کد خبر: 28891
A
با انتقاد از برخورد سازمان بهزیستی با کودکان کار

خدادادی: کمیسیون اجتماعی بازداشت کودکان کار را بررسی می‌کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از ورود این کمیسیون به روال جدید بازداشت کودکان کار خبر داد و تاکید کرد که این برخورد راهکاری برای حل مشکل کودکان کار نیست.

خدادادی: کمیسیون اجتماعی بازداشت کودکان کار را بررسی می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سلمان خدادادی در واکنش به روال جدید سازمان بهزیستی مبنی بر دستگیری کودکان کار گفت: دستگیری و بازداشت کودکان کار هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌توان از آن نتیجه‌ای گرفت. به جای اینگونه کارها باید راهکاری دقیق برای حل مشکل کودکان کار پیدا کرد.

وی توضیح داد: کودکان کار محصول خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند که بازمانده از تحصیل و برای ایجاد درآمد مجبور به کار می‌شوند. برخی از آنها کارهایی همچون دستفروشی در پشت چراغ قرمز و خیابان و حتی گدایی انجام می‌دهند و برخی دیگر مجبور به انجام کارهای سنگین‌تری در کارگاه‌ها و موارد این چنینی می‌شوند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «درصد زیادی از کودکان کار ایرانی هستند» گفت: آنها برای تامین درآمد خانواده‌هایشان مجبور به کار می‌شوند البته برخی از این کودکان به صورت شبکه‌ای و سازماندهی شده حتی اقدام به توزیع مواد می‌کنند که باید شناسایی شده و این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود نه اینکه سازمان بهزیستی اقدام به دستگیری آنها کند.

خدادادی ادامه داد: قطعا بازداشت کودکان کار هیچ توجیهی ندارد چون نمی‌توان آنها را به جرم کار در بازداشت نگه داشت. طبیعتا باید اقدام به آزادی این کودکان کرد. لذا باید به جای بازداشت و جمع آوری آنها اقدام سودمندی انجام داد تا آنها از این وضعیت نجات پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه «کمیسیون اجتماعی به این موضوع به خصوص بازداشت کودکان کار ورود پیدا می‌کند» گفت: اعتقاد ما حل این مشکل به صورت ریشه‌ای است تا خانواده‌ها مجبور نشوند کودکان خود را بر سر کاری بفرستند. معتقدم که باید این افراد ساماندهی شوند و یا وضعیت مالی خانواده‌هایشان تامین شود تا شاهد وجود کودک کار در کشور نباشیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به حضور کودکان غیرایرانی در کشور گفت: بخش دیگری از کودکان کار اتباع بیگانه و نوعا با تابعیت افغانستانی هستند که در ایران با خانواده‌هایشان زندگی کرده و یا علیرغم سن کم برای کسب و کار آن‌هم از طریق غیرمجاز به کشور ما آمدند.

خدادادی ادامه داد: در این بین وظیفه دو وزارتخانه کار و کشور شناسایی این افراد به خصوص کودکان کار غیر ایرانی است که برخی از آنها در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند. طبق قانون باید این وزارتخانه‌ها علاوه بر شناسایی این افراد به ساماندهی پرداخته و حتی با کارگاه‌های مربوطه براساس قانون برخورد کنند.

وی در عین حال گفت که اگر قرار است این کودکان غیر ایرانی که به صورت غیرمجاز نیز وارد کشور شده‌اند از کشور خارج شوند نیازی به برخورد و خشونت نیست بلکه می‌توان آنها را از مرز خارج کرد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر