانه نمایندگان مجلس دراین زمینه توجیه شده‌اند که در نهایت حذف اعدام در مجازات قاچاقچیان مواد مخدر صورت نخواهد گرفت.

وی همچنین در ادامه اظهاراتش در خصوص توزیع دولتی مواد مخدر خاطرنشان کرد: موضوع مطرح شده قطع رابطه قاچاقچیان و مصرف کنندگان یعنی معتادان است. هرچند طبق قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی و مقررات داخلی کشور نمی توانیم نسبت به توزیع مواد مخدر دولتی اقدام کنیم و در هیچ کشوری نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد. هرچند برخی کشورها روانگردان‌ها را به صورت کنترل شده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند اما در هیچ کشوری کراک، هروئین و تریاک توزیع نمی شود.

 

لذا در تشریح همین امر "ابوالفضل ابوترابی" نماینده مجلس نهم و دهم شورای اسلامی، به خبرنگار دیده بان ایران خبر داد: متاسفانه کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در ترانزیت مواد مخدر، با این مسئله به طور جدی دست و پنجه نرم می کند. از طرف دیگر مبحث مواد مخدر برای کشور، بار اقتصادی کلانی را به همراه دارد. البته گفتنی است بسیاری از کسانی که در طی حمل و جا به جایی مواد مخدر دستگیر و اعدام می گردند، خرده فروشان و به اصطلاح ساقیان مواد مخدر هستند که به جهت فروش و جابه جائی جزئی مواد مخدر اعدام می شوند این در صورتی است که عمده فروشان کماکان به کار خود ادامه می دهند.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما پس از کشور چین، بیشترین آمار اعدام را در سطح جهان به خود اختصاص داده است کما اینکه هنوز چندین هزار نفر در صف اعدام ایستاده اند. تا به امروز با اعدام قاچاقچیان مواد مخدر راهی به پیش گرفته نشده است و این مسئله به جای جبران و کاهش خسارات مالی و جانی، به یکی از بزرگترین چالش های روز کشور تبدیل شده است. 

نماینده مردم نجف آباد در رابطه با حکم کنونی  مواد مخدر و تصحیح آن بیان کرد: در حال حاضر مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمل 30 گرم از مواد هروئین، شیشه و کراک و همچنین حمل و فروش 5 کیلوگرم تریاک سلب حیات فرد است اما در طرح تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر که در کمیسیون قضائی مجلس رای کسب کرد، قاچاقچیان اصلی و عمده فروشان مدنظر قرار می گیرند و حکم آن ها به این صورت است که بار اول به جای اعدام حبس بالای 30 سال به وی تعلق می گیرد اما در صورت تکرار جرم  و جابه جائی  2کیلوگرم مواد مخدر حکم وی اعدام است. (لازم به ذکر است در حال حاضر مطابق قانون اساسی 30 گرم مواد حکم اعدام برای قاچاقچی را در پی دارد اما بالای 200 گرم را اعدام می کنند.)

 

ابوترابی با اشاره به این که اجرای این طرح می تواند در راستای کاهش جرائم مربوط به مواد مخدر موثر باشد، خاطرنشان کرد: درحال حاضر جمهوری اسلامی با اجرای اعدام قاچاقچیان موفق نبوده است چراکه تمامی این اشخاص خرده فروشان مواد مخدر هستند که برای دستیابی به هزینه مواد مصرفی خودشان، اقدام به فروش جزئی مواد(20 تا 30 گرم) می کنند اما تحقق این طرح به دستیابی عمده فروشان و پرداختن به جرائم بزرگ آنها می کند. از طرف دیگر هزینه حبس ابد مجرمان و یا اعدام آنها خسارت بسیاری را بر پیکر اقتصاد جامعه وارد می سازد کما این که مطابق آمارهای گرفته شده  پس از اعدام قاچاقچیان بسیاری از اعضای خانواده اعدامیان مجدداً به این راه کشیده می شدند. 

 

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با اهدای کارت رایگان و دولتی تریاک تشریح کرد: یکی از تجربه هایی که پس از انقلاب اسلامی در راستای کاهش بیماری HIV  دستگیر ما شد، طرح اهدای رایگان سرنگ از جانب داروخانه های کشور بود که خوشبختانه با موفقیت به اجرا رسید. از دیگر تجربیاتی که پس از انقلاب اسلامی در کشور با موفقیت به انجام رسید این بود که از سال 85 به بعد، معتادان را با تفکر و شعار "معتاد مجرم نیست، بیمار است" را در کمپ های ویژه ترک اعتیاد بستری می کردند در صورتی که قبل از این اتفاق معتادان مجرم شناخته می شدند و به زندان می رفتند، جزای نقدی پرداخت می کردند و شلاق می خوردند. 

 

وی همچنین در این باره افزود: در گام سوم قانون  و دولت در راستای کاهش آمار اعتیاد در کشور اقدام به طرح توزیع کارت های دریافت تریاک کرده است. اجرای این طرح به این صورت است که دولت موظف است معتادان و خانواده آنها را بیابد و مطابق قانون به آن ها تریاک بدهد (البته دادن مواد به تدریج جهت ترک اعتیاد کاهش می یابد)، خانواده آن ها را تحت پوشش قرار می دهد و در نهایت فرد معتاد به کمک دولت کم کم از اعتیاد فاصله می گیرد. از دیگر دلایل اساسی اجرای این طرح این است که معتادان  مواد صنعتی پرخطر مانند هروئین، شیشه، کراک و... را کنار گذاشته و به دلیل رایگان بودن تریاک، به این ماده مخدر سنتی و کم خظر روی می آورند.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر عامل حیاتی عمل به این طرح دور شدن معتادان از فروشندگان مواد مخدر است و کساد شدن بازار خرده فروشندگان مواد مخدر است که دولت را جهت دستیابی آسان تر به عده فروشان رهنمود می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر