کد خبر: 27918
A

ابطحی: در دستورالعمل نحوه اعزام به اردوهای دانش‌آموزی بازنگری جدی شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید دستورالعمل‌هایی تدوین شود که ما اطمینان حداکثری پیدا کنیم که اعزام دانش آموزان و یا دانشجویان به اردوها از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار است.

ابطحی: در دستورالعمل نحوه اعزام به اردوهای دانش‌آموزی بازنگری جدی شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد ابطحی  در خصوص واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی که منجر به کشته شدن 9 نفر از آنان شد، اظهار کرد: معتقدم کمیسیون آموزش و تحقیقات این حادثه تلخ را حتماً پیگیری خواهد کرد و باید یک بازنگری جدی در دستورالعمل نحوه اعزام به اردوهای دانش‌آموزی داشته باشیم. باید مسئولان دستگاه‌های مربوط مثل آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی و همچنین معاونت وزارت راه و پایانه‌ها، پلیس‌راه و قوه قضائیه با تشکیل کمیته‌ای جلساتی را داشته باشند که اگر لازم است طرحی تدوین شود و نمایندگان هم از آن طرح پشتیبانی خواهند کرد.

وی افزود: باید دستورالعمل‌هایی تدوین شود که ما اطمینان حداکثری پیدا کنیم که اعزام دانش آموزان و یا دانشجویان به این اردوها از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار است. در این اردوهای دانش‌آموزی که مسافت درازی را باید طی کنند اگر کارشناس آموزش‌وپرورش هم شرکت می‌کرد شاید کنار دست راننده می‌نشست و نمی‌گذاشت خوابش ببرد یا اتوبوس را متوقف می‌کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اگر آژانس‌های مسافربری بفهمند که قوه قضائیه با هرگونه تخلفی برخورد می‌کند و پروانه این آژانس‌ها را باطل اعلام می‌کند دیگر برای یک سفر طولانی راننده‌ای را که تازه از سفر آمده و استراحت نکرده است دوباره به یک سفر دیگر اعزام نمی‌کنند. البته پلیس‌راه هم باید جلوی اتوبوس‌هایی را که کاروانی هستند، بگیرد و به‌خوبی همه‌چیز را بررسی کند. پلیس راه فقط یاد گرفته است مدارک را مهر کند و کاری به خواب‌آلودگی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر رانندگان ندارد.

ابطحی گفت: البته ما نمی‌توانیم به طورکل جلوی وقوع حوادث را بگیریم، اما باید احتمال وقوع حادثه را به حداقل کاهش دهیم و تا این مسائل حل نشده است وزارت آموزش و پرورش باید اعزام دانش آموزان به چنین اردوهایی را ممنوع کند تا متولیان امر یک راهکار مطلوب‌تری تهیه کنند. 

وی در همین خصوص افزود: چرا برای چنین اردوهایی از قطار استفاده نمی‌کنند که ایمنی بیشتری دارد؟ هرچند حمل‌ونقل ریلی هم با تجهیزاتی که از چین خریده‌اند زیاد موفق عمل نکرده است. بنابراین خانواده‌ها را باید توجیه کرد که  به آموزش و پرورش فشار نیاورند تا فرزندانشان را به این اردوها اعزام کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ما هنوز هیچ قانون الزام آوری برای اعزام به چنین اردوهایی نداریم و هنوز بر اساس همان دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش در این خصوص عمل می‌شود.

وی گفت: چرا از سوی وزارت آموزش و پرورش نظارتی بر همین دستورالعمل‌ها صورت نمی‌گیرد و دقتی بر نحوه بستن قراردادها با آژانس‌های مسافرتی نیست که مثلاً این اتوبوس ایمنی کافی را دارد و آیا نقص فنی ندارد؟ آموزش و پرورش در این امور نباید کوتاهی کند.

ابطحی با بیان اینکه مجلس به دنبال تصویب قانون الزام‌آور برای اردوهای دانش‌آموزی است، افزود: اگر در آن کمیته‌ای که اشاره شد به این نتیجه رسیدند که باید قانونی در این خصوص وجود داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد تا قانون مورد نظر را وضع و تصویب کند.


منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر