کد خبر: 31222
A

پروازهای 12 شب تا 6 صبح مهرآباد لغو می شود

سرانجام گلایه‌های همسایه‌های مهرآباد شنیده شد و مجلس و فرمانداری برای نظارت بر روند پروازهای خارج از برنامه این فرودگاه پای کار آمدند.

پروازهای 12 شب تا 6 صبح مهرآباد لغو می شود

دیده بان ایران: بر همین اساس قرار شده تا دیگر پروازی بین ساعات 12شب تا 6صبح از طریق فرودگاه مهرآباد انجام نشود. البته این در حالی است که 3سال پیش، وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه‌ای ممنوعیت پروازهای شبانه را از طریق مهرآباد اعلام کرده بود اما در عمل این ممنوعیت اجرا نشد تا آرامش شب‌هنگام اهالی اطراف فرودگاه تحت شعاع قرار بگیرد.

براساس دستور وزارت راه و شهرسازی در شهریور 93، قرار شد تا هواپیمایی بین ساعات 12شب تا 5صبح از باند فرودگاه مهرآباد بلند نشود و هیچ هواپیمایی از ساعت 12شب تا 6صبح روی باند ننشیند. اگرچه برای این مسئله پروازهای نظامی، آمبولانسی و اضطراری از قانون  منع انجام پروازهای شبانه معاف شده بودند، ولی در واقعیت این هواپیماهای مسافربری بودند که به‌خاطر تأخیر بیش از اندازه در برنامه پروازی کشور، پس از ساعت 12شب به تهران می‌رسیدند و روی باند فرود می‌آمدند.

  • افزایش یک‌ساعته ممنوعیت

حالا خبر می‌رسد که طرح ممنوعیت پرواز شبانه فرودگاه مهرآباد با دقت بیشتری پیگیری می‌شود؛ چنان‌که در سومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی مشترک فرمانداری، نمایندگان مجلس و شورای اسلامی شهر تهران با معتمدین و نمایندگان محله‌های 13گانه منطقه21 این موضوع مطرح شد و حاضران تصمیم گرفتند تا روی طرح ممنوعیت پروازی فرودگاه مهرآباد بین ساعات 12شب تا 6صبح نظارت دقیقی انجام شود.

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران پس از این جلسه در همین ارتباط گفت: «شهروندان منطقه۲۱ مشکلات بسیاری به‌دلیل قرارگرفتن در مجاورت فرودگاه مهرآباد در این منطقه دارند که عمده مشکل‌شان آلودگی صوتی ناشی از نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مهرآباد است. به همین دلیل پس از بررسی‌های متعدد و هماهنگی با مسئولان این فرودگاه مقرر شد که پروازهای این فرودگاه از ساعت ۱۲شب تا ۶صبح متوقف شود.» بر این اساس می‌توان گفت که به ساعت ممنوعیت پروازهای ورودی شبانه یک‌ساعت افزوده شده است.

  • کاهش 10دسیبلی آلودگی صوتی

طبق استانداردهای جهانی (استاندارد سازمان جهانی بهداشت) آلودگی صوتی مجاز برای مناطق مسکونی در طول روز حداکثر 55دسیبل و طی ساعات شب حداکثر باید 45دسیبل باشد. این در حالی است که آمار ایستگاه‌های سنجش صوت تهران نشان می‌دهند در محدوده اطراف فرودگاه مهرآباد میزان آلودگی صوتی به طرز باور نکردنی نسبت به سایر مناطق بالاست. به‌طور نمونه از ابتدای آبان‌ماه تا عصر روز گذشته میانگین ثبت شده در ایستگاه میدان فتح 67.43دسیبل بوده است. جالب اینجاست که دیروز در ساعت 6صبح و همزمان با‌ آغاز پروازها میزان آلودگی صوتی به نزدیک 72دسیبل نیز رسیده است. درصورتی که در ساعت بین 3تا 4نیمه شب آلودگی صوتی به طرز قابل توجهی کاهش یافته و حدود 58دسیبل بوده است.

در ایستگاه تهرانسر نیز که دائم آلودگی صوتی وضعیت قرمزرنگ (خطرناک) قرار دارد، میانگین آلودگی صوتی از میدان فتح هم بالاتر بوده؛ در حدی که 70دسیبل طی 19روز گذشته در این نقطه از شهر تهران به ثبت رسیده است. همچنین دیروز در ساعت 2تا 4بامداد، آلودگی صوتی حول‌و‌حوش 62 دسیبل دور می‌زده اما در ساعت 6صبح به 72دسیبل افزایش یافته است. در مورد محله‌های سی‌متری جی، شهید دستغیب، میدان الغدیر، 20متری شمشیری، مهرآباد جنوبی، دکتر هوشیار، هاشمی و استاد معین نیز وضعیت آلودگی صوتی به این شدت نبوده اما به هرحال انحراف قابل توجهی از حد   استاندارد داشته‌اند.

با همه این تفاسیر نکته اینجاست که با اجرای جدی‌تر طرح ممنوعیت پرواز شبانه طی 2شب گذشته، آلودگی صوتی به میزان 10دسیبل نسبت به شب‌های گذشته کاهش یافته است. بنابراین باید دید که آیا سازوکار اجرایی دقیقی برای کاهش آلودگی صوتی ناشی از نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه مهرآباد در طولانی مدت اندیشیده شده است یا خیر؟

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر