کد خبر: 30602
A
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور:

شهرداری‌ها را نمی‌توان با اتکا به اعتبارات دولتی اداره کرد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور گفت: شهر و شهرداری را دیگر نمی‌توان با اتکاء به اعتبارات دولتی که حکم مسکّن را دارد، اداره کرد و لازم است شهرداران و اعضای شوراها به فکر شناسایی مزیت‌های شهر و منطقه خود به منظور تعریف درآمدهای پایدار و جذب سرمایه گذار باشند.

شهرداری‌ها را نمی‌توان با اتکا به اعتبارات دولتی اداره کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید محمدعلی افشانی که در دیدار شادمهر کاظم زاده نماینده شهرستان های دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی روسای شوراها و شهرداران این حوزه انتخابیه سخن می گفت، از پیگیری های وزارت کشور برای افزایش سهم شهرداری ها از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس خبر داد و گفت: این اعتبارات در عمل نمی تواند باعث تحولات عمده عمران و آبادانی شهرها شود.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از مشکلات فعلی کشور به بی توجهی نسبت به برنامه ریزی علمی بازمی گردد، افزود: اینکه بسیاری از شهرداری های کشور بخش اعظم درآمد خودرا صرف پرداخت حقوق می کنند، قابل قبول نیست و عملا مشکلات اداره شهر را برطرف نمی سازد.

افشانی در ادامه با بیان اینکه در همان مناطق و شهرهایی که درحال حاضر فکر می‌کنید در آنها هیچ درآمدی نیست، درآمد خوبی وجود دارد و باید آنها را شناسایی کرد، تاکید نمود: اعضای شوراها و شهرداران باید به این نکته برسند که با اعتبارات اندک دولتی و پول نفت نمی توان شهرها را به نحو مطلوب و مطابق انتظارات مردم اداره کرد.همچنین شورا و شهرداری باید همواره در جامعه امید ایجاد نمایند تا بتوانند برای پیشبرد برنامه ها و اجرای پروژه ها سرمایه گذاران را جذب و مشارکت های مردمی را افزایش دهند.

وی با اشاره به طبیعت بکر و جاذبه های گردشگری استان ایلام، صنایع دستی، محصولات باغی وکشاورزی، منابع آبی و نیروی انسانی کارآمد و سخت کوش و بانوان هنرمند آن گفت: در صورت سرمایه گذاری برای ایجاد بازارچه های محلی به منظور ارایه صنایع دستی و محصولات بومی منطقه، درآمد خوبی نصیب شهرداری‌ها می‌شود و باید به این موضوع با توجه به تاثیر آن در ایجاد درآمد و اشتغال توجه ویژه شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور همچنین  بر برنامه ریزی در خصوص تقویت زیرساخت‌های گردشگری نظیر توسعه بوم گردی و ایجاد مجتمع های رفاهی با توجه به حضور زائران اربعین حسینی در استان ایلام و استفاده از ظرفیت‌های متنوع اینترنت برای تقویت تولید، اطلاع رسانی، بازاریابی و فروش محصولات شهرهای کوچک و روستاها تاکید کرد.

وی با ذکر نمونه‌ای از درآمدزایی در قشر محروم در استان فارس، گفت: بانک‌ها موظف شدند به افراد تحت پوشش کمیته امداد که می‌خواهند از پنل‌های خورشیدی استفاده و انرژی پاک تولید کنند تا سقف 30 میلیون تومان وام اعطا کنند و خانوارهای بدون درآمد با دریافت این وام در حال حاضر ماهیانه 850 هزار تومان درآمد خالص با فروش هر یک ساعت 5 کیلو وات برق به وزارت نیرو کسب می‌کنند.

افشانی همچنین بر اجرای هرچه سریع تر طرح تصفیه پساب های شهری و بازگشت آن به آبیاری فضای سبز و صنعت در صورت وجود تاکید کرد.

در این جلسه کاظم زاده و چند نفر از روسای شوراها و شهرداران این حوزه انتخابیه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری ها و مدیریت شهری را بیان کردند که برخی از آنها شامل ضرورت حمایت از شهرداری های کوچک و تازه تاسیس، تامین ماشین آلات مورد نیاز شهرداری ها، رفع مشکلات استخدامی کارکنان شهردارها و تسریع در تبدیل وضعیت آنان و در نظرگرفتن دهلران به عنوان یکی از مرزهای زایران اربعین حسینی در سال آینده بود.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در این دیدار گزارشی از کمک‌های دولتی به شهرداریهای حوزه انتخابیه مذکور نیز ارائه شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر