کد خبر: 26447
A
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در تشریح "طرح توزیع دولتی مواد مخدر" به دیده بان ایران خبر داد:

روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس جزئیات این طرح بررسی خواهد شد/ هدف مهم از اجرای این طرح کاهش آسیب های جامعه و معتادان است/ توزیع دولتی و یا کوپنی مواد مخدر را نداریم

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم با اشاره به اینکه به طور کلی معتادان مواد مخدر(که حدود 7 میلیون نفر هستند) اگر به طور تقریبی هرکدام از معتادان روزانه 1 گرم مواد مصرف کنند، در جامعه روزی حدود 7 تن مواد مخدر مصرف می گردد، بیان کرد: این طرح فرصت و کمک شایانی در جهت فاصله گرفتن گام به گام معتادان از مواد مخدر و دستیابی به فروشندگان مواد مخدر است. همچنین این طرح فرصتی در راستای کنترل صحیح مواد مخدر و دوری از باندهای قاچاق مواد مخدر است که در این رابطه دولت موظف است با مدیریت حساب شده و دقیق به انجام این طرح بپردازد.

روز سه شنبه در جلسه علنی مجلس جزئیات این طرح بررسی خواهد شد/ هدف مهم از اجرای این طرح کاهش آسیب های جامعه و معتادان است/ توزیع دولتی و یا کوپنی مواد مخدر را نداریم

دیده بان ایران: حسن نوروزی در رابطه با اهداف اجرای این طرح در جامعه گفت: این طرح فرصت و کمک شایانی در جهت فاصله گرفتن گام به گام معتادان از مواد مخدر و دستیابی به فروشندگان مواد مخدر است. همچنین این طرح فرصتی در راستای کنترل صحیح مواد مخدر و دوری از باندهای قاچاق مواد مخدر است که در این رابطه دولت موظف است با مدیریت بی بدیل به انجام این طرح بپردازد.

 

چندی است طرح توزیع رایگان و دولتی  مواد مخدر به صورت جدی از طرف کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی  در قالب طرح دوفوریتی پیگیری می شود.  

در این بین سردار علی مویدی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشتر در این رابطه اظهار کرده بود که چنین چیزی (توزیع مواد مخدر دولتی ) نه در ایران و نه در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، چرا که قوانین بین‌المللی به ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

وی همچنین در انتقاد به نمایندگان مجلس هم خاطرنشان کرد: بهتر است نمایندگان و  مسئولان در بیان اظهارنظرات خود دقت کافی را بکنند، چرا که به هیچ وجه رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران، توزیع مواد مخدر دولتی نیست.

 

از سوی دیگر، صبح امروز محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه ای داشت خاظرنشان کرد: دولت موظف است به منظور کاهش مصرف مواد مخدر و درمان معتادان و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از استعمال مواد مخدر از طریق شناسایی معتادان و تامین نیاز آنها به نفع صحیح رابطه مصرف‌کنندگان مواد مخدر و قاچاقچیان را پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون قطع کند.

در همین رابطه حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: اصلی ترین مسئله ای که کمیسیون قضائی طی این مدت بر روی آن پافشاری دارد این است که مجازات و اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را کاهش دهد. این طرح که الحاق یک ماده واحده در قانون مواد مخدر است، در روز سه شنبه 17 مرداد ماه در صحن علنی مجلس شورای  اسلامی و در اولین نوبت به آن رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: کلیات این طرح پیش از این در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده است اما در پایان یک تبصره ای به این طرح اضافه شده است. نکته مهم این است که ما توزیع دولتی و یا کوپنی مواد مخدر را نداریم اما هدف مهم از اجرای این طرح کاهش آسیب های جامعه و معتادان است. 

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم با اشاره به اینکه به طور کلی معتادان مواد مخدر(که حدود 7 میلیون نفر هستند) اگر به طور تقریبی هرکدام از معتادان روزانه 1 گرم مواد مصرف کنند، در جامعه روزی حدود 7 تن مواد مخدر مصرف می گردد، بیان کرد: این طرح فرصت و کمک شایانی در جهت فاصله گرفتن گام به گام معتادان از مواد مخدر و دستیابی به فروشندگان مواد مخدر است. همچنین این طرح فرصتی در راستای کنترل صحیح مواد مخدر و دوری از باندهای قاچاق مواد مخدر است که در این رابطه دولت موظف است با مدیریت حساب شده و دقیق به انجام این طرح بپردازد. زیرا معتادان عملا" در اختیار قاچاقچیان هستند و ما هم تنها با قاچاقچیان مبارزه می کنیم و تاکنون راه حلی برای کنترل معتادان ارائه نداده ایم.

وی افزود: قبل از هر اظهار نظری باید این موضوع را در نظر گرفت که تعداد معتادان در کشور طی چند سال گذشته چقدر افزایش یافته است؟! ما هیچ وقت نگفتیم که می خواهیم توزیع مواد مخدر دولتی را گسترش دهیم بلکه در مجلس بر سر این موضوع گفت و گو کردیم که این موضوع بزرگ اجتماعی باید کالبدشکافی دقیق شود. باید بررسی شود که بالاخره در کنترل معتادان چقدر موفق عمل کرده ایم و چقدر توانسته ایم در جلوگیری از زیاد شدن مصرف کنندگان مواد مخدر پیشرفت کنیم.

نماینده مردم تهران همچنین در خصوص اظهارات علی مویدی تصریح کرد: لازم به ذکر است که در تمامی ادوار 38 ساله ما هیچگونه تغییر در کاهش مصرف مواد مخدر نبوده ایم. لذا ما ناچار به اجرای این طرح در جهت کنترل آسیب های مربوط به جامعه و معتادان که عضو بیمار این جامعه محسوب می شوند باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر