کد خبر: 28335
A
خلاصه مهم‌ترین مباحث ششمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش؛

به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری ممنوع شد/ انتقاد از افزایش ۳۰۰درصدی هزینه‌ها در اربعین سال گذشته/ اعمال ممنوعیت ترافیکی همزمان با سال تحصیلی جدید

ششمین جلسه امروز شورای شهر تهران،ری و تجریش با ارائه گزارش معاون شهردار سابق تهران درباره هزینه‌های اربعین و تذکر اعضا درباره موضوعاتی چون برنامه ترافیکی شهرداری تهران همزمان با سال تحصیلی و منع قانونی فعالیت 3 معاون بازنشسته تذکر دادند.

به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری ممنوع شد/ انتقاد از افزایش ۳۰۰درصدی هزینه‌ها در اربعین سال گذشته/ اعمال ممنوعیت ترافیکی همزمان با سال تحصیلی جدید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  مجتبی عبداللهی پیرامون عملکرد و هزینه‌های شهرداری در اربعین توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: وزارت کشور برای پوشش مراسم اربعین 13 کمیته دارد که شهرداری تهران در 8 کمیته عضویت دارد و ریاست کمیته خدمات شهری نیز برعهده شهرداری تهران است.=

وی با بیان اینکه بر اساس حکم وزیر کشور، برای شهرداری تهران مسوولیت‌هایی همچون نظافت شهرهای مرزی و شهرهای زیارتی عراق، نظافت جاده نجف به کربلا، هماهنگی در امر جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، نگهداری فضای سبز، تامین آب، تهیه سرویس بهداشتی و... آمده است که باید اعلام کنم نقش شهرداری تنها تسهیل‌گیری در این زمینه بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه 1538 موکب در طول مسیر وجود دارد که عمده آنها توسط خیرین ایجاد می‌شود، گفت: ما در سال‌های قبل 6000 نفر نیرو به کربلا برده‌ایم، اما حالا این تعداد نیروها نصف شده و حتی این افراد هزینه‌هایشان با خودشان است.

عبداللهی با بیان اینکه ما ساخت و سازی در عراق نداشتیم اما برخی مدارس را آماده اسکان کردیم و حتی ممکن است برخی مدارس را رنگ‌آمیزی کرده باشیم، ادامه داد: بخشی از اسکان در نجف و کربلا برعهده شهرداری تهران است اما دقت کنید این هزینه‌ها، سرمایه‌ای است چراکه ما در مرزها سرویس بهداشتی و حمام ساخته‌ایم و حالا به جهت آماده بودن زیرساخت‌ها هزینه‌ها سال به سال کمتر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود: درست می‌گویید که بیش از اعتبار مصوب هزینه کرده‌ایم و خود من به اعضای شورای چهارم نامه نوشتم که 10 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که به دلیل آماده کردن زیرساخت‌ها بوده است.

عبداللهی افزود: دقت داشته باشید که یک پنجم زائران کربلا ایرانی هستند و این اقدامات شهرداری برای پاسخگویی هرچه بهتر به زائران بوده است.

واکنش اعضای شورا به گزارش فعالیت های اربعین

در ادامه این جلسه حجت نظرى در واکنش به صحبت هاى عبدالهى گفت:اینکه میگویند ساخت و سازى در مدارس نداشتیم و صرفا بازسازى کردیم، جای سوال دارد.در صفحه٢٦ گزارش هفته قبل به صراحت از بازسازى مدارس منتخب در نجف و کربلا نوشتید که با اظهارات فعلى تعارض دارد.

وی ادامه داد: نگهداشت فضاى سبز و زیباسازى ربطى به اربعین ندارد و با خاستگاه ستاد همخوانى ندارد.شما مى گویید با ساخت زیرساخت ها هزینه ها کم مى شود، پس چرا بودجه را دو برابر کردید؟

عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش اضافه کرد: سوال من شفاف است در سال ٩٥ چند میلیارد تومان هزینه کردید؟

همچنین ناهید خداکرمى هم در واکنش به اظهارات عبدالهی گفت: مراسم اربعین حتى قبل از انقلاب  هم مردمى بود اما حالا با ورورد شهردارى موازنه اقدامات مردمى بهم خورده است.

وی اضافه کرد: چرا شهردارى به مسائل مختلف وارد شده است؟ این حجم ورود به همه موارد به چه دلیل بوده است؟

در ادامه رسولی، عضو دیگر شورا نیز گفت: نگرانى من در مورد قسم شورا در مورد انضباط مالى است. قانون شهردارى ها، اجازه نمیدهد که این کارها را در خارج تهران انجام دهید حالا مى گویید در ٨ کمیته فعال هستید؟

وی تاکید کرد: میگویید که وزیر کشور براى شهردارى حکم زده، به وزیر کشور تذکر مى دهیم که قائم مقام شورا نیست و اگر هزینه برای شهردارى ایجاد مى کند هزینه هایش را خودش بدهد.

رسولی اظهار کرد: شما مى گویید براى این مراسم  ١٥ میلیارد هزینه شده اما رقم مصوب شما٥ میلیارد بوده مابه التفاوت را از کجا آوردید؟

در ادامه این جلسه احمد مسجدجامعی با بیان اینکه بهتر است برنامه های امسال در صحن ارائه شود تا برنامه های سال گذشته، گفت: ورود شهرداری در سال ۹۳ و پس از تهدید داعش برای به خاک و خون کشیدن زائران بود که این تهدید باعث شد همه پای کار بیایند.

وی ادامه داد: هزار سال است که مراسم اربعین انجام می شود و یک مراسم خودجوش بوده. تمام این فعالیت ها در سال اول معنا پیدا می کرد اما بهتر است بعد از آن شهرداری بر روی وظایف خود تمرکز کند به طور مثال سرویس بهداشتی ایجاد کند، باقی خدمات را شهر میزبان  به زائران می دهد.

وی با اشاره به سخنان یکی از مسئولان کشور عراق گفت: بهتر است اگر قرار است کاری در این مراسم انجام شود آسیب هایی که حضور حاضران ما در شهرهایی مانند کربلا ایجاد می کنند برطرف شود به طور مثال ما در کربلا چادر می زنیم اما ممکن است نهالی در آنجا شکسته شود یا زباله هایی که از حضور زائران ایجاد می شود پاکسازی کنیم. یا فکری به حال تامین آب سالم در این مراسم کنیم که بسیاری از بیماری ها به دلیل آب آلوده است.

وی تاکید کرد: نباید شکل مکانیکی بر روح اربعین غلبه کند و رفتارهای مکانیکی و قراردادی حس مهربانی در این مراسم را تحت شعاع قرار دهد.

مسجدجامعی با ذکر خاطره ای در مراسم اربعین گفت: در یکی از مراسم ها ظرف ماستی که برای میزبانی زائران پیش بینی شده بود کم بود و زائرین ماست را با هم تقسیم می کردند این حس مهربانی نباید تحت شعاع بلندگوها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نمی توان برای این مراسم قدیمی قراردادهای جدید تعریف کرد. همیشه مکان حرکت از نجف به سمت کربلا بوده و نمی توان در این قراردادها نوآوری کرد.

وی تذکر داد: باید در این نوع مراسم به معانی دینی بیشتر توجه کنیم و به دنبال مدیریت های رسمی در این مراسم ها نباشیم.

محسن هاشمى،  رئیس شوراى شهر ازحق شناس به عنوان رییس کمیسیون فرهنگى خواست تا مجموع سوال ها و پاسخ ها را جمع بندى و به هیات رییسه ارائه کند تا به شهردار تهران ارائه شود.

افزایش 300درصدی هزینه‌ها در اربعین سال گذشته

حق شناس نیز در ادامه این جلسه گفت: متاسفانه سه برابر بودجه مصوب در این رابطه هزینه شده و بر اساس برآوردهای انجام شده هزینه اربعین سال گذشته افزایش ۳۰۰ درصدی داشته است.

وی تاکید کرد: از شهرداری می خواهیم در این حوزه بر مدار قانون و مقررات حرکت کند.

وی تاکید کرد: همانطور که مسجدجامعی اعلام کردند نباید با روح اربعین فاصله بگیریم و حضور در این مراسم معنوی سال هاست که بر اساس باورهای مذهبی مردم ما شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: نباید حضور کارکنان شهرداری در این مراسم اداری باشد و حق ماموریتی به آنها پرداخت شود بلکه باید داوطلبانه باشد.

حق شناس همچنین اظهار کرد: به دلیل نزدیکی مرز مهران شهرداری اگر می خواهد فعالیتی انجام دهد بر روی همین مرز انجام دهد زیرا نزدیکترین خروجی به کربلاست و روی سه خروجی دیگر (شلمچه، چزابه و قصر شیرین) کمتر ورود کند تا هزینه ها کاهش یابد.

به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری ممنوع است

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در جلسه علنی امروز با بیان اینکه «قانونمداری» از شعارهای اساسی مدیریت جدید شهر تهران است، گفت: از شهردار تهران تشکر می‌کنیم که ما را از انتصابات جدیدش آگاه کرد، اما بر اساس قوانین شهرداری‌ها، بکارگیری بازنشستگان در شهرداری ممنوع است و برخی از معاونینی که برای معاونت شهرداری معرفی شدند، بازنشسته هستند.

وی ادامه داد: قانون استثناهایی در این رابطه اعلام کرده که تنها شهردار که هم‌تراز وزیر است، مستثنی است و معاونین شامل این قانون نمی‌شوند.

علیخانی با تشریح استثناها که در تبصره یک این قانون برشمرده شده، تصریح کرد: هیچ‌کدام از معاونین مشمول این قانون نمی‌شوند و برای بکارگیری آنها نیاز به مجوز است تا مراحل قانونی انتصاب انجام شود.

محسن هاشمی خطاب به علیخانی گفت: نام معاونین بازنشسته را اعلام کند که علیخانی پاسخ داد؛ بر اساس اطلاع ما، سه نفر از چهار معاون اعلام شده بازنشسته هستند که باید مجوز بگیرند.

اعمال ممنوعیت ترافیکی همزمان با سال تحصیلی جدید

در ادامه این جلسه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی گزارشی در صحن شورای اسلامی شهر تهران اقدامات این معاونت در طرح استقبال از مهر 96 را تشریح کرد.

 پورسید آقایی با تاکید بر ضرورت جراحی اساسی بر نحوه مدیریت حمل و نقل در شهر و پیکره ترافیک گفت: باید نظام عرضه و تقاضا در حوزه ترافیک را در شهر تهران مدیریت کنیم.

پورسیدآقایی با اشاره به فعالیت ستاد استقبال از مهر در شهرداری تهران گفت 16:درصد ترافیک شهری به دلیل سفرهای آموزشی است. از این رو در دو هفته اول مهر اوج ترافیک شهر تهران خواهد بود چرا که هنوز ممکن است برخی سرویس مدارس فعال نشده باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع ساماندهی سرویس مدارس در شهر تهران عنوان داشت:  امیدواریم قبل از شروع سال کلیه قراردادهای سرویس مدارس منعقد شود. همچنین برچسب های قابل ردیابی روی سرویس مدارس نصب می شود و وظیفه نظارت بر سرویس ها نیز بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته شده است.

پورسید آقایی در ادامه از طراحی سه خط جدید اتوبوسرانی مختص سرویس دانش آموزان خبر داد.

وی درباره ساماندهی کامیون های توزیع مواد غذایی برای سوپرمارکت های پایتخت نیز گفت: در شورای ترافیک شهر تهران تصمیم گرفتیم در محدوده زوج و فرد، توقف کامیون ها و خودروهای حمل بار سوپرمارکت ها را از ساعت 5:30 تا 10:30 صبح ممنوع کنیم. به این ترتیب بیش از 12 درصد ترافیک ابتدای مهر را کنترل خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: در دو هفته اول مهر درخواست کردیم ساعت کاری کارکنان تا 9 صبح شناور در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند کودکان خود را به مدارس برسانند و دغدغه و نگرانی ها برطرف شود. به این ترتیب با این پیشنهاد به دولت بخشی از ترافیک را حل و فصل خواهیم کرد.

پور سید آقایی در پایان از توقف فعالیت عمرانی شهرداری از روز 20 شهریور تا هفته دوم مهر ماه خبر داد و گفت:  در همه مناطق شهرداری تهران ستاد استقبال از مهر تشکیل شده و عملیات اجرایی را پیگیری خواهند کرد.

دیدار نجفی با اعضای شورا

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران،ری و تجریش در حضور خبرنگاران گفت: درباره بعضی از مسائل شهری و انتصابات شهرداری با شهردار تهران جلسه داریم.

همچنین حجت نظری عضو دیگر شورا هم راجب این ملاقات به اقتصاد آنلاین گفت: حتما در جلسه امروز درباره انتصابات شهردار تهران صحبت خواهیم کرد و برنامه ما این است که ایشان روزبه روز با اعضا هماهنگ‌تر شوند.

منبع: اقتصادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر