کد خبر: 28892
A
مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی عنوان کرد

70 درصد بازار نوشت‌افزار در دست محصولات خارجی

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی گفت: در حال حاضر 70 درصد بازار نوشت‌افزار در اختیار محصولات بیگانه است؛ از میان 30 درصد تولید داخلی نیز بیش از 20 درصد آن اختصاص به کاراکترهای خارجی دارد بنابراین تنها 5 تا 10 درصد تولیدات داخلی برگرفته‌شده از هویت و شخصیتهای ملی و دینی ایران است.

70 درصد بازار نوشت‌افزار در دست محصولات خارجی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سعید حسینی، مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی، با بیان اینکه دانش‌آموزان در حدود 15 سال و در ایام تحصیل خود با انواع نوشت‌افزار روبرو و مجبور به استفاده از آنها هستند اظهار کرد: در این زمان که دانش‌آموز با این محصولات درگیر است، هویت وی شکل می‌گیرد.

 

وی افزود: اما در حال حاضر این زمان به‌صورت کامل در اختیار فرهنگ غرب قرار گرفته چرا که آنچه از طریق نوشت‌افزارها منتقل می‌شود، منطبق با فرهنگ و هویت ما نیست و رویکردهای توهم‌زا، خشونت، و نفی حیا و عفاف را در پیش گرفته است.

 

حسینی تصریح کرد: طی بررسی‌های طولانی به این نکته مهم دست‌یافتیم که کودکان با کاراکترها و شخصیت‌های ساخته‌شده در انیمیشن‌ها، بازی‌ها، لباس‌ها و نوشت‌افزارهای خود زندگی می‌کنند و غرب از این طریق به دنبال کار فرهنگی بر کودکان و نوجوانان است.

 

وی با بیان اینکه کم‌کم کودکان و نوجوانان کاراکترهای تولیدشده را به‌عنوان قهرمان و دوست خود انتخاب و با آن همزادپنداری می‌کنند، گفت: تأثیر این شخصیت‌سازی‌ها چنان است که عمده محتوای شخصیت کاراکترها در زندگی کودکان و نوجوانان به کار برده می‌شود.

 

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر 70 درصد بازار در اختیار محصولات بیگانه از جمله چین، هند، تایلند، تایوان، تایلند و آلمان و 30 درصد باقی‌مانده در اختیار تولید داخلی است.

 

وی با اعلام اینکه از میان 30 درصد تولید داخلی بیش از 20 درصد آن اختصاص به کاراکترهای خارجی دارد و باقی برگرفته‌شده از شخصیت‌های داخلی است، یادآور شد: تنها 5 تا 10 درصد تولیدات داخلی برگرفته‌شده از هویت ملی و دینی ایرانی است لذا نهادهای فرهنگی چون وزارت ارشاد، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای متولی در کاراکتر سازی و ایجاد شخصیت‌های محبوب کودکان و نوجوانان مسئولیت دارند و از سوی دیگر باید در نهادینه کردن مصرف تولیدات داخلی اقدام کنند.

 

مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی یادآور شد: به دلیل اهمیت موضوع، مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی کار خود را به‌تازگی آغاز کرده تا در مقابل باوری که معتقد است اجناس خارجی نسبت به تولید داخلی دارای کیفیتی برتر است، فرهنگ‌سازی لازم را ایجاد و این باور را در میان اقشار مختلف مردم بیاورند که حمایت از محصول داخلی لازمه رونق تولیدات کشور است.

 

 وی ادامه داد: در حال حاضر در داخل کشور با کمبود کاراکتر و شخصیت‌سازی داخلی محبوب که کودکان و نوجوانان نسبت به آن گرایش داشته و آن را دوست داشته باشند، روبرو هستیم.

 

حسینی با انتقاد از واردات نوشت‌افزار به کشور گفت: این محصولات گاه باکیفیت و قیمت پایین نسبت به محصول ایرانی در بازار عرضه می‌شود و نظارتی نیز بر محصولات ارائه‌شده در بازار وجود ندارد.

 

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از کاراکترهای مورد استفاده در نوشت‌افزار بدون نظارت لازم از سوی متولیان امر وارد بازار شده و به دست مخاطبان خود می‌رسد، گفت: این در حالی است که در حال حاضر استفاده از کاراکترهای داخلی کم است و در عین حال تولیدکننده باید مالکیت معنوی این کاراکترها را هم حفظ و حق‌وحقوق آن را رعایت کند.

 

وی عنوان کرد: این عوامل باعث می‌شود که علی‌رغم استقبال عمومی، دست تولیدکننده در استفاده از همین کاراکترهای محدود بازهم محدودتر شود.

 

مدیرعامل مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزارهای ایرانی-اسلامی با بیان اینکه برای ایجاد ارتباط بیشتر میان ابزارفروش و مردم باید وارد میدان شد، ادامه داد: در حال حاضر بازارهای ما اعتقاد چندانی به فروش محصولات ایرانی ندارد و با وجود اینکه مرحله تولید را پشت سر گذاشته‌ایم اما در مرحله توزیع دچار مشکل هستیم و تنها از طریق نمایشگاه‌هایی که گذاشته می‌شود فروش تدریجی اقلام تولیدی صورت می‌گیرد.

 

وی اضافه کرد: وزارت آموزش‌وپرورش اگر این همت را داشته باشد که در انتقال مفهوم به دانش‌آموزان و والدین آن‌ها تلاش کند بی‌شک اثرگذاری بسیاری در هویت بخشی به جامعه هدف خواهد داشت؛ همچنین وزارت ارشاد نسبت به ارائه انتشار مجوز به محصولات فرهنگی کم‌کاری بسیار دارد که باید جبران شود.

 

این مسئول در خصوص کیفیت محصولات ایرانی گفت: در برخی از محصولات از جمله مداد نوکی و غلط‌گیر چون وارداتی است، نمی‌توان نظر داد اما در محصولات دیگر از جمله دفاتر و خودکار شاهد آن هستیم که در داخل کشور باکیفیت بالا تولید می‌شود اما به دلیل عدم استقبال بازار از اسم تولید داخلی، به نام برند خارجی عرضه می‌شود.

 

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مردم همواره نشان داده‌اند که در صورت تبلیغ و شناخت لازم نسبت به محصول ایرانی مشتاق هستند لذا نیاز است با حمایت مسئولان و نهادهای فرهنگی برای عرضه و تولید محصولات داخلی متناسب با هویت ملی و دینی از جمله نوشت‌افزارهای ایرانی- اسلامی گام برداشته شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر