کد خبر: 27763
A

طیبه سیاوشی: خوشحالم که بحث کودک زباله‌گرد از مرحله امنیتی و سیاسی گذشته است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مساله کودکان زباله‌گرد موضوع دردناکی است اما خوشحالم که می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم.

طیبه سیاوشی: خوشحالم که بحث کودک زباله‌گرد از مرحله امنیتی و سیاسی گذشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، طیبه سیاوشی (نماینده مجلس شورای اسلامی) در نشست دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های زیربط نظیر شهرداری، وزارت دادگستری، بهزیستی و نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد، بیان داشت: متاسفانه بسیاری از مسائل حوزه آسیب‌های اجتماعی در مرحله امنیتی و سیاسی است اما خوشحالم که بحث کودکان زباله‌گرد از این مرحله گذشته است.

وی افزود: یکی از مسائلی که همچنان در مرحله امنیتی و سیاسی باقی مانده است مساله تابعیت کودکان است که متاسفانه در بحث کودکان کار و به ویژه زباله‌گرد نیز مطرح می‌شود. برای حل مشکلات کودکان کار باید از مطالعات تطبیقی استفاده کنیم و آن را بومی کنیم.

سیاوشی گفت: باید در رابطه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت صحبت کنیم تا بتوانیم راه‌حل اصلی و اساسی را در بحث کودکان کار و به ویژه زباله‌گرد اتخاذ کنیم و برای این کار به حمایت ویژه‌ای احتیاج داریم نتیجه حاصل نمی‌شود جز اینکه دستگاه‌ها به این مساله ورود پیدا کنند.

وی افزود: راه‌حل اصلی برای مبارزه با زباله‌گردی فرهنگ‌سازی است باید در مورد مسائل و قوانین مختلف پیشگیری صورت گیرد و از طریق رسانه ملی با برخی مشکلات حوزه کودکان مبارزه شود اما متاسفانه در بسیاری از موارد با رسانه ملی به توافق نمی‌رسیم مثلا در مورد لایحه حفاظت از خاک رسانه ملی حتی حاضر نشد یک تیزر کوچک را هم فراهم کند تا در این رابطه فرهنگ‌سازی شود و در جواب خواسته ما به راحتی اعلام کرد که بودجه نداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه با اتفاقات جدید شهرداری تهران می‌توان مسائل را حل و فصل کرد، بیان داشت: در کشور یک میلیون کودک بدون تابعیت زندگی می‌کنند که اکثر آنها در جامعه رها شده‌اند باید مسائل مرزی حل و فصل شود چراکه همین کودکان در شهر تن به کارهای سخت ازجمله زباله‌گردی می‌دهند.

وی افزود: متاسفانه پروسه بازیافت در کشور متفاوت است که باید حل و فصل شود تا کودکان به دلیل ارزان بودن استثمار نشوند. متاسفانه آسیب اجتماعی مرحله بحران را رد کرده است. با جلساتی که به همراه نمایندگان مجلس با اعضای شورای شهر  و شهردار تهران داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که 52 نفر هستیم و باید در جهت مسائل و مشکلات کلان شهر تهران تلاش کنیم مساله مهمتر این است که در مجلس در کمیسیون حقوقی و قضایی فراکسیون کاهش آسیب‌ها را تشکیل داده‌ایم که مهمترین کمیته آن کودکان کار و خیابان است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در رفع این مشکلات از اطلاعات و نظرات دوستان استفاده کنیم و در کمیته کودکان هر کاری که نیاز است را انجام دهیم تا قدمی مثبت برای رفع مشکلات کودکان برداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر