کد خبر: 32324
A

پای لنگ مدیریت بحران در حوادث طبیعی کشور

از 40 حادثه طبیعی کشور ما، مستعد بروز 31 مورد است این امر نشان از بلاخیز ایران است. با این شرایط انتظار می رود وقوع بحران و مخاطرات طبیعی در پهنه جغرافیایی ایران گریز ناپذیر باشد. بنابراین واکنش و عکس العمل ما در مقابله با این بلایا و چگونگی مدیریت آن برای کاهش خسارت ضروری است.

پای لنگ مدیریت بحران در حوادث طبیعی کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وقوع حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل ها، طوفان شن، وزش بادهای تند و ... در سال های اخیر به تناوب در کشور موجب بروز خسارت جانی، مالی و از بین رفتن تاسیسات و زیرساخت های بخش های مختلف شده که جبران آنها علاوه بر وقت گیر بودن و هزینه بر بودن به زمان زیادی نیاز دارد.
این در حالی است التیام برخی از زخم ها نظیر از دست دادن عزیزان و والدین یا قطع عضو شدن سال های سال زمان نیاز دارد و افراد را دچار مشکلات و مخاطرات زیادی می کند.
در چند روز اخیر که زلزله بزرگ کرمانشاه بسیاری از خانواده را داغدار کرد و هزاران خانواده بی سرپناه و بی خانمان باید شب های متمادی زمستان رنج برودت هوا را تحمل کنند، سیل نوع دوستی و همدلی و مودت ملت ایران و حتی بسیاری از مردم جهان روانه این خطه غربی کشور شود تا ذره ای از داغش را بکاهد.
اما آنچه در این گیر و دار حادثه مشاهده شد عدم توانایی مدیریت بحران بود که به خوبی اتفاق نیفتاد و این حادثه حتی در زلزله بم نیز روی داد.
با وجود اختصاص یافتن و دپو انواع چادر، مواد غذایی، آب آشامیدنی و وسایل گرمایشی و ... اما باز شاهد بودیم که افراد زیادی در برخی مناطق دورافتاده نتوانستند به خوبی در کمترین زمان به این امکانات دسترسی پیدا کنند.
بی گمان اجرای دقیق مدیریت بحران و تسریع در تقسیم بندی کالاها و رفع نیازهای اولیه این مردم داغ دار و مصیب دیده می توانست مرحمی باشد بر زخم های آنان و ذره ای از داغ غمشان بکاهد.
مردمانی سخت کوش و مقاوم که سالهای سال مرزداران غیور کشور بودند و با هزار و یک مشکل اندک اندک سرمایه خویش را یک شبه برباد فنا دیدند و ماتم نشین عزیزان و همه زندگی برباد رفته اشان شدند.
مدیریت بحران یکی از اصولی ترین نیازهای زندگی اجتماعی است تا در مواقع حساس و بحرانی با کمک آن بتوان در کمترین زمان شرایط را برای مردم بلا دیده عادی کرد.
با کمی درایت و مدیریت می توانستیم به خوبی همه بخش و مناطق زلزله زده را ساماندهی کنند و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنند.
حضور نیروهای نظامی و امدادی و دهها تشکل و ارگان دیگر و سیل کمک های مردمی در شرایطی بسیار کارساز و موثر و تسهیل گر است که با یک مدیریت بسیار قوی با هماهنگی بین اعضا برای رفع مشکل و جبران کمبودها تلاش شود.
بدون شک این حلقه مفقوده در شرایط بحرانی علاوه بر به دنبال داشتن نارضایتی ها می تواند موجب افزایش هزینه ها و عدم تقسیم صحیح ملزومات بین زلزله زدگان شود.


بی گمان زن تنهایی که ماتم نشین همسر و فرزندان خویش است تا مدت ها حتی نمی تواند به روال زندگی عادی بگردد چه برسد به اینکه دنبال خودروهایی که در حال پرت زدن اقلام هستند، بدوند و برای خود چادر یا مواد غذایی تهیه کند.


این شرایط روحی و روانی مردم مصیبت زده نیاز به مدیریت بحران و حضور کارشناسان مدیریت بحران دارد تا بتوانند با ایجاد اردگاه هایی و شناسایی افراد مصیبت زده آنها را ساماندهی و برای رفع نیازهای اولیه آنها اقدام کنند.


باید یکبار برای همیشه اگر و مگرهای حوادث و اتفاقات را کنار بگذاریم و با آموزش اصولی و تدوین برنامه های دقیق برای مدیریت بحران کشور نسخه ای اساسی بپیچیم و اجازه ندهیم که هر حادثه و اتفاقی هرچند سهمگین موجب از بین رفتن شیرازه نظم و توزیع خدمات و امکانات در مناطق حادثه دیده شود.


زیرا این عدم مدیریت تنها موجب افزایش هزینه، عدم تقسیم صحیح کمک ها، نارضایتی افراد مصیبت زده، ایجاد پیامدهای اجتماعی نامناسب و ... می شود.


به امید اینکه مقامات ارشد کشوری نسخه ای اساسی و اصولی برای مدیریت بحران کشور بپیچند و از شگردها و روش های کشورهای پیشرفته که به سرعت در مواقع بحرانی با مدیریت صحیح وضعیت را آرام می کنند، استفاده کنند و اصول های اساسی مدیریت بحران را بیاموزند.


به گزارش ایرنا، بر اثر وقوع زلزله 7.3 ریشتری یک شنبه شب در منطقه ازگله کرمانشاه 432 نفر جان باخته و بیش از 9 هزار نفر زخمی شدند و خسارات سنگینی به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی این مناطق وارد شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر