کد خبر: 28364
A
معاون وزیر بهداشت فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت:

موانع پیش‌روی نشریات دانشجویی را در دولت دوازدهم برمی‌داریم

معاون وزیر بهداشت و رئیس شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی با اشاره به رشد چشمگیر شرکت کنندگان در "جشنواره تیتر ۱۰ " بیان داشت: نظارت پیش از چاپ نشریات دانشجویی در طول سه سال گذشته کاهش پیدا کرده و دانشگاه‌های بیشتری به قانون نشریات تمکین می‌کنند. در دولت دوازدهم نیز هدفمان این است که موانع پیش روی نشریات دانشجویی را برداریم.

موانع پیش‌روی نشریات دانشجویی را در دولت دوازدهم برمی‌داریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر محمدرضا فراهانی در حاشیه برگزاری آئین اختتامیه "جشنواره تیتر۱۰" که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به غیرقانونی بودن موضوع نظارت پیش از چاپ در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه با توجه به صحبت‌هایی که برخی از دانشجویان فعال رسانه‌ای در جلسات مطرح می‌کنند همچنان در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی موضوع نظارت پیش از چاپ وجود دارد اما قطعاً می‌توان گفت که این موضوع در طول سه سال گذشته کاهش پیدا کرده است و دانشگاه‌های بیشتری به قانون نشریات تمکین می‌کنند.

وی با اشاره به این نکته که هرگونه نظارت پیش از چاپ عملی غیرقانونی و غیر شرعی است، توضیح داد: با توجه به قانون نشریات دانشگاهی هرگونه نظارت و بازبینی نشریات دانشگاهی پیش از چاپ خلاف قانون است و عمل نکردن به قانون نیز خلاف شرع است. در این راستا با مسئولان ذی‌ربط فرهنگی در دانشگاه‌ها صحبت کرده‌ایم و به آن‌ها گفته‌ایم که این عمل غیرقانونی است و حق نظارت پیش از چاپ به هیچ یک از نشریات را ندارند و پیگیر هستیم تا در هیچ دانشگاهی اینگونه مسائل وجود نداشته باشد.

دکتر فراهانی افزود: البته نکته مهمتر این است که نشریات دانشجویی خودشان از حقوق خود دفاع کنند و دبیران و مدیران مسئوول نشریات دانشجویی اگر عملی خلاف قانون نشریات را می‌بینند حتما به مسئولان ستاد فرهنگی در وزارت بهداشت اطلاع دهند تا در جریان باشیم و بتوانیم برخورد قانونی کنیم، در غیر اینصورت کاری از پیش نمی‌رود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین در خصوص اهمیت فعالیت نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه نشریات صورت می‌گیرد نشان از وضعیت فرهنگی آن دانشگاه دارد و هرچقدر نشریات دانشجویی پویایی داشته باشیم، توسعه یافتگی فرهنگی آن دانشگاه نیز بیشتر است بنابراین نشریات دانشجویی بازتاب دهنده توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی در هر دانشگاه هستند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

رئیس شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی با اشاره به رشد چشمگیر شرکت کنندگان در " جشنواره تیتر ۱۰" گفت: میزان استقبال دانشجویان از "جشنواره تیتر۱۰" بسیار حیرت انگیز و قابل توجه است. در جشنواره "تیتر ۹" حدود ۱۴ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود اما در این جشنواره ۳۷ هزار اثر دریافت شده که نشان دهنده رشدی ۲.۵ برابری است. در "جشنواره تیتر ۹" میزان آثار رسیده از دانشگاه‌های علوم پزشکی ۴ هزار اثر بوده که در این دوره از جشنواره به ۱۸ هزار اثر رسیده و رشدی ۴.۵ برابری داشته است و این موضوع نشان از توسعه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد.

به گزارش وبدا، دکتر فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آماری که در اختیار داریم می‌توانیم متوجه شویم که نشریات دانشجویی رشد چشمگیری داشته‌اند و بستر برای فعالیت آن‌ها فراهم شده است. در دولت یازدهم با تلاش‌هایی که در حوزه فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفت ، نشریات دانشجویی را احیا کردیم و در دولت دوازدهم نیز هدفمان این است که موانع پیش روی نشریات دانشجویی را برداریم.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر