کد خبر: 27925
A

حبیب‌زاده: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به فراموشی سپرده شده‌است

عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اهمیت مبحث 22 مقررات ملی ساختمان گفت: به رغم اهمیت فراوان این مبحث به فراموشی سپرده شده است.

حبیب‌زاده: مبحث 22 مقررات ملی ساختمان به فراموشی سپرده شده‌است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، افشین حبیب زاده در چهارمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش در نطق پیش از دستور خود به گزارش نهایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت:‌ یکی از موارد موجود در این گزارش فراموشی مبحث 22 مقررات ملی ساختمانی بود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه مراقبت و نگهداری از ساختمان موجب حفظ سرمایه است و تامین آسایش و ایمنی مالکین و ساکنین را موجب خواهد شد، گفت:‌ با وجود اهمیت این امر متاسفانه به آن پرداخته نشده است و علل این کم‌توجهی را می‌توان کمبود منابع ریالی، عدم اهتمام برخی مسئولین ذیربط به اجرای مقررات ساختمانی و فقدان ضمانت اجرایی دانست. البته با این حال به نظر می‌رسد؛ مهمترین وجه این کم‌توجهی مباحث فرهنگی است.

او نقطه ثقل مقرارت ملی ساختمان را نگهداری از ساختمان‌ها دانست و با اشاره به اهمیت این مقررات ادامه داد:‌ این مبحث بازدیدهای ادواری را در کلیه بخش‌های ساختمان به منظور تامین ایمنی، بهداشت و ... از طریق اشخاص ذیصلاح الزامی می‌داند و بر اساس مفاد آن مالک یا نماینده قانونی در برابر نگهداری ساختمان و اجرای آن مسئول و موظف است تا کلیه شرایط لازم را برای مواردی همچون عقد قرارداد نگهداری، بازرسی، اخذ تاییدیه و کلیه امور مرتبط تامین کند.همچنین بر اساس این قانون مالک موظف است کلیه دستورالعمل‌های اجرایی را انجام دهد.

عضو کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با تاکید بر اهمیت مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در جهت حفظ منابع سرمایه‌ای ادامه داد:  یکی از مواردی که به کرات در این مبحث به آن اشاره شده، بازرسی ادواری است و بر اساس آن همه ساختمان‌ها اعم از مسکونی، اداری و ... باید به صورت ادواری توسط اشخاص ذیصلاح بازرسی شوند و اگر بازرس متوجه عدم رعایت الزامات مبحث 22 در این ساختمان‌ها شود باید به مراجع ذیصلاح و مسئول نگهداری ساختمان اخطار دهد.

او ادامه داد: این اخطار موارد تخلف و دستورات لازم را برای اصلاح شامل می‌شود و نادیده گرفتن آنها تخلف محسوب می‌شود و خاطی مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. بازرس حتی می‌تواند به جهت غیرایمن بودن و عدم رعایت مقررات، ساختمان را غیرقابل سکونت تشخیص دهد و می‌تواند از طریق مراجع ذیصلاح آن را محصور کنند.

این عضو شورای پنجم با تاکید بر اینکه الزامات مبحث 22 تا جایی که برای تامین سلامت عمومی ،ایمنی و نگهداری از ساختمان‌ها لازم است باید اجرا شود، ادامه داد:‌ یکی از مهمترین مواردی که در ساختمان بر اساس مبحث 22 مقررات ملی ساختمان نیازمند مراقبت و بازرسی دائمی است؛ معماری و سازه، تهویه و شرایط سکونت‌، تاسیات مکانیکی، بهداشتی و برقی، تاسیسات گاز رسانی، حفاظت در برابر حریق، آسانسور و پلکان برقی است.

حبیب زاده در انتهای نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه نهادهای ذیربط موظف به رعایت مقررات ملی ساختمان هستند، گفت:‌بر اسا س ماده 24 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری‌ها، مجریان، مهندسان، مالکان و کارفرمایان موظفند مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند و بر اساس ماده 35 همان قانون مسئولیت نظارت عالیه به عهده وزارت راه و شهرسازی است. همچنین بر اساس مواد فصل چهارم آیین نامه اجرایی قانون وزارت راه و شهرسازی علاوه بر نظارت عالیه موظف است افراد جامعه را در راستای آگاهی بخشی در موقع اجرای مقررات ملی آموزش دهد و انتظار می‌رود این وزارتخانه بیش از پیش زمینه را برای اجرای این مقررات فراهم کند. فراموش نکنیم که همان طور که در مقدمه کمیته تخصصی مبحث  22 آمده؛ ساختمان یک سرمایه ملی است و عدم کنترل لازم بعد از ساخت آن خسارت‌های جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور بر جای می‌گذارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر