کد خبر: 29373
A
شهرداری‌های استان تهران در هفته‌ای که گذشت؛

آمادگی شهرداری‌های پایتخت برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی

طی چند روز گذشته در هر یک از شهرداری‌های استان تهران رویدادهای محلی و منطقه‌ای رخ داده که در میان این خبرها اقدامات این شهرداری‌ها برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و هفته دفاع مقدس با بیشترین بازخوردها همراه بوده است.

آمادگی شهرداری‌های پایتخت برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در هفته جاری اخباری همچون نصب المان عاشورایی ویژه ایام محرم در میدان استقلال شهر پرند، بهره برداری از خط انتقال آب سد ماملو به باقرشهر، عزاداری سالار شهیدان در محلات شمال تهران با مشارکت شهروندان و ... از جمله مهم‌ترین اخبار شهرداریهای استان تهران بوده است.

مشروح این خبرها به تفکیک شهرداری هر شهر در ادامه آمده است و اخباری که پیشتر در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منتشر شده است با کلیک بر روی تیتر، قابل مشاهده خواهد بود.

رخدادهای شهرداری پرند

نظافت و آماده سازی مدارس شهر پرند برای استقبال از ماه مهر

حبیب الله سعادتفر، سرپرست شهرداری پرند از آماده سازی و نظافت مدارس شهر پرند برای حضور دانش آموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولین آموزش و پرورش، نظافت و پاکسازی مدارس شهر پرند انجام شد.

 وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی و آماده سازی فضای محیطی برای آغاز سال تحصیلی جدید، خدمات رسانی شهری در مدارس و معابر منتهی به مراکز آموزشی شهر صورت گرفته است، افزود: در این طرح کلیه مدارس توسط پاکبانان با به کارگیری خودروهای تانکر، شستشو و نظافت شد و پسماند آنها نیز به وسیله خودروهای ویژه جمع آوری شد.

جمع آوری کلیه ضایعات موجود در مدارس مانند زباله و سرشاخه، پاکسازی پوسترها در سطح شهر بخصوص اطراف مدارس، نظافت و شستشوی المان‌های شهری، ایستگاه‌های اتوبوس و معابر سطح شهر بخصوص اطراف مدارس از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط مجموعه شهرداری پرند انجام شده است.

نصب المان عاشورایی ویژه ایام محرم در میدان استقلال شهر پرند

روح اله حسنی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری پرند گفت: نصب نماد و المان مذهبی ویژه ایام محرم در میدان استقلال از اقداماتی است که به جهت هر چه بهتر برگزار شدن و الگوسازی و آذین بندی برای این ماه در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: شهرداری پرند به منظور پاسداشت ایام ماه محرم و با هدف تعظیم و تکریم شعائر اسلامی با محوریت عاشورای حسینی، با هماهنگی و برنامه ریزی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسات مختلف به استقبال این ماه رفته و از روزهای گذشته تاکنون فعالیت‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف ویژه این ایام آغاز کرده است.

رخدادهای شهرداری باقرشهر

بهره برداری از خط انتقال آب سد ماملو به باقرشهر

استاد فرج، شهردار باقرشهر در حاشیه مراسم بهره برداری از خط انتقال آب سد ماملو به باقرشهر گفت: با تأمین آب باقرشهر ، آرزوی دیرین مردم شهر که یکی از دغدغه های اصلی ما در دوره چهارم مدیریت شهری بود ، به تحقق پیوست . در سال های گذشته به عنوان اولین گام توسط مجموعه شهرداری ۵۰ شیر آب در باقرشهر تعبیه شد که آب آشامیدنی شهروندان آن زمان از چاه‌های عمیق تهیه می شد که دارای آلودگی و املاح بسیار بود که با تلاش سازمان آب و از رده خارج کردن چاه ها ، مخزن های هوایی و زمینی در زمین های مختلف توسط شهرداری ایجاد شد که آن آب در عین بهداشتی بودن ، گوارایی کم ،املاح بسیار و طعم ناگواری داشت.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال آب از تهران به مخازن باقرشهر امروز به بهره برداری رسید عنوان کرد: آرزوی دیرین مردم باقرشهر در خصوص آب سالم و گوارا که از دیر زمان در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر قرار داشت امروز رسما به تحقق پیوست و اکنون مردم باقرشهرآب گوارا و سالم در اختیار دارند . این امر با تلاش همه اعضای شورای شهر و برخی از اعضا به طور خاص و  اهتمام فرماندار ویژه شهرستان ری، با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان انجام شد که این آب علاوه بر افزایش حجم ، گوارایی بیشتری دارد و املاح آن کاهش پیدا کرده و همین امر سبب شده سالانه دهها میلیون لیتر به آب باقرشهر اضافه می شود.

رخدادهای شهرداری کیلان

آیین بازگشایی مدارس در شهر کیلان/ زنگ مهر و مقاومت در مدارس کیلان نواخته شد

آیین بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید با حضور خانواده‌های معظم شهدا، سرپرست شهرداری کیلان، مسؤول بخش فرهنگی آموزش و پرورش کیلان، معلمان و دانش‌آموزان در مدرسه فلق شهر کیلان برگزار شد. در این آیین، زنگ مهر و مقاومت توسط فهیمه امرالهی، سرپرست شهرداری کیلان نواخته شد.

رخدادهای شهرداری نسیم شهر

اجرای عملیات خط کشی محوری از ابتدای ورودی بلوار ولایت‌( بلوار پایانه) تا انتهای خیابان شهید چناری

سلمان خان محمدی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نسیم شهردر این خصوص گفت:با عنایت به اجرای عملیات روکش آسفالت معابر سطح شهر و ضرورت خط کشی محوری جهت ایمن سازی ، حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک اقدام به اجرای خط کشی محوری در خیابان شهید چناری نموده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات خط کشی محوری و با توجه به افزایش تردد همشهریان در سطح خیابانها، خط کشی معابر در نظم بخشیدن به مدیریت ترافیکی موثر است، ادامه داد: با هدف کاهش سوانح رانندگی، افزایش ایمنی و زیباسازی خیابانهای سطح شهر و روان‌سازی ترافیک، طی چند روز گذشته خیابان شهید چناری بعداز تقاطع بلوار کشاورز تا بلوار ولایت خط کشی محوری انجام شده است.

بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از طرح‌ها و پروژه های عمرانی شهرداری نسیم شهر

اعضای شورای اسلامی شهر نسیم شهر ، محمد اسماعیل جانعلی زاده سرپرست شهرداری نسیم شهر و برخی دیگر از مسئولین دوایر مختلف شهرداری از پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری نسیم شهر بازدید نمودند .

اصلاح هندسی بلوار کشاورز ، اصلاح هندسی خیابان شهید چناری، باند کندرو شمالی بلوار کشاورز ، بوستان بزرگ باغ امامی، اصلاح هندسی خیابان شهید آیت ا... مدنی و خیابان شهید عباسی ( سعیدآباد ) از جمله پروژه‌های بودند که توسط اعضای شورای اسلامی شهر از نزدیک بازدید و ضمن قرار گرفتن در روند اجرای پروژه‌ها، مورد بررسی قرار گرفت.

رخدادهای شهرداری تهران

منطقه1:

عزاداری سالار شهیدان در محلات شمال تهران با مشارکت شهروندان


شهرام پاشایی، رییس اداره فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام مطلب فوق گفت: این برنامه ها از ابتدای محرم با برپایی مراسم عزاداری، سوگواری ،ایستگاه های صلواتی، مراسم پرفیض زیارت عاشورا، کارگاه سلامت و سبک زندگی اسلامی، تعزیه خوانی، غربالگری قند خون در حسینیه ها ، برگزاری یادواره های شهدای محلات، تجلیل از پیر غلامان و مداحان اهل بیت، برپایی خیمه های معرفت حسینی ، قصه گویی کودکانه ، قصص قرآنی، مسابقات در قالب عکس، نقاشی، داستان کوتاه، شعر، کتابخوانی و... آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

انتشار آلبوم صوتی همراه با کتاب و نرم افزار "سرچشمه خورشید" مشتمل بر قطعات کوتاه سخنرانی، مداحی عاشورایی، انتشار کتابچه راه اینجاست ویژه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتشار پوستر ویژه عاشورای حسینی جهت توزیع در مساجد، هیئات مذهبی و حسینیه ها از اقدامات اجرایی در این ایام است.

وی افزود : سراهای محلات به عنوان یکی از مراکز فرهنگی مهم شهرداری در محله های شمال تهران محسوب می شوند که با نصب کتیبه های پارچه ای،ریسه ، بنر و... سیاه پوش شدند و مراسم عزاداری و قرائت زیارت عاشورا با حضور شهروندان در آنها برگزار می شود.

منطقه3:

ارتقای فرهنگ شهرنشینی با اجرای طرح شهردار مدرسه

مصطفی سلیمی، شهردار منطقه3 گفت: نقشی که دانش آموزان در قالب طرح شهردار مدرسه برعهده می گیرند آنها را برای پذیرش مسئوولیت های کلان تر در اجتماع آماده می کند. دانش آموزان در این طرح، چگونگی اجرای فعالیت ها بصورت جمعی و مشارکت در امور محوله را آموخته سپس در حوزه های پیرامونی مدرسه، محله و ... گسترش می دهند.

وی افزود: شهرداری در حد توانش، در زمینه نقش پذیری و مسئوولیت پذیری دانش آموزان، با مدیریت آموزش و پرورش مساعدت و همکاری می کند. امیدواریم امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که شهرداری در اختیار نظام آموزشی قرار می دهد، موجب ایجاد تسهیلاتی برای آینده شهر و شهرنشینی شود و آموزش فرهنگ شهرنشینی ارتقاء یابد. طرح شهردار مدرسه جهت ترسیم آینده ای بهتر، جایگاه و پایگاه ارزشمندی دارد.

وی ادامه داد: طرح شهردار مدرسه جهت نهادینه کردن مشارکت مردم در مدیریت شهری طراحی شده که با واگذاری مسئوولیت به دانش آموزان در جامعه کوچک مدرسه، درصدد است تا رشد شخصیت و مشارکت جویی را در نوجوانان تقویت و آنها را در شناخت جامعه و شیوه های زندگی بهتر یاری کند.

نصب مخازن تفکیک پسماند خشک در معابر منطقه 3

همزمان با دهه اول محرم، به منظور ارتقای فرهنگ تفکیک از مبدا و افزایش سطح مشارکت شهروندان در امر جداسازی پسماند خشک از تر، مخازن تفکیک پسماند خشک به صورت سیار در معابر اصلی منطقه 3 نصب شد.

سید محمد رضا موسوی معاون امور شهری و محیط زیست این منطقه گفت: مخازن تفکیک پسماند خشک  سیار در خیابان های شریعتی، شهید کلاهدوز(دولت)، ولیعصر(عج)،ده ونک، مقابل ایستگاه های متروی شهید حقانی، مصلی امام خمینی(عج) و .... در کنار تکایا و هیئت های عزاداری جانمایی شده است. توزیع بروشور با مضامین"حفظ محیط زیست، تفکیک زباله های خشک از تر" نیز در میان شهروندان توزیع می شود.

معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 3، یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره بازیافت و بهره برداری از زباله را جداسازی زباله تر و خشک دانست.

منطقه4:

همزمان با بازگشایی مدارس900 مترمربع آسفالت پیرامون مدارس شمال شرق تهران پخش شد

وارسته معاون فنی و عمران منطقه4 گفت: همزمان با اجرای طرح استقبال از مهر و به منظور تسهیل در تردد دانش آموزان و کاهش حجم ترافیک معابر، به‌سازی و مناسب سازی آسفالت داخل و محدوده 400 مدرسه منطقه 4 در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات در چندین معبر اصلی منطقه عملیاتی شده است و 1950 مترمربع روکش آسفالت در معابر اجرایی شد.

وی افزود: لکه گیری به طول 25 مترمربع در هر معبر ، 398 مترمربع ترمیم جداول آسیب دیده و ایمن سازی معابر، مرمت و 103 متر مربع بازسازی پیاده رو ، همسطح سازی دریچه پیاده و سواره رو و رفع معارض پیاده رو تا کنون عملیاتی شده است.

منطقه6:

برپایی خیمه بزرگ عاشورایی در محلات منطقه 6

قائم مقام شهرداری منطقه 6 از برپایی خیمه بزرگ عاشورایی در محلات منطقه 6 خبر داد و گفت: به کمک هیئت های مستقر در سطح منطقه مراسم روز عاشورا با آتش زدن خیمه های عاشورایی و برگزاری مراسم عزاداری و سینه زنی برگزار می شود.

برگزاری آیین تعزیه‌خوانی ویژه سوگواری امام حسین (ع) در بوستان لاله

مهرشاد الله ویردی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 6 به برگزاری آیین تعزیه‌خوانی ویژه سوگواری امام حسین (ع) در دهه اول محرم در بوستان لاله اشاره کرد و گفت: همزمان با دهه اول محرم در محل آبنمای بوستان لاله مراسم تعزیه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود و تمامی شهروندان می توانند با حضور در بوستان لاله از این مراسم معنوی بهره مند شوند.

منطقه10:

اجرای گسترده برنامه های فرهنگی مذهبی به مناسبت ایام ماه محرم در منطقه 10

شهردار منطقه 10 از اجرای گسترده برنامه های فرهنگی و مذهبی به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و خاندان پاک و مطهر ایشان در سطح منطقه با مشارکت مدیریت محلات، مساجد و هیئت های مذهبی خبر داد و افزود: اقامه نماز ظهر عاشورا، اجرای نمایش تعزیه، برپایی خیمه‌های معرفت حسینی در روز تاسوعا و عاشورا، نمایشگاه کتاب عاشورا و پاسخ به شبهات، شب شعر عاشورایی، برپایی نمایشگاه عکس و نقاشی عاشورایی، نمایش فیلم کوتاه عاشورایی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، یادواره شهدا، تجلیل و تکریم از بانوان آزاده و همسران ایثارگرو جانباز، سخنرانی و مراسم مذهبی در ساختمان های ستادی منطقه از جمله برنامه‌هایی است که در این ایام اجرا می شود.

وی افزود: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم به منظور هویت بخشی سیمای شهری، ساختمان های ستادی و سرای محلات این مکان ها با نصب کتیبه مشکی، بنر و پرچم های مزین به نام اباعبدالله الحسین و پیام های عاشورایی سیاه پوش شد. همچنین اهداء کیسه زباله به هیئت های مذهبی و تکایا، آموزش ایمنی و اطفاء حریق، فعالیت مستمر و شبانه روزی عوامل و کارگران خدوم جمع آوری زباله در نظافت و پاکسازی ظروف یکبار مصرف و سایر زباله ها در حین و پس از برگزاری مراسم از دیگر برنامه ها به منظور اجرای بهینه برنامه های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می باشد.

آمادگی کامل منطقه 10 برای برپایی باشکوه نماز ظهر عاشورا

همزمان با روز دهم محرم الحرام نماز ظهر عاشورا با هدف اشاعه فرهنگ اقامه نماز جماعت میان شهروندان، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تعظیم و تکریم شعائرو معارف اسلامی با حضور هیئت های مذهبی، مسئولان منطقه و عزاداران و دلسوختگان به تاسی از سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در معابر اصلی منطقه برگزار می شود.

سهیلا صادق زاده شهردار منطقه 10 ،تبعیت از سیره ائمه اطهار و امام حسین(ع) را حرکت به سوی رشد و بالندگی جامعه و اعتلای ارزش های اسلامی و دینی برشمرد و گفت: توجه به ادای فریضه نماز اول وقت و نهادینه شدن آن میان مردم از مهم ترین درس های قیام عاشورا بود که امام حسین (ع) در کارزار نبرد و حتی در آخرین لحظه های زندگی پر بارشان به همگان آموختند و با همین رویکرد لازم است مردم به ویژه جوانان به همه زوایای آشکار و پنهان فلسفه عاشورا توجه داشته باشند.

منطقه11:

بوستان رازی میزبان نمایشگاه و برنامه‌های متنوع در هفته دفاع مقدس است

سید عباس طباطبایی، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 11 در آستانه هفته دفاع مقدس از برپایی نمایشگاهی در بوستان رازی همراه با شبیه سازی عملیات غواصان در والفجر 8 خبر داد و افزود: هدف از این نمایشگاه تعمیق مولفه های کلیدی ایثار و مقاومت وترویج یاد وخاطره شهدا برای شهروندان است. همچنین در کنار نمایشگاه با توجه به همزمانی آن با ماه محرم، غرفه های محرمی نیز برپا شده است. علاوه بر غرفه های ماکت، عکس، پوستر و نمایش فیلم، بیان خاطرات جانبازان، نقالی و مداحی نیز توسط استادان این حوزه در حال برگزاری است. برنامه های جذابی هم در دریاچه رازی برگزار می شود که در آن غواصان عملیات ها از جمله عملیات والفجر 8 را شبیه سازی می کنند.

یکی از معابر منطقه 11 به نام آتش نشان شهید حادثه پلاسکو نامگذاری شد

در آستانه فرا رسیدن روز آتش نشان و ایام ماه محرم یکی از معابر منطقه 11 به نام آتش نشان شهید حادثه پلاسکو "امیرحسین داداشی" نام گذاری شد.

این مراسم  باحضور سعید  شریف زاده مدیر عامل سازمان آتشن نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، نصراله آبادیان شهردار منطقه 11، آرش ظفری معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، خانواده شهید آتش نشان "امیر حسین داداشی" و جمعی از مدیران شهری، دوستان و همکاران این شهید در ایستگاه شماره یک آتش نشانی حسن آباد برگزار شد.

منطقه20:

تمهیدات منطقه 20 برای تاسوعا و عاشورای حسینی

سید احمد صفوی، شهردار منطقه 20 از تمهیدات و آماده باش مدیریت شهری برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی با اولویت پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بلوار قدس به عنوان دو موقعیت پرتردد در این منطقه خبر داد و افزود: عوامل ستادی، اجرایی و نظارتی مدیریت شهری منطقه 20 همزمان با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در آماده باش هستند تا به عزاداران حسینی خدمات رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه منطقه 20 به علت وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پذیرای خیل عظیمی از شهروندان دیگر مناطق نیز هست و با تمام ظرفیت آماده میزبانی و خدمت رسانی به همه عزاداران هستیم، افزود: پاکسازی مدام، اعمال محدودیت های ترافیکی، بهسازی عمرانی و محیطی و همچنین رفع سد معبرهای احتمالی از مهمترین اقداماتی است که با اولویت فضاهای پیرامون حرم مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) و بلوار قدس دولت آباد به عنوان دو موقعیت پرتردد انجام می شود.

وی به گشت زنی های مستمر عوامل مدیریت شهری در این دو روز اشاره کرد و گفت: به منظور رعایت مسائل زیست محیطی و نهادینه شدن این فرهنگ در بین شهروندان همچنان بحث توزیع ظروف تجزیه پذیر و مخازن جمع آوری پسماند خشک در هیئات و مسجدها انجام می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر