کد خبر: 29475
A

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: نمی‌توان همه مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان را در کتب درسی جا داد/ دانش معلمان باید بروز شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تغییر در کتب درسی عملا یک بازه زمانی چند ساله را طی می‌کند و زمان‌بر است، گفت: بنابراین معلمان باید بروز باشند و در کلاس درس و در هنگام تدریس در مواجه با موضوعات مسائل روز را مطرح کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: نمی‌توان همه مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان را در کتب درسی جا داد/ دانش معلمان باید بروز شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، میرحمایت میرزاده، نماینده اردبیل و گرمی در مجلس و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر محتوای کتب درسی گفت: مسلما کتب درسی امروز ضعف‌هایی دارد، اما به روز رسانی آن هم به این سادگی نیست. اگر همین امروز بخواهیم محتوای کتب درسی را تغییر دهیم؛ قطعا حدود 5 سال بعد آن کتاب جدید آماده خواهد شد.

او ادامه داد: تغییر هر کتاب درسی در یک پایه تحصیلی با تغییر در کتاب‌های دیگر و پایه‌های دیگر ارتباط دارد و به این صورت نیست که مجزا باشد یعنی مطالب مرتبط در کتاب‌ها و پایه‌ها زیاد است و همه این موارد باید همزمان با هم تغییر کند، بنابراین تغییر در کتب درسی عملا یک بازه زمانی چند ساله را طی می‌کند.

میرزاده با اشاره به اینکه همه مطالبی که دانش‌آموزان برای تعلیم و تربیت به آن نیاز دارند در کتب درسی نیست، گفت: در گذشته دانش‌آموزان فقط از طریق کتب درسی آموزش می‌دیدند، اما امروز با توجه به رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و اجتماعی ابزار آموزشی زیاد شده است و کتب درسی نه در کشور ما و نه در کشورهای دیگر نمی‌تواند همه مسائل را در بربگیرد و به روز رسانی هم شود.

نماینده گرمی به دغدغه‌های رئیس‌جمهوری برای تغییر در محتوای کتب درسی اشاره کرد و گفت: همه نهادهای ذیربط آموزش باید دست به دست هم دهند و مسائلی که مورد توجه دولت دوازدهم هست را به عنوان تغییر در کتب درسی اعمال کنند.

او افزود: این روند طبیعی است که اگر امروز برای تغییر کتب درسی اقدام شود؛ حدود 5 سال دیگر به صورت اجرایی در مدارس توزیع و در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. بنابراین همواره نیاز به تغییر در محتوای کتب وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه روند اصلاح کتب درسی همیشه باید وجود داشته باشد، گفت: کتاب‌های درسی همیشه باید درحال تغییر باشد تا دانش‌آموزان از زمانه عقب نمانند. کارشناسان و متخصصان این حوزه همواره فعال هستند و کتب درسی را رصد می‌کنند و هرسال اصلاحاتی هم انجام می‌شود. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی با گروه های تخصصی این مسئله را دنبال می‌کند و در اکثر مواقع به دنبال اصلاحاتی است که نیازهای جامعه را رفع کند.

میرزاده در پایان افزود: عملا هیچ‌وقت نمی‌شود همه مطالب مورد نیاز روز را در کتب درسی جا داد در هیچ کشوری این موضوع امکان‌پذیر نیست. معلمان به روز باید در کلاس درس و در هنگام تدریس در مواجه با موضوعات مسائل روز را مطرح کنند.   

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر