کد خبر: 28012
A

نوبخت: ترکیب شورای عالی بیمه باید تغییر کند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که وضعیت امروز حوزه سلامت ایجاب می‌کند که ترکیب شورای عالی بیمه تغییر کند.

نوبخت: ترکیب شورای عالی بیمه باید تغییر کند

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی نوبخت در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان بیمه سلامت با تاکید بر ضرورت تغییر ترکیب شورای عالی بیمه تصریح کرد: این شورا که سکان‌دار بسیاری از برنامه‌هاست باید تغییر کند چرا که ترکیب آن ناموزون است. ضرورتی اجتماعی باعث شد که این ترکیب در سال ۷۳ تعیین شود. چون جهت گیری ما در آن زمان به سمت محرومین بود و حتی اعضای کمیته امداد نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند. امروز ترکیب این شورا باید در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد.

وی  افزود: با بیان اینکه ما در حوزه سلامت با کمبود قانون روبرو نیستیم و اینکه سیاست‌های کلی حوزه سلامت که از طرف رهبری ابلاغ شده‌اند تکلیف تولیت نظام سلامت و مدیریت منابع بیمه‌ای را مشخص کرده‌اند. تامین سلامت تمام مردم جامعه بسیار سنگین است اما بعضی کشورها که از حقوق بشر نیز دم می‌زنند با وجود داشتن منابع مالی زیاد درمان میلیون‌ها نفر از مردم کشور خود را رها می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما در کشور خود اقدامات درمانی را با منابع محدودی انجام می‌دهیم، ادامه داد: باتوجه به این موضوع دلیل تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که برای امر سلامت بودجه می‌گیرند باید همراهی کنند؛ چرا که نیت ما در این حوزه خیر است و می‌خواهیم برای مردم کاری انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم عزیزی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه وزیر بهداشت توانسته است دولت و مجلس را نسبت به موضوع سلامت حساس کند، اظهار کرد: امروز دولت و مجلس پذیرفته‌اند که به حوزه بهداشت و درمان به ویژه پیشگیری اهمیت دهند و برای آن هزینه کنند. قبل از طرح تحول نظام سلامت کسانی که به ما مراجعه می‌کردند حتی پول عمل جراحی نیز نداشتند اما بعد از اجرای این طرح مجلس دولت را مکلف کرد که درمان کشاورزان، روستاییان و عشایر، ۹۷ درصد و شهرنشینان نیز ۹۴ درصد تخفیف داشته باشد.

وی افزود: از اینجا به بعد دولت و مجلس باید تدبیری بیندیشند که این وضعیت ادامه پیدا کند و کاستی‌ها برطرف شود. بیمه کردن ۱۱ میلیون نفر برای حمایت از نیازمندان بود. آبانماه سال ۹۴ رهبری به هیات دولت تاکید کردند که به مسئله حاشیه نشینی توجه شود. در حال حاضر علی رغم اینکه ۹۳ درصد از مردم بیمه هستند اما هنوز حدود هفت درصد از جمعیت کشور هنوز بیمه نشده‌اند.

عزیزی همچنین اضافه کرد: کارگران باید توجه کنند که با تجمیع بیمه‌ها هیچ بخشی از اموال تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نمی‌آید. تامین اجتماعی در حال حاضر ۸۰۰۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت بدهی دارد. این موضوع برای زمین خوردن بیمه و وزارتخانه کافی است. اگر تجمیع بیمه‌ها صورت گیرد دیگر این اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاثیر طرح تحول در بهبود جایگاه نظام سلامت ایران در دنیا تصریح کرد: دولت در برنامه ششم توسعه مکلف شده است که ۷۵ درصد از هزینه‌های مردم در بخش سلامت را بپردازد؛ لازمه محقق شدن این هدف تامین منابع پایدار است.

وی با اشاره به نامه رئیس جمهور به سازمان تامین اجتماعی نامه‌ای در خصوص جدا شدن سهم درمان کارگران از حق بیمه آنها، خطاب به سازمان تامین اجتماعی گفت: شما که از کارگران حمایت می‌کنید چرا پولی که برای درمان و پیشگیری آنها اختصاص دارد طبق نامه کتبی رئیس جمهور با منابع دیگر تجمیع نمی‌کنید؟ این بی توجهی یعنی یا رئیس جمهور ضعیف است یا شما بسیار قوی هستید. بیمه‌ها ادعا می‌کنند که پیشگیری بر درمان مقدم است، اما چه زمانی این سازمان‌ها به پیشگیری توجه کردند؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر