کد خبر: 29009
A
«سهیلا صادق‌زاده» شهردار منطقه ۱۰ تهران:

من یک مدیر شهری‌ام، فارغ از گرایش‌های سیاسی

انتصاب دو زن به‌عنوان شهرداران مناطق ۷ و ۱۰، تنها اخبار دیروز شهرداری تهران نبود؛ نجفی در ادامه تغییرات مدیریت شهری، «مصطفی سلیمی» را به‌عنوان شهردار منطقه ۳ و «سیدمحمدجواد شیرازی» را به‌عنوان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران انتخاب کرد. او همچنین حکم «حسین غریبی» را به‌عنوان مشاور خود در امور برنامه‌ریزی راهبردی و نوسازی مدیریتی شهری صادر کرد.

من یک مدیر شهری‌ام، فارغ از گرایش‌های سیاسی

 دیده بان ایران: نخستین گام شهردار تهران در تحقق شعار مدیریت ۳۰درصدی زنان در شهرداری تهران؛ «محمدعلی نجفی» که پیش از این تمام انتصابات خود را به مردان اختصاص داده بود دیروز و در نخستین گام، حکم دو نفر از زنان شاغل در شهرداری تهران را به‌عنوان شهرداران مناطق ۷ و ۱۰ امضا کرد. او هفته پیش و در مراسم افتتاح نمایشگاه زنان و تولید ملی با اشاره به انتقادات درباره به‌کار نگرفتن زنان در انتصابات خود گفته بود: «این انتقادات کاملا وارد است؛ البته ما قول دادیم و در برنامه هم آوردیم که ظرف ٤سال آینده زنانی را که در شهرداری کار می‌کنند از نظر توانمندی به‌جایی برسانیم که حداقل ۳۰درصد از مدیران سطوح مختلف شهرداری تهران از زنان باشد و من به این قول پایبندم.» نجفی حالا با انتصاب «سمیه حاجوی» و «سهیلا صادق‌زاده» به‌عنوان شهرداران مناطق ۷ و ۱۰، نخستین گام را در راستای تحقق وعده‌های خود برداشته است.

شهرداران زن چه سابقه‌ای دارند؟

حضور زنان در مدیریت شهر تهران و دیگر کلانشهرهای ایران در سال‌های پس از انقلاب، بسیار ناچیز و تنها به تعداد انگشت‌شماری مدیر زن برمی‌گردد. «زهرا صدراعظم نوری» نخستین زنی است که در ۳۹‌سال گذشته و در دوران «غلامحسین کرباسچی» به شهرداری منطقه ۷ رسید و پس از او سال‌ها پایتخت ایران در غیاب زنان مدیریت شد تا این‌که «محمدباقر قالیباف» در آخرین ‌سال شهرداری خود «نرگس معدنی‌پور» را به‌عنوان شهردار منطقه ۱۳ انتخاب کرد؛ حکمی دیرهنگام که بسیاری آن را نه در راستای استفاده از مدیریت زنان که تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم قلمداد کردند. دوران شهرداری معدنی‌پور حتی به یک‌سال هم نرسید و نجفی در نخستین روزهای کاری خود، «مرتضی رحمان‌زاده» را جایگزین تنها زن شهردار در دوران قالیباف کرد. موج انتقادات از انتصابات شهرداری تهران، بالاخره منجر به نخستین تغییر شد و دیروز دو زن به تیم شهرداران مناطق تهران پیوستند.

«سمیه حاجوی» که قرار است از امروز مدیریت منطقه ۷ تهران را برعهده بگیرد، متولد‌ سال ۵۶ و فارغ‌التحصیل دکترای دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. او پیش از این مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ٤ و شهردار ناحیه یک همین منطقه بوده است. «سهیلا صادق‌زاده» اما سابقه طولانی در مدیریت شهری تهران  دارد. او از ‌سال ۷۴ به‌عنوان کارشناس وارد شهرداری تهران شد و مرحله‌به‌مرحله روند اداری را طی کرد تا امروز در قامت شهردار منطقه ۱۰ ظاهر شود. صادق‌زاده از‌ سال ۸۵ معاونت اداره‌کل معماری و ساختمان شهرداری تهران را برعهده داشت و بعد از آن به مدت ۷‌سال معاون فنی و اجرایی شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران بود.

صدراعظم نوری:

سابقه مدیریت زنان موفق بوده است

«زهرا صدراعظم نوری»، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با استقبال از احکام جدید شهردار تهران، امیدوار است که روند بکارگیری زنان در مدیریت شهری ادامه پیدا کند. او که نخستین زن شهردار پس از انقلاب است در گفت‌‌و‌گو با «شهروند» می‌گوید: «همانطور که شهردار محترم تهران قول داده و اعضای شورا  هم خواسته بودند که در انتصاب‌ها زنان هم سهمی داشته باشند و در مدیریت شهری از زنان هم استفاده شود، خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت و شهردار تهران دو نفر از زنان را به‌عنوان شهردار مناطق انتخاب کردند که به‌نظر من اتفاق میمون و مبارکی  و طلیعه‌ای پیش‌رو است که در آینده بتوان از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد؛ این‌که زنان هم بتوانند با توجه به توانمندی خود شهر را با رویکردی زنانه مدیریت کنند.» صدراعظم نوری در پاسخ به این پرسش که این انتصابات تا چه اندازه با همفکری اعضای شورا صورت گرفته هم می‌گوید: «آقای نجفی با ما مشورت کرده بودند. شهردار با شورا تعامل دارند. البته ما گزینه پیشنهاد نمی‌کنیم و خود آقای شهردار انتخاب می‌کنند اما شهردار تهران معمولا پیشنهاد می‌دهند و مشورت می‌گیرند.» رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره مشکلات پیش‌روی این شهرداران هم می‌گوید: «این اتفاق برای نخستین‌بار نیست که صورت می‌گیرد. قبلا هم زنانی در شهرداری به مدیریت رسیدند که نتایج موفقی هم داشته است و از این تجارب باید استفاده شود. ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم حتما به این خانم‌ها کمک می‌کنیم و اگر نیاز باشد حتما از تجارب خودم این زنان را شریک خواهم کرد.» رشته تحصیلی شهردار آینده منطقه ۷، دندانپزشکی است و غیرمرتبط‌بودن تخصص او با مدیریت شهری تا اندازه‌ای سوال‌برانگیز است که صدراعظم نوری پیشنهاد می‌دهد در معاونت‌ها حتما از کارشناسان مجرب استفاده کند: «خانم حاجوی قبلا در شهرداری منطقه ۴ مسئولیت داشتند، سابقه مدیریت شهری دارند و امیدوارم که از معاونان مجرب استفاده کنند.» صدراعظم نوری در پاسخ به این پرسش که انتصاب زنان در مناصب مدیریتی باز هم ادامه پیدا خواهد کرد، هم می‌گوید: «بله ان‌شاءالله. امیدواریم و می‌خواهیم که ادامه پیدا کند.»

ممنوعیت صدور

 هرگونه مجوز تراکم شناور تا اطلاع ثانوی

انتصاب دو زن به‌عنوان شهرداران مناطق ۷ و ۱۰، تنها اخبار دیروز شهرداری تهران نبود؛ نجفی در ادامه تغییرات مدیریت شهری، «مصطفی سلیمی» را به‌عنوان شهردار منطقه ۳ و «سیدمحمدجواد شیرازی» را به‌عنوان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران انتخاب کرد. او همچنین حکم «حسین غریبی» را به‌عنوان مشاور خود در امور برنامه‌ریزی راهبردی و نوسازی مدیریتی شهری صادر کرد. علاوه‌ براین کانال رسمی شهردار تهران دیروز بخشنامه‌ای را منتشر کرد که براساس آن صدور هرگونه هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. این بخشنامه خطاب به معاونان، شهرداران مناطق ٢٢گانه، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات، مدیران کل حسابرسی، تشخیص و وصول درآمد و مالی و اموال شهرداری است. در این بخشنامه هولوگرام‌هایی که پیش از این صادر شده‌اند باید در کمیته‌ای واقع در سازمان املاک و مستغلات بررسی شده و پس از راستی‌آزمایی قابل اقدام خواهد بود. همچنین هرگونه پرداخت پشت باجه در مناطق ٢٢گانه شهرداری ممنوع است. در این بخشنامه آ‌مده است: «به‌منظور رفع ابهامات و اشکالاتی که در ارتباط با صدور و کارسازی هولوگرام‌های مربوط به عوارض ساختمانی در مناطق مختلف ایجاد شده و در جهت مدیریت بهینه درآمدها و منابع نقدی از تاریخ ابلاغ این بخشنامه تمام واحدهای ذیربط موظف به رعایت امور زیر هستند:

١- صدور هرگونه هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی ممنوع است. ۲- هولوگرام‌های صادر شده قبل از تاریخ این بخشنامه در کمیته‌ای که در سازمان املاک و مستغلات تشکیل می‌شود بررسی و بعد از راستی‌آزمایی و تأیید قابل اقدام خواهد بود و مناطق شهرداری حق قبول هولوگرام‌های تأیید شده را ندارند. ۳- مناطق ٢٢گانه شهرداری مکلفند پرداخت نقدی مودیان را به حساب خزانه شهرداری واریز و از هرگونه پرداخت پشت باجه خودداری کنند. ۴- انجام هرگونه تهاتر در ازای مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی از شهرداری تهران با واگذاری املاک و صرفا پس از تأیید کمیته‌ای که در سازمان املاک و مستغلات تشکیل شده است میسر خواهد بود. ۵-معاونت مالی و اقتصادی شهری در اسرع وقت به تعیین تکلیف مراودات فیمابین شهرداری و کارگزاران اقدام و نتیجه را به اینجانب گزارش دهد.»

«سهیلا صادق‌زاده»، شهردار منطقه ۱۰  تهران در گفت‌و‌گو با «شهروند»: من یک مدیر شهری‌ام، فارغ از گرایش‌های سیاسی

شهروند|  «سهیلا صادق‌زاده»، شهردار منطقه ۱۰ تهران که از امروز کار خود را آغاز می‌کند، از‌ سال ۷۴ فعالیت در شهرداری تهران را آغاز کرد؛ ١١‌سال کارشناسی کمیسیون ماده ٥ و پس از آن هم معاونت فنی و اجرایی شهرسازی و همچنین مدیرکلی معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی بخشی از سابقه کار صادق‌زاده است. او در گفت‌و‌گو با «شهروند» از برنامه‌های خود برای شهرداری منطقه ۱۰ و همچنین لزوم بکارگیری زنان در مدیریت شهری سخن می‌گوید.

 شما ۲۲سال سابقه فعالیت در شهرداری تهران دارید، در این مدت چه مسئولیت‌هایی را برعهده داشتید؟

  از‌ سال ۸۵ در شهرداری تهران مدیر هستم. ‌سال ۸۵ و به مدت دوسال‌و‌نیم معاونت اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران را برعهده داشتم. بعد از آن به مدت ۷‌سال معاونت فنی و اجرایی شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران بودم، آخرین مسئولیتم هم مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران بوده است. من از‌ سال ۷۴ وارد شهرداری شدم و ۱۱‌سال کارشناس دبیرخانه کمیسیون ماده ٥ بودم و این‌طور نبوده که از ابتدا مسئولیت معاونت به من واگذار شود.

 نسبت به عملکرد شهردار سابق درباره بکارگیری زنان در مناصب مدیریتی شهرداری، انتقاداتی مطرح است که به نظر می‌آید در دوره شهرداری آقای نجفی، شرایط متفاوت باشد. به نظر شما زنانی که توانمندی مدیریت در این زمینه داشته باشند، وجود دارد؟

  خوشبختانه من در این مدت که در معاونت شهرسازی بودم، امکان ارتباط با بخش‌های مختلف شهری را داشتم و زنان زیادی را دیدم که قابلیت و توانایی مدیریت شهری را دارند. این امکان هم برای من بوده که زنان توانمند را شناسایی کنم. قطعا زنان توانمندی را در شهرداری داریم که باید کادرسازی شوند.

 خود شما برنامه‌ای برای بکارگیری زنان در شهرداری منطقه ۱۰ دارید؟

  بله، قطعا همین‌طور است. زنان توانمندی وجود دارند و ما هم کمک می‌کنیم که این زنان در شهرداری تهران زودتر شناخته شوند. سعی خودم را می‌کنم که در شناساندن این زنان برای رسیدن به مدیریت‌های شهرداری کمک کنم. در حوزه کاری خودم هم فضا را باز می‌گذارم که بتوانیم از توانمندی زنان استفاده کنم. همین‌جا از زنان دعوت می‌کنم که بیایند و از حضور زنان توانمند قطعا استقبال می‌کنیم، چون می‌دانم که زنان توانمندی در حوزه مدیریت شهری وجود دارند و باید زمینه برای مدیریت آنها فراهم شود.

 درباره «مدیریت زنانه شهر» بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. خروجی مدیریت مردان و زنان با هم تفاوت خواهد داشت؟

  فکر می‌کنم مدیریت تعریف شده است و به هرحال کسی که مدیر خوبی است؛ چه زن و چه مرد، اگر بر مبنای درستی و راستی و دانش و حرفه کار خود را پیش ببرد، این‌که زن یا مرد باشد، تفاوتی نخواهد داشت. مشکل ما این است که زنان توانمند شناخته نشده‌اند و از زنان شایسته و توانمند استفاده نمی‌شود. مدیریت شاخص‌های تعریف‌شده‌ای دارد که زن و مرد نمی‌شناسند و فردی که در آن جایگاه قرار بگیرد، باید با معیارهای علمی کار خود را پیش ببرد.

  از زمان اعلام نام شما به‌عنوان شهردار منطقه ۱۰، انتقاداتی به عملکرد آقای نجفی هم مطرح شده و از شما به‌عنوان یک مدیر نزدیک به شهردار سابق نام برده شده است.

  من از‌ سال ۷۴ وارد شهرداری تهران شدم و ۱۱‌سال دبیرخانه کمیسیون ماده ٥ بودم و بعد از آن هم مرحله به مرحله مسئولیت‌هایی را برعهده گرفتم. فکر می‌کنم علاقه و توانمندی خود باعث شده که به مسئولیت‌هایی برسم و نه مسائل سیاسی.

 پس شما خود را یک مدیر شهری فارغ از گرایشات سیاسی می‌دانید؟

  بله، بحث سیاسی نیست و من خود را فردی از بدنه شهری می‌دانم که ۲۲‌سال سابقه کار در این زمینه دارم. فارغ از گرایشات سیاسی مشتاقم که در زمینه شهری کار کنم و همواره در بحث‌های علمی و فنی کار کرده‌ام.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر