کد خبر: 31035
A
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت:

مبلغی از اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص نیافته است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: ما هنوز برای حوزه سلامت در کشور منابع پایدار نداریم که این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی نظیر عقب‌افتادگی 11 ماهه بدهی کارانه به پرسنل و پزشکان در کشور شده است.

مبلغی از اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص نیافته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ابراهیم گلمکانی امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد که در محل سالن همایش‌های کوثر این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهتمام دولت به جذب و افزایش اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، گفت: تاکنون یک درصد از مجموع درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده معادل 14 هزار میلیارد ریال به این موضوع تخصیص یافته و از محل بیمه سلامت نیز ۲۵ درصد تخصیص یافته است، ولی تاکنون مبلغی از اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش سلامت کشور اختصاص نیافته است.

وی اظهار کرد: تجهیزات زیادی وارد سیستم درمانی کشور شده ولی برای رسیدن به هدف مطلوب نیاز به منابع پایدار داریم. ضمن اینکه بر اساس شاخص جی جی پی، کل هزینه ما در حوزه درمان ۵.۶ درصد از کل هزینه بوده که اکنون به ۷.۶ درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت تداوم خواهد یافت، تأکید کرد: اجرای این طرح ظرف چهار سال اخیر نقش مهمی در افزایش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم داشته است.

وی افزود: تا پیش از فعالیت دولت یازدهم مردم در تأمین تجهیزات و داروهای مورد نیاز در سطح کشور از جمله در مناطق محروم با مشکلات بسیاری مواجه بودند اما با اجرای این طرح بخش اعظم مشکلات مرتفع شده است.

وی مهمترین اولویت دولت دوازدهم را رفع بیش از پیش مشکلات مناطق محروم دانست و  گفت: در طول چهار سال دولت یازدهم به اندازه حداقل هشت سال قبل از آن در حوزه‌های بهداشت و درمان خدمات ارائه شده است.

گلمکانی افزود: سرعت رشد کشورهای همسایه در حوزه پزشکی زیاد بوده و در حال حاضر ما رتبه ۱۳ را داریم که با طرح تحول نظام سلامت در این رتبه جهشی ایجاد خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت اضافه کرد: مشکل نیروی انسانی در وزارت بهداشت شدید است و در سال گذشته ۱۶ هزار مجوز برای وزارت و امسال نیز ۱۱ هزار مجوز داده شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دولت های نهم و دهم نیروهایی به عنوان خدماتی جذب ولی بعد از مدتی به تدریج در کارهای اداری مشغول کار شدند که هم اکنون امکان بازگشت آنها به سامانه نخست بکارگیری میسر نیست، در نتیجه این مشکل امروز بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی است که از نظر کادر پرستاری و پزشکی با مشکل مواجه نیستند، ولی از وجود نیروی خدماتی لازم محروم هستند.

توجه زیاد برنامه ششم به حوزه سلامت

در ادامه حمید بنایی نماینده مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه توجه زیادی به حوزه سلامت شده و درآمدهای پایداری برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.

وی طرح تحول نظام سلامت را یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین طرح‌های کشور دانست و افزود: مجلس در راستای کمک به دولت و طرح تحول سلامت از محل یک درصد درآمد ارزش افزوده منابع پایداری برای این طرح در نظر گرفته است

عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دانشگاه علوم پزشکی گناباد یک برند برای شرق کشور بوده و اجرای طرح‌هایی در حوزه آموزش مجازی همانند نگینی در وزارت است.

محمدعلی نبی پور فرماندار گناباد نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گناباد توانسته تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری خود به شهرستان‌های همجوار خدمات ارائه دهد، اظهار کرد: این دانشگاه نباید فقط در مسائل آموزشی محصور شود و باید در مسائل فرهنگی و سیاسی نیز نقش داشته باشد.

فرماندار گناباد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما در شهرستان با توجه به داشتن ۳۲۰ تخت بیمارستانی، کمبود نیروی انسانی است که انتظار داریم وزارت بهداشت در خصوص تأمین نیروی انسانی برای این دانشگاه اقدامات لازم را به عمل آورد.

در پایان این مراسم از زحمات دکتر رضا احمدی تقدیر و دکتر جواد باذلی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گناباد معرفی شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر