کد خبر: 30855
A

یک بخشش نجومی برای ساخت برج دوقلو وسط پاسداران/ از اعتراض قبلی اهالی یک ماه می‌گذرد، اما ساخت و ساز دوباره شروع شده است

وعده‌های الکی و اعتراض‌های بی‌جواب؛ هنوز یک ماه نگذشته از دستور توقف ساخت برج دوقلوی پاسداران که ساخت‌وساز دوباره شروع شده است. ملکی که روایتش به پیش از انقلاب می‌رسد؛ سناتوری که زمین 4 هزار متری‌اش بعد از انقلاب به بنیاد مستضعفان و در گیر و دار بذل و بخشش‌ها به تامین اجتماعی می‌رسد.

یک بخشش نجومی برای ساخت برج دوقلو وسط پاسداران/ از اعتراض قبلی اهالی یک ماه می‌گذرد، اما ساخت و ساز دوباره شروع شده است

دیده بان ایران: وعده‌های الکی و اعتراض‌های بی‌جواب؛ هنوز یک ماه نگذشته از دستور توقف ساخت برج دوقلوی پاسداران که ساخت‌وساز دوباره شروع شده است. ملکی که روایتش به پیش از انقلاب می‌رسد؛ سناتوری که زمین 4 هزار متری‌اش بعد از انقلاب به بنیاد مستضعفان و در گیر و دار بذل و بخشش‌ها به تامین اجتماعی می‌رسد. از آنجا هم دست به دست می‌شود و با کاربری خدمات شهری به عنوان فضای سبز و پارک به شهرداری می‌رسد. بعدها تبدیل به موزه مس و برنز می‌شود و بعد از 8 سال با تغییر کاربری غیرقانونی در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف به ملک مسکونی تبدیل می‌شود. ملکی که گفته می‌شود با یک سوم قیمت واقعی (23 میلیارد تومان) به عنوان پرداخت بدهی شهرداری به پیمانکار اتوبان امام علی واگذار می‌شود!

زمینی که زیر قیمت اصلی با تراکم ساخت دو برج 15 طبقه با حدود 300 واحد با توجیه بدهی، واگذار و شاید بخشیده می‌شود.

اهالی محل هم در اعتراض به تغییر کاربری مقابل شورای شهر و دیوان عدالت اداری و آخرین بار مقابل ملک در زمان خاک‌برداری تجمع می‌کنند و آخرین وعده‌ای که به آنها داده می‌شود دستور توقف ساخت است اما هنوز یک ماه نگذشته ساخت‌وساز دوباره شروع شده است. وعده‌‌ای که یک ماه بیشتر دوام نداشته و اعتراض‌های اهالی که جوابی ندارد.

پارک، موزه و حالا برج

 

این زمین با مساحتی در حدود 4 هزار مترمربع، دو بر و با ابعاد تقریبی 40 در 100 متر در منطقه پاسداران است که از شمال به بوستان پنجم و از جنوب به خیابان لنگران راه دارد. یکی از اهالی محل درباره سرنوشت این زمین به خبرآنلاین می‌گوید: «این ملک یک مدت ناحیه شد و به پارکینگی برای تفکیک زباله تبدیل شد و تعدادی از درخت‌های این زمین را از ریشه زدند. بعد ناحیه از اینجا رفت و به فضای سبز تبدیل شد و ضلع جنوبی آن موزه مس و برنز شد. بعد از چند سال موزه را هم خراب کردند و این زمین متروکه شد. حالا چندماهی هست که کاربری این ملک را به مسکونی تغییر دادند و حالا قرار است دو برج 15 طبقه در اینجا ساخته شود. با اعضای شورای شهر هم صحبت کردیم و اوایل حق را به ما می‌دادند و حالا از مالک دفاع می‌کنند.»

او درباره اعتراض‌ها و تجمع اهالی به ساخت‌وساز غیرقانونی این ملک می‌گوید: «شب خاک‌برداری روبروی این زمین تجمع کردیم که پلیس برخورد کرد و یک‌سری از اهالی را دستگیر کردند که البته همان شب آزاد شدند. اگر این ملک ساخته شود نزدیک 500 تا ماشین به این محله اضافه می‌شود و ترافیک آن به کل پاسداران و همت و بقیه خیابان‌های اطراف می‌زند. شهرداری در زمان قالیباف این زمین را زیر قیمت با 23 میلیارد به عنوان بدهی‌اش به پیمانکار اتوبان امام علی داده است؛ در حالی که این زمین حداقل 80 میلیارد ارزش دارد. اصلا مشخص نیست این پیمانکار چطور توانسته جواز ساخت دو برج 15 طبقه با حدودا 300 واحد مسکونی را بگیرد؟»

4هزار متر را که پارک نمی‌کنند!

 

خودش را مهندس ساختمان معرفی می‌کند و می‌گوید این ملک از ابتدا هم مسکونی بوده و اعتراض اهالی بی‌‌دلیل است: «مالک و سازنده این زمین یکی نیستند؛ این ملک 4 هزار متر است که سه طبقه منفی دارد، یک طبقه پایلوت و 11 طبقه که روی آن ساخته می‌شود. این برج‌ها در جاهای دیگر پاسداران هم بوده است. مشکل همسایه‌ها این است که فکر می‌کنند اینجا فضای سبز بوده است؛ در حالی که این زمین ناحیه بوده و کاربری‌اش از همان ابتدا مسکونی بوده. اگر کاربری مسکونی نبود برای تغییر باید چندین میلیارد هزینه می‌کردند. ناحیه هم به علت بدهی به پیمانکار فروخته است. رئیس فضای سبز این منطقه هم گفته است که فضای سبز را خودم برای ناحیه درست کردم و پارک نبوده است. قبلا قرار بود دو برج ساخته شود که متوقف شد و الان هم قرار است یک برج با 77 واحد شود و به نفع خیلی از اهالی این منطقه است. از الان هم برای پیش‌فروش آمده‌اند. مشکل همسایه‌‌ها این است که می‌گویند اینجا باید پارک شود؛ مگر می‌شود کسی که 4 هزار متر مربع زمین دارد آن را پارک کند؟»

درخت‌های 80 ساله را با اسید خشک کردند

 

یکی از همسایه‌ها از پیگیری‌ها و روند اعتراضشان می‌گوید که به جایی نرسیده است. «با آقای سالاری و خانم نژادبهرام جلسه داشتیم که ما می‌گفتیم اینجا پارک بوده است و همه اهالی استشهاد داده‌اند، اما شهادت مردم و امضاها را قبول ندارند. حتی نقشه‌های هوایی سازمان جغرافیایی ارتش را که مشخص می‌کند اینجا فضای سبز و پارک بوده است قبول ندارند. درخت‌های اینجا قدمت چندین ساله داشت که با ریختن اسید ریشه همه را سوزاندند و قطع کردند. به ما گفتند این درخت‌ها را خود شهرداری کاشته و فقط یکی دو تا از آن را قطع کرده‌اند؛ سال 68 شهرداری چطور این درخت‌ها را کاشته است؟ این درخت‌ها حداقل 80 ساله هستند و عملا شهرداری نمی‌توانسته اینها را بکارد. ما با شهردار آن زمان، آقای نژادپور هم صحبت کردیم و گفت من اینجا را پارک کردم. ولی شهرداری آن زمان سیستماتیک نبوده که سندها را داشته باشند.»

یکی دیگر از اهالی محل می‌گوید: «حتی در جواز شهرداری هم مشخص شده که زمانی اینجا موزه مس و برنز بوده پس کاربری آن نمی‌شود مسکونی باشد. شورا اول حق را برای ما قائل شد ولی بعد گفتند یک حقی برای مالک ایجاد شده و ما نمی‌توانیم کاری کنیم. موزه هم برای زمان شهرداری آقای کرباسچی بوده که حالت موزه و فضای سبز داشته است. اگر این زمین مسکونی بوده چرا از بعد از انقلاب ساختمان مسکونی ساخته نشده و اول ناحیه بوده، بعد فضای سبز و موزه؟ این زمین مثل باغ بود و پارک برای بازی بچه‌ها بود. مالک جدید همه درخت‌های این زمین را خشک کرد؛ طوری که الان به زمینی کاملا خشک تبدیل شده است. جالب اینجاست که این محله فاقد هر گونه فضای سبز، خدمات شهری و مکان ورزشی است که این ملک می‌توانست بسیار مفید باشد.»

امکان گودبرداری وجود ندارد

 

یکی از اهالی محل که در کار ساختمان‌سازی است، از خاک نرم این منطقه و وجود قنات زیر این زمین می‌گوید: «خاک این منطقه نرم است و عملا امکان گودبرداری تا 12 متر وجود ندارد و امکان ریزش ساختمان‌های کناری بسیار زیاد است. علاوه بر این قنات از زیر این زمین رد می‌شود و 7 متر گودبرداری کنند به آب می‌رسند. شاید هم بخواهند مسیر قنات را تغییر بدهند که در این صورت اگر از زیر ساختمان‌های کناری رد شود اولین اتفاقی که می‌افتد چاه‌ها خراب می‌شود و اگر از زیر خیابان رد شود، تاسیسات شهری است که عملا امکان آن وجود ندارد. علاوه بر این این منطقه کشش ترافیکی و شرایط محلی لازم را برای احداث این دو برج نداشته و این اقدام مغایر با اصول شهرسازی است.»

تغییر کاربری غیرقانونی است

«زمینی را که متری ٢٢ میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود، ٦ میلیون تومان فروخته‌اند و کاربری آن را تغییر داده‌اند.» این گلایه یکی دیگر از همسایه‌هاست که می‌گوید: «زمین را جای بدهی به پیمانکار پروژه امام علی و نیایش داده‌اند اما چطور ممکن است ملک ١٠٠ میلیاردی را ٢٣ میلیارد فروخت و بعد از چند سال کاربری آن را تغییر داد؟»

صحبت اصلی بر سر تغییر غیرقانونی کاربری ملکی است که از ابتدا کاربری خدمات شهری داشته و حالا مسکونی شده است. شهرداری مجوز مربوط به این ملک را براساس طرح تفصیلی صادر کرده است و طبق قانون هرجا شهردار طی 4 سال کاربری یک زمین را تثبیت کند شهردار بعدی نیز موظف است آن کاربری را حفظ کند. در واقع فقط ساختمان‌هایی که کاربری فعلی آنها متفاوت از آنچه در طرح تفصیلی برای آنها تعریف شده، اجازه تغییر کاربری دارند و طبق این قانون ساخت‌وساز این ملک باید متوقف شود اما اعتراض‌ها و شکایت‌های اهالی بی‌جواب مانده و ساخت‌وساز همچنان ادامه دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر