کد خبر: 31905
A

فرصت ها و چالش های جوانی برای توسعه

کارشناسان می گویند جوانان و نیروی جوانی، موتور محرکه اصلی توسعه در جوامع امروزی می باشد، اما بهره برداری بهینه از این فرصت با چالش هایی همراه است.

فرصت ها و چالش های جوانی برای توسعه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بیش از نیمی از جمعیت 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی را جوانان تشکیل می دهند که بالای 90 درصد آنان نیز تحصیلکرده اند و استفاده از این ظرفیت برای تسریع روند توسعه نیازمند ساماندهی توانمندی ها از یک سو و شناسایی و رفع آسیب های متوجه این قشر به ویژه در بعد اجتماعی، از سوی دیگر است.
بر این اساس عمارت تاریخی استانداری آذربایجان شرقی امروز سه شنبه میزبان نشست دیگری از سلسله نشست های ستاد ساماندهی جوانان استان به ریاست معاون سیاسی- امنیتی استاندار بود که ماحصل آن در زیر می آید.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست تاکید کرد: جمعیت جوان در همه جوامع فرصت بی بدیلی برای توسعه همه جانبه است و باید از این ظرفیت موجود در استان بهره مند شویم.
رحیم شهرتی فر افزود: بر اساس گزارشات، از نظر توسعه کمی وضعیت استان خوب می باشد ولی باید از توسعه کمّی به سمت توسعه کیفی حرکت کنیم؛ از این رو ضروری است آسیب ها و چالش‌های موجود را شناسایی و با برنامه ریزی برای برون رفت از آن اقدام کنیم.
وی همچنین خواستار ارتباط بین بخشی کارگروه‌های تخصصی شد و گفت: کارگروه اشتغال و آسیب‌های اجتماعی از جمله کارگروه‌هایی است که بیشتر به حوزه جوانان ارتباط دارد و باید در تصمیم گیری‌ها مورد توجه قرار گیرد.
شهرتی فر اظهار کرد: سیستم آموزشی متناسب با نیاز بازار نیست و نیروی متخصص تربیت نمی شود از این رو با مشکل مواجه هستیم.
وی با تاکید بر مهارت آموزی و مهارت افزایی جوانان ادامه داد: در این خصوص سازمان فنی و حرفه ای نقش بسیار مهم و پررنگی ایفا می کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع علاقمندی جوانان به مهاجرت افزود: اگر مهاجرت با برنامه و تحت نظارت و کنترل باشد، خوب است ولی مهاجرت بی حساب و کتاب و بدون مطالعه آسیب‌زاست که باید در جلسات بعدی ستاد در دستور کار قرار بررسی گیرد.

** اعتیاد، طلاق، خشونت و بیکاری، آسیب های اصلی حوزه جوانان
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به مهمترین مشکلات جوانان استان افزود: افزایش نرخ بیکاری در بین جوانان تحصیل کرده و کمبود بستر مناسب برای استفاده از قابلیت های نخبگان جوان، نهادینه نشدن فرهنگ کار و تلاش، افزایش تراکمی تعداد جوانان بیکار و افزایش آسیب های اجتماعی از جمله مشکلات جوانان در حوزه اشتغال است.
امیر تقی زاده افزود: از جمله مشکلات جوانان در حوزه مسکن نیز می توان به بالا بودن سهم هزینه تامین مسکن، غلبه داشتن افزایش هزینه تمام شده مسکن بر افزایش توان اقتصادی جوانان، بالابودن نرخ تقاضای مسکن جوانان تحت تأثیر افزایش وزنی جمعیت20 -29 ساله جوانان، افزایش سطح توقعات و مطالبات جوانان از مواهب اجتماعی از جمله مسکن و افزایش روند مهاجرت جوانان از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ اشاره کرد.
وی ادامه داد: افزایش میانگین سن ازدواج در میان جوانان بویژه دختران جوان، کاهش شمار جوانان متاهل طی سال های اخیر، ایجاد تغییر و تحولات فراوان در معیارها، فرآیندها و الگوهای ازدواج در جامعه، کاهش مدت دوام ازدواج در بین جوانان و افزایش آسیب پذیری پیوندهای زناشویی در سال های اولیه زندگی از مدیگر مشکلات جوانان در حوزه ازدواج است.
تقی زاده اظهار کرد: در حوزه اوقات فراغت نیز غلبه کردن گذران اوقات فراغت جوانان در فضاهای مجازی، افزایش گرایش جوانان به استفاده از برنامه های فردی گذران اوقات فراغت و پایین بودن سطح آگاهی خانواده و جامعه از تاثیر اوقات فراغت در بهره وری و افزایش سلامت روانی جوانان از جمله مسایل است.
وی افزود: بر اساس پیمایش ارزش ها و نگرش های جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان مهمترین آسیب های اجتماعی حوزه جوانان اعتیاد، طلاق ، خشونت و بیکاری است.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌های به عمل آمده از وضعیت موجود جوانان عمده‌ترین چالش‌های پیش‌روی این قشر شامل اشتغال، مسکن، ازدواج ، سلامت، اوقات فراغت، مهارت‌های علمی و فنی، مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت و سرمایه‌ اجتماعی، نگرش و ساختارهای نامناسب مدیریتی ، شکاف بین نسلی و هـویت می باشد.

** توجه به اشتغال جوانان امری ضروری است
معاون فرماندار مراغه نیز با بیان اینکه جمعیت این شهرستان 247 هزار و 681 نفر است، گفت: از این تعداد 64 هزار و 895 نفر جوان هستند که 26.23 درصد جمعیت کل شهرستان را تشکیل می دهند.
جواد محمودی با اشاره به شاخص های عمومی جوانان در شهرستان افزود: میزان ازدواج در شهرستان مراغه 67 درصد، طلاق 24 درصد، نرخ بیکاری 18 درصد و میزان با سوادی جوانان شهرستان 80 درصد است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه جوانان این شهرستان گفت: کمبود انسجام و یکپارچگی در حوزه جوانان و خلاء نهاد مقبول و مقتدر سیاستگذاری و برنامه ریزی در این حوزه، مشکل اشتغال و بیکاری جوانان و کمبود مهارت شغل پذیری، کم توجهی به سلامت جسمی، روانی و معنوی جوانان و افزایش سن ازدواج و کاهش پایداری خانواده ها از جمله این موارد است.
محمودی با بیان اینکه توجه به اشتغال جوانان امری ضروری است، اظهار کرد: کمبود امکانات و اقدمات علمی و حرفه ای بلند مدت برای ورزش جوانان، آسیب های فضای مجازی و فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، مسئله شکاف نسلی و بحران هویت جوانان از دیگر مشکلات موجود در حوزه جوانان است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر