کد خبر: 28770
A
رییس کل دادگستری استان البرز مطرح کرد

افزایش طلاق در کشور به دلیل نداشتن متولی برای نهاد خانواده

رئیس کل دادگستری استان البرز با انتقاد از عدم توجه کافی به نهاد خانواده در کشور تصریح کرد: متاسفانه خانواده در کشور ما متولی ندارد و به این دلیل آمار طلاق در کشور سیر صعودی دارد.

افزایش طلاق در کشور به دلیل نداشتن متولی برای نهاد خانواده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، احمد فاضلیان در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز با اشاره به اجرای طرح مشاوره پیش از ازدواج در استان البرز و کارشکنی‌هایی که در مسیر انجام آن می‌شود، بیان کرد: این طرح پس از پشت سر گذاشتن موانع متعدد اجرایی شده و اکنون که بسترها مهیاست متاسفانه برخی به دلیل عدم آگاهی کامل به وسعت و تاثیر این طرح در پایداری زندگی زوجین جوان، در مسیر اجرای آن کارشکنی می‌کنند.

وی متذکر شد: این طرح ابتکاری در استان البرز ـ که مورد تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار گرفته و به عنوان یک طرح ملی در آن جا تصویب شده ـ مقرر بود در دو روز برگزار شود ولی به دلیل مشکلات در تامین مکان و هزینه اجرای طرح به یک روز و کلاس پنج ساعته محدود شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز به نقش مهم اصحاب رسانه در ترویج و مشخص شدن ابعاد اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: در مراحل ابتدایی این طرح متاسفانه شبهه‌هایی در مورد اهداف مالی آن مطرح شد، در حالی که اجرای طرح برای زوجین کاملا رایگان بوده و هیچ‌گونه وجهی از زوجین اخذ نمی‌شود.

وی با انتقاد از عدم توجه کافی به نهاد خانواده در کشور تصریح کرد: متاسفانه خانواده در کشور ما متولی ندارد و به این دلیل است که آمار طلاق در کشور سیر صعودی دارد، امروزه قبح طلاق از بین رفته و حتی شاهد هستیم که برخی با افتخار برای طلاق جشن برگزار می‌کنند.

فاضلیان قبح‌شکنی از آسیب‌های اجتماعی را آفتی بزرگ برای جامعه دانست و گفت: استان البرز در زمینه طلاق جزو سه استان اول کشور بود بنابراین دستگاه قضایی به دلیل عدم ورود دستگاه‌های متولی، احساس تکلیف کرده و اجرای طرح آموزش پیش از ازدواج را در دستور کار قرار داد.

وی با رد ادعای نبود اعتبار کافی برای برگزاری کلاس‌های پیش از ازدواج توسط برخی دستگاه‌های متولی تاکید کرد: طرح این موضوع بیانگر عدم تمایل دستگاه مذکور برای همکاری در اجرای طرح است، اگر دستگاهی حاضر نیست برای حفاظت از کیان خانواده در سال 30 الی 40 میلیون تومان هزینه کند قطعا در شناخت اولویت‌های خود دچار مشکل است. دستگاه قضایی استان هیچ نوع وظیفه‌ای در این حوزه ندارد ولی حاضر شده از سایر منابع خود برای حفاظت از کیان خانواده در استان هزینه کند؛ بنابراین انتظار داریم بهزیستی، شورای شهر، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها برای اجرای طرح پای کار بیایند.

رئیس کل دادگستری استان البرز متذکر شد: طرح آموزش پیش از ازدواج بخشی از طرح جامع آموزش است که شامل آموزش پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج است و اجرای دیگر مراحل آن کم کم شروع خواهد شد؛ اگر همه دستگاه‌های متولی بتوانند درصدی از آمار طلاق و مشکلات زوجین را کاهش دهند قطعا در انجام ماموریت خود موفق بوده‌اند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به همکاری بیشتر شورای شهر جدید با این طرح گفت: امیدواریم اولین مصوبه شورای شهر در حوزه فرهنگ و خانواده برای حمایت از طرح آموزش پیش از ازدواج باشد.

فاضلیان در ادامه سخنان خود به کیفیت طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) در استان پرداخت و توضیح داد: این طرح یکی از طرح‌های قابل تحسین است که به صورت پایلوت در چند استان کشور اجرایی می‌شود و استان البرز توانست با همکاری دادگستری و آموزش و پرورش استان، نخستین استانی در کشور باشد که این طرح را اجرایی می‌کند.

وی افزود: این طرح زودبازده نیست و آثار خود را در سال‌های بعد آشکار خواهد کرد برای اینکه در اجرای طرح‌های پیشگیرانه نباید انتظار داشت نتایج آن سریع خود را بروز دهد؛ قطعا اگر فرهنگ قانونمداری از همان سنین پایین به کودکان به ویژه کودکان ریسک پذیر آموزش داده شود از بسیاری از بزه‌ها در جامعه پیشگیری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز بر لزوم حساسیت در نحوه انجام این طرح تاکید کرد و گفت: انتظار این است که آموزش و پرورش ارزیابی مستمر بر اجرای این طرح داشته باشد تا از انحرافات احتمالی جلوگیری شود و کاستی‌ها در همان مرحله ابتدایی برطرف شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر