کد خبر: 28680
A

تکثیر مگس سفید درپایتخت کِی محدود می‌شود؟

به گفته یک کارشناس محیط زیست شهری با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر مگس‌های سفید محدود می‌شود. امسال به دلیل درجه حرارت بالا و خشکسالی که باعث تضعیف گیاهان می‌شود، تا پایان فصل گرما تعداد این حشرات بالا خواهد بود.

تکثیر مگس سفید درپایتخت کِی محدود می‌شود؟

 دیده بان ایران: سمانه بیگدلی با اشاره به پدیده خشکسالی، گرم شدن هوا و تغییر شرایط آب و هوایی و رطوبت، گفت: به همین دلیل جمعیت عسلک پنبه یا مگس سفید افزایش پیدا کرده است.  میزبان اصلی آنها، محصولات کشاورزی و باقی ماندن انواع صیفی‌جات و محصولات گلخانه‌ای در گلخانه‌های اطراف تهران است.

وی ادامه داد: مگس سفید توسط وزش باد جابه‌جا می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش جمعیت مگس سفید با از بین رفتن پارازیت‌های حشره به دلیل سم‌پاشی‌های بی‌رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران و در سطح شهر و برخی مناطق مانند منطقه شش ایجاد شده است.

به گفته این کارشناس محیط زیست شهری این حشرات هیچ‌گونه آسیبی به انسان وارد نمی‌کند، اما محصولات کشاورزی و فضای سبز به دلیل افزایش جمعیت مگس سفید و براساس گزارش شهرداری، مورد آسیب قرار می‌گیرند و کنترل این حشرات توسط سازمان پارک‌های شهرداری انجام می‌شود.

بیگدلی تاکید کرد:  ترشحات چسبنده مگس سفید بر روی برگ‌ها باعث تجمع و انتشار بی‌رویه بیماری‌های قارچی بر روی گیاهان می‌شود .

این دانش‌آموخته رشته کشاورزی با بیان اینکه مبارزه با این حشرات در شهر تهران با روش مکانیکی و روش‌های بیولوژیک در حال انجام است، اضافه کرد: در گلخانه‌های کشاورزی و مزارع اطراف شهر تهران نیز مبارزه با این حشره با استفاده از روش‌های شیمیایی توسط کشاورزان صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با استفاده از روش‌هایی مانند آبشویی و مواد طبیعی و غیرشیمیایی و روش‌هایی مانند جمع‌آوری برگ‌های آلوده و معدوم ساختن آن می‌توانیم با افزایش جمعیت آنها مقابله کنیم. به ویژه در روش‌های بیولوژیک با استفاده از پارازیت‌های طبیعی، این مبارزه می‌تواند اثرگذار باشد.

بیگدلی همچنین گفت: با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند. مزارع کشاورزی و صیفی‌جات گلخانه‌ای و گیاهان خانواده لگومینوز از میزبان‌های این حشره هستند که بیش از 500 گونه گیاهی را شامل می‌شوند.

به گفته او با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات محدود می‌شود، امسال به دلیل درجه حرارت بالا و خشکسالی که باعث تضعیف گیاهان می‌شود، تا پایان فصل گرما تعداد این حشرات بالا خواهد بود.  

وی اضافه کرد: می گویند کودهای مصرفی نامتناسب و یا نظافت شهری دلیل بروز و افزایش جمعیت مگس سفید در شهر تهران شده است، اما این گونه نیست . اما افزایش دما و کاهش بارندگی باعث بروز برخی پدیده‌ها مانند ریزگرد و تکثیر حشرات و برخی بیماری‌ها می‌شود و باید اقدامات لازم برای کنترل پدیده‌ها انجام شود.

بیدگلی در پایان گفت: رابطه نامعقول انسان و محیط زیست باعث بروز پدیده خشکسالی، تغییر اقلیم، آلودگی هوا، آب و خاک و به دنبال آن بروز برخی از آفات و امراض گیاهی و جانوری در کشور می‌شود که باید با مدیریت مناسب‌تری بر محیط زیست و منابع آب و خاک آن را مهار کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر