کد خبر: 29641
A

ربیعی: شرایط گرفتن گواهینامه باید سخت‌تر شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت اتخاذ مقررات سختگیرانه‌تر برای دریافت گواهی‌نامه رانندگی تاکید کرد.

ربیعی: شرایط گرفتن گواهینامه باید سخت‌تر شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی ربیعی در همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی که صبح امروز به میزبانی ناجا در مرکز همایش‌های غدیر دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، گفت: همان طور که اشاره شد عامل انسانی مهم‌ترین عامل در وقوع تصادفات در کشورماست. من سخنانم را در چند بخش ارائه خواهم کرد.

وی افزود: متاسفانه جامعه ما از بی‌کیفیتی رنج می‌برد. این بی‌کیفیتی ربطی به یک دستگاه یا چند نهاد ندارد همه کارهای ما یا بی‌کیفیت شده یا نگرانیم که بی‌کیفیت انجام شود. ماشینی را برای تعمیر به تعمیرگاه می‌بریم و بعد نگرانیم که آیا با کیفیت کافی تعمیر شده یا خیر و یا به کلاس درسی می‌رویم و مطمئن نیستیم که آیا آموزش‌ها در این زمینه کافی بوده یا نبوده. بنابراین همه ما یک جور نگرانی از بی‌کیفیتی داریم.

وی در ادامه به موضوع کیفیت رانندگی اشاره کرد و گفت: کیفیت رانندگی نیز باید افزایش پیدا کند. کسی که می‌خواهد مجوز رانندگی بگیرد و قدرت کنترل یک خودرو در دستانش باشد ، باید نظارت‌های قوی‌تری رویش قرار گرفته و شرایط گرفتن گواهی نامه نیز سخت‌تر شود همچنین باید قوانین صنفی برای افرادی که شغلشان رانندگی است، بیشتر شود.

وزیر رفاه ادامه داد: چطور وقتی یک نفر می‌خواهد استخدام شود از او سوء پیشینه می‌خواهند چرا برای رانندگی قوانین سختگیرانه‌ای وجود ندارد و فردی که از زندان آزاد شده بدون هیچ بررسی دوباره پشت فرمان می‌نشیند.

وی با بیان اینکه پیش از دادن گواهی‌نامه باید بتوان برنامه‌ریزی‌های واجد شرایط انجام داد، گفت: باید راننده باکیفیت تربیت کنیم و در دادن مجوز رانندگی به یک فرد اقدامات مناسبی انجام شود که امیدوارم این موارد در دستور کار قرار گیرد.

ربیعی به موضوع فناوری در حمل و نقل نیز اشاره کرد و بر ضرورت استفاده از تجهیزات مدرن و نوین در مدیریت ترافیک تاکید کرد.

وزیر رفاه با اشاره به بعد اجتماعی و پیامدهای ناشی از تصادفات در جامعه خاطرنشان کرد: بعد اجتماعی تصادفات و اثری که در جامعه می‌گذارند، موضوع بسیار مهمی است. من پیشنهاد می‌کنم که پلیس راهور، اطلاعات و پرونده‌های حدود ۵۰ هزار تصادف را به جامعه‌شناسان بدهد تا آنان بررسی کنند که بیشتر چه نوع اتومبیل‌هایی، چه افرادی و با چه طرز تفکر دچار حادثه شده‌اند. اینکه می‌گوییم خستگی عامل تصادفات است باید بررسی شود که چه نوع خستگی منجر به این تصادفات شده است.

۴۳ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی ناشی از تصادفات رانندگی هستند

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش به آثار و تبعات ثانویه تصادفات اشاره کرد و افزود: آمارها از نسبت جنسی قربانیان حوادث رانندگی نشان می‌دهد که حدود ۷۷ درصد جانباختگان را مردان شده و ۲۳ درصد نیز زنان هستند. میانگین سنی جانباختگان نیز ۳۸ سال است. این یعنی اکثر مردانی که جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند متاهل بوده و با مرگشان زنی سرپرست خانوار می‌شود.

وی با اشاره به ۲۱ هزار و ۴۴۶ معلول جسمی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: از این آمار ۴۳ درصد در پی تصادفات رانندگی دچار انواع معلولیت‌ها شده‌اند.

وی به موضوع بیمه در حوادث رانندگی نیز اشاره کرد وگفت: شرکت‌های بیمه‌گذار تنها بدنه یک خودرو را بیمه می‌کنند در حالی که باید سابقه راننده نیز لحاظ شود و میان فردی که تاکنون هیچ تصادفی نداشته یا فردی که ۴۰ تصادف مرتکب شده تفاوت قائل شده و حتی محرومیت‌هایی برای افراد متخلف در نظر گرفته شود. در همین راستا من پیشنهاد می‌کنم که موضوع بیمه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر رفاه با تاکید بر اینکه ریشه تصادف در جامعه باید بررسی شود، گفت: گاهی در مورد پیامدهای اجتماعی برخی پدیده‌ها آنقدر تحلیل می‌شود که ابعاد مختلف آن بروز پیدا می‌کند اما در مورد تصادفات رانندگی من چنین چیزی را کمتر دیده‌ام به همین دلیل معتقدم که صدا و سیما و رسانه‌ها باید بیشتر در این زمینه کار می‌کنند.

ربیعی در پایان سخنانش به مرگ فرزندش در یک حادثه رانندگی اشاره کرد و با گریه گفت: من خودم از خانواده قربانیان حوادث رانندگی هستم. خودرویی در خیابان به پسرم زد و او را پس از سه ساعت به بیمارستان بردند، از این رو امیدوارم که هیچ وقت هیچ حادثه رانندگی برای کسی رخ ندهد و هر وقت حادثه می‌بینم نذر می‌کنم که مصدومانش در سلامت باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر