کد خبر: 29639
A
در مراسم یادبود قربانیان تصادفات راهنمایی و رانندگی مطرح شد؛

ربیعی: ۷۷ درصد از مردان و ۲۳ درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند/میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸ سال است

وزیر کار با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی تصادفات بسیار سنگین است، گفت: ما پیامدهای بسیاری از موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما از پیامد تصادفات غافل هستیم. در حالی که ۷۷ درصد از مردان و ۲۳ درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند. همچنین میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸ سال است.

ربیعی: ۷۷ درصد از مردان و ۲۳ درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند/میانگین سنی رانندگان در تصادفات ۳۸ سال است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی ربیعی در مراسم یادبود قربانیان تصادفات راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد عامل انسانی در کشور ما یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات است و نسبت به سایر عوامل ضریب بالایی دارد، گفت: رنجی که جامعه ما از بی‌کیفیتی می‌برد بسیار زیاد است و این به دستگاه و سازمان خاصی ربط ندارد. راننده، به ما هو یک راننده یک مفهوم مستقل است. متاسفانه ما در بحث اخلاق، فرهنگ و مهارت یک راننده دچار مشکل هستیم. آن کسی که رانندگی می‌کند باید صلاحیت لازم برای رانندگی را داشته باشد و باید قوانین بسیار سنگین و شدیدی در این زمینه وضع شود. راننده باید به نیروی راهور کمک کند تا سخت‌گیری بیشتری در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشد.

او با بیان اینکه اگر فردی بخواهد در سازمانی استخدام شود باید سوءپیشینه ارائه دهد، گفت: ما چنین سختگیری‌هایی را در خصوص راهنمایی و رانندگی نداریم در حالی که باید سال‌ها پیش از دادن گواهینامه به افراد برنامه‌ریزی لازم انجام شود. امروز قالب جمعیت کشور تمایل به دریافت گواهینامه دارند و به اعتقاد من باید بتوانیم کیفیت رانندگی را بالا ببریم و برای دادن صلاحیت رانندگی به افراد یک بسته سیاستی مناسب را تهیه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فناوری جاده‌ها اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه ساختار حمل و نقل ما سیگنال‌های بی‌نظمی را به رانندگان ارائه می‌دهد و باید با وضع قوانین و آیین‌نامه‌ها این ساختار را برطرف کنیم. فناوری حمل و نقل نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید شرایطی ایجاد شود تا بی‌نظمی در فناوری حمل و نقل کاهش یابد.

ربیعی با بیان اینکه وجه دیگر تصادفات بعد اجتماعی آن خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌دهم 50 هزار فقره از تصادفات را بررسی به جامعه‌شناسان بسپاریم و آنها عوامل موثر در تصادفات ازجمله اینکه چه اتومبیلی، چه گروه سنی و چه افرادی  با چه نوع سابقه‌ای و چه رفتارهایی بیشتر عامل تصادفات می‌شوند. ما به این تحلیل‌های اجتماعی برای پیشگیری از تصادفات نیاز داریم.

او تصریح کرد: اساساً تولید دانش در تصادفات بسیار کم انجام شده. ما در وزارت رفاه اعلام آمادگی می‌کنیم تا در یک پروسه زمانی مشخص مسائل تصادفات را از بعد اجتماعی بررسی کنیم و پیامدهای اجتماعی آن را مورد کاووش قرار دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه پیامدهای اجتماعی تصادفات بسیار سنگین است، گفت: ما پیامدهای بسیاری از موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم اما از پیامد تصادفات غافل هستیم. در حالی که 77 درصد از مردان و 23 درصد از زنان در تصادفات صدمه می‌بینند. همچنین میانگین سنی رانندگان در تصادفات 38 سال است.

ربیعی گفت: 43 درصد از 21هزار و 446 معلول ضایعه نخاعی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، معلولان ناشی از تصادفات راهنمایی و رانندگی است. دشواری زندگی برای سرپرست یک خانوار، یک فرزند یتیم و فرد ضایعه نخاعی از پیامدهای منفی تصادفات است.

او با اشاره به نقش بیمه‌ها در کاهش تصادفات گفت: در حال حاضر بیمه برای بدنه ماشین انجام می‌شود در حالی که من معتقدم باید رابطه معناداری بین رانندگی پرریسک و بیمه برقرار شود و باید سختگیری بیشتری برای رانندگان پرریسک داشته باشیم البته ما این موضوع را شورای عالی بیمه در دولت مطرح کرده‌ایم.

ربیعی اضافه کرد: لازم است شعار به احترام آنها که دوستمان دارند و دوستشان داریم با احتیاط رانندگی کنیم،‌ تبدیل به گفتمان شود چراکه جامعه ما نیاز به چنین گفتمان‌هایی دارد و باید بدانیم برای دوست‌داشتنی‌هایمان بهتر رانندگی کنیم. همچنین ما باید در زمینه تصادفات در رسانه‌ها بیشتر صحبت کنیم و به پیامدهای مختلف آن بپردازیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: من نیز قربانی تصادف هستم و داغ تصادف همواره با من حرکت می‌کند. پسر من سه ساعت در کنار خیابان افتاده بود و راننده سرویس مدارس می‌گفت او در کنار خیابان بسیار رنج و درد کشیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر