کد خبر: 28873
A

۱۲‌میلیون ایرانی در فقر مطلق هستند

: هم‌اکنون 5/1 دهک جامعه (۱۰ تا ۱۲‌میلیون‌نفر) در فقر مطلق به سر می‌برند و اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم، این عدد خیلی بیشتر خواهد شد؛ حتی تا ۱۶ یا ۲۰‌میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت

۱۲‌میلیون ایرانی در فقر مطلق هستند

دیده بان ایران: رئیس کمیته‌امداد گفت: هم‌اکنون 5/1 دهک جامعه (۱۰ تا ۱۲‌میلیون‌نفر) در فقر مطلق به سر می‌برند و اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم، این عدد خیلی بیشتر خواهد شد؛ حتی تا ۱۶ یا ۲۰‌میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت.  پرویز فتاح با بیان اینکه اقشار مختلفی تحت حمایت این نهاد قرار دارند، گفت: دانش‌آموزان مهم‌ترین قشر تحت‌حمایت کمیته‌امداد هستند، چرا که نمی‌خواهیم فقر به فرزندان نیازمندان به ارث برسد. او با اشاره به کاهش 10 درصدی جمعیت تحت‌حمایت کمیته‌امداد در سال گذشته عنوان کرد: با توجه به برنامه پنج‌ساله ششم، کمیته‌امداد و سازمان بهزیستی موظف شدند هر‌ساله 10 درصد از جمعیت تحت‌حمایت خود را کاهش دهند. این اقدام سال گذشته برای نخستین‌بار انجام شد.

 

علت عمده خروج افراد از چرخه حمایتی کمیته‌امداد نیز خودکفایی بود. فتاح با بیان اینکه سال گذشته به 102 هزار مددجوی تحت‌حمایت ‌هزار و 400 میلیارد تومان وام اشتغال پرداخت شد، گفت: این تعداد اشتغال‌زایی در سامانه دولت ثبت شده که شکست در این زمینه بسیار پایین بوده است. رئیس کمیته‌امداد درباره چگونگی شناسایی افراد نیازمند توضیح داد: بخشی از این شناسایی، خوداظهاری است. این در حالی است که کمیته‌امداد در سراسر کشور و تمامی روستاها حضور دارد. بخشی هم با معرفی مسئولان، ائمه‌جمعه و جماعت و نمایندگان مجلس مورد حمایت این نهاد قرار می‌گیرند. او با اشاره به یکی از برنامه‌های دولت دوازدهم مبنی بر ریشه‌کنی فقر مطلق گفت: از آقای روحانی بابت اینکه این شعار را نه در زمان رقابت‌های انتخاباتی، بلکه پس از پایان انتخابات اعلام کردند، تشکر می‌کنم. به‌نظر می‌رسد در طول انقلاب اسلامی ایران چنین شعاری نداشتیم، هر چند انقلاب اسلامی برای تحقق همین هدف شکل گرفت، اما آقای روحانی با شجاعت چنین شعار مهمی را دوباره مطرح کردند.

 

کمیته‌امداد از این شعار بسیار استقبال می‌کند، چون دقیقا به ماموریت این نهاد مربوط می‌شود. رئیس کمیته‌امداد افزود: بسیار مطلوب است دولت موفق به تحقق این شعار شود. تعیین تعریفی از فقر مطلق در کشور بسیار سخت شده است، چون اگر بخواهیم تعریف دقیقی ارائه کنیم، با بار سیاسی همراه خواهد بود. وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی باید تعریف دقیقی از فقر مطلق ارائه کند و طبق قانون اساسی چتر حمایت خود را بر سر همه مردم کشور بگستراند. فتاح با اشاره به این گفته

نهاوندیان مبنی بر اینکه هم‌اکنون 5/1 دهک جامعه - 10‌میلیون تا 12‌میلیون نفر- در فقر مطلق به سر می‌برند، گفت: به‌نظر من هم این رقم درست است. البته اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم، این عدد خیلی بیشتر خواهد شد؛ حتی تا 16 یا 20‌میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت. بنابراین بستگی دارد که برای مردم چه امکاناتی در نظر گرفته شود. ما نیز برای تحقق این شعار رئیس‌جمهوری کمک خواهیم کرد. فتاح با بیان اینکه نظام اسلامی ایران از بدو انقلاب اسلامی برای ریشه‌کنی فقر تلاش کرده است، گفت: من هر هفته به نقاط دوردست کشور که شاید کمتر مسئولی رفته باشد، سفر می‌کنم. روستاهای کرمان، کهنوج و سیرجان را در هفته پیش بازدید کرده‌ام. هر جا می‌روم مردم برق، آب سالم و بهداشتی، تلفن و اداره پست دارند که این نشان‌دهنده اقدامات انقلاب اسلامی در چهاردهه گذشته است. فتاح با اشاره به اینکه کمیته‌امداد با پرداخت سالانه ٩٠‌هزار فقره جهیزیه زمینه ازدواج افراد نیازمند را فراهم می‌کند افزود: سال گذشته 250 میلیارد تومان برای جهیزیه دختران و پسران تحت‌حمایت و همچنین زنان سرپرست خانوار هزینه شد. رئیس کمیته‌امداد با بیان اینکه 300میلیارد تومان سال گذشته برای تامین مسکن نیازمندان هزینه شد، گفت: علاوه بر تحویل20هزار مسکن مددجویی در شهرها و روستاها به مددجویان تحت حمایت، 50هزار مورد بازسازی و تعمیر مسکن هم انجام شد. او با بیان اینکه عمده اعتبارات کمیته‌امداد برای پرداخت مستمری مددجویان هزینه می‌شود، گفت: از ابتدای امسال با مصوبه مجلس و همکاری دولت مستمری مددجویان سه‌برابر شد. افزایش یارانه و مستمری مددجویان تاکنون چهار‌هزار‌میلیارد تومان برای دولت بار مالی ایجاد کرده است. او بر لزوم اصلاح پرداخت یارانه تاکید کرد و گفت: درست نیست یارانه به همه مردم پرداخت شود. البته دولتمردان نیز با این موضوع موافق هستند. مساله این است چرا 40‌هزار‌میلیارد تومان اعتبار یارانه‌ها را هزینه می‌کنیم. پیشنهاد می‌دهم واریز یارانه‌ها به کمیته‌امداد واگذار شود تا یارانه‌ها به‌درستی میان نیازمندان توزیع شود.

 

فتاح درباره اقدامات این نهاد برای اشتغال مددجویان تحت‌حمایت گفت: برای اشتغال ابتدا باید جامعه هدف به‌خوبی شناسایی شود. منظور از جامعه هدف محصلان، زنان سرپرست خانوار و ‌یا سالمندان نیست، چون این افراد وظایف مهم‌تری برعهده دارند یا توانایی انجام کار ندارند. هم‌اکنون 700‌هزار سالمند بالای 65سال تحت‌حمایت کمیته‌امداد قرار دارند که توانایی اشتغال را ندارند. رئیس کمیته‌امداد افزود: پس از شناسایی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم به مددجو، وام اشتغال به او پرداخت می‌شود. امسال با افزایش اعتبار اشتغال‌زایی به حدود 140‌هزار مددجوی تحت‌حمایت وام پرداخت می شود. او با تاکید بر اینکه هدف اصلی کمیته‌امداد این است که به مددجویان ماهیگیری را آموزش دهد، گفت: هر وام اشتغالی که به فرد تحت حمایت پرداخت شود، در نهایت منجر به خروج یک خانواده از چرخه‌حمایتی این نهاد می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر