کد خبر: 27307
A

ایجاد دریاچه نمک در جنوب خوزستان / بخش هایی از تالاب شادگان شوره زار شد (+عکس)

زهاب نیشکر در حال حاضر تنها منبع تامین آب تالاب شادگان است. این موضوع نیز به درخواست مسوولان استان خوزستان و مردم محلی و بومیان تالاب شادگان انجام می شود.

ایجاد دریاچه نمک در جنوب خوزستان / بخش هایی از تالاب شادگان شوره زار شد (+عکس)
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران, ولید آلبوناصر عضو شورای شهر شادگان گفت: این دریاچه نمک از حوالی دارخوین که پساب های نیشکر در تالاب می ریزد آغاز می شود و تا نیروگاه گازی آبادان ادامه می یابد.
 
این عضو شورای شهر شادگان و فعال زیست محیطی افزود: شور بودن آب های ورودی به تالاب از پساب های نیشکر که تنها منبع تامین آب تالاب است، قطع حق آبه تالاب از رودخانه های کارون و جراحی و تبخیر شدید از عوامل ایجاد این نمک زار است.
 
یکی دیگر از علل شکل گیری این نمک زار بستن دروازه های عبور آب تالاب به طرف دریا از جاده ماهشهر آبادان و محصور کردن آب های شور است.  
 
وی افزود: مساحت این دریاچه 90 هزار هکتار تخمین زده می شود که با احتساب 400 هزار هکتار تالاب ثبت شده یک چهارم آن به شکل نمک زار درآمده است.
 
در این دریاچه ماهی های خشک شده و مرده ای به چشم می خورد که لایه ای از نمک آنها را پوشانده است.
گیاهان موجود در تالاب هم در میان لایه ای از نمک قرار گرفته اند.
 
آب های شور باعث شده به نخلستان های اطراف تالاب نیز آسیب برسد از جمله می توان به آبیاری نخلستان های مناطق خنافره و عبودی با آب شور اشاره کرد.
 
تالاب شادگان یکی از تالاب های بزرگ ایران است که در جنوب خوزستان قرار دارد. تالاب شادگان یکی از بزرگترین زیستگاه های طبیعی، مکان حیات ماهی ها و پرندگان مختلف و محل زندگی و امرار معاش تعداد زیادی از روستاییان است. 
 
توضیحات 
 
یک منبع مطلع درباره این خبر توضیحاتی را ارائه کرد.
 
وی در گفتگو با خبرنگار عصرایران توضیح داد: زهاب نیشکر در حال حاضر تنها منبع تامین آب تالاب شادگان است. این موضوع نیز به درخواست مسوولان استان خوزستان و مردم محلی و بومیان تالاب شادگان انجام می شود.
 
در حال حاضر صنایع نیشکر امکانات انتقال مستقیم زهاب نیشکر به دریا فراهم است و در صورت تقاضا می توان در مدت 48 ساعت خروجی زهاب نیشکر را از تالاب شادگان به سمت دریا منتقل کرد.
 
این منبع آگاه درباره صنایع نیشکر ادامه داد: قبل از این نیز صنایع نیشکر ورودی زهاب به تالاب را متوقف کرد که به دلیل اعتراض شدید بومیان و روستاییان تالاب شادگان، این اقدام لغو شد و زهاب دوباره به سمت تالاب هدایت شد.
 
همچنین زهاب نسبت به گذشته از درصد بسیار کمتری برخوردار است زیرا زهاب سال به سال، املاح کمتری دارد و به اصطلاح هم اکنون دیگر شیرین است.
 
او ادامه داد: قطعا بهتر این است که علاوه بر زهاب، آب رودخانه نیز به سمت تالاب شادگان هدایت شود تا در صورت افزایش دمای هوا و گرما، تنها املاح باقی نماند.
 
 
عکس: سید احمد موسوی فرد
 
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر