کد خبر: 32391
A

فرمانده گردان اف 14 دوران دفاع مقدس: نیروی هوایی ارتش، 250 جنگنده دشمن را سرنگون کرد

فرمانده گردان اف 14 دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بیش از 250 هواپیمای رژیم بعثی عراق را منهدم کرد.

فرمانده گردان اف 14 دوران دفاع مقدس: نیروی هوایی ارتش، 250 جنگنده دشمن را سرنگون کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر سرتیپ دوم خلبان ' فضل‌ الله جاویدنیا ' روز پنجشنبه در سالروز حماسه و ایثار مردم اصفهان و سالروز خاکسپاری پیکر پنج شهید گمنام دفاع مقدس در باغ غدیر اصفهان، افزود: با آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359، نیروی هوایی ارتش با تمام قوا برای دفاع از این سرزمین وارد میدان نبرد شد.
وی اظهار کرد: در همان ساعات اولیه هشت جنگنده ایرانی توانستند پاسخ محکمی به دشمن بعثی دهند و در دومین روز جنگ نیز 140 فروند جنگده ایرانی مواضع دشمن بعثی را بمباران کردند.
این خلبان سال های دفاع مقدس گفت: در زمانی که هیچ یگانی آمادگی لازم برای رویارویی با دشمن را نداشت، نیروی هوایی آماده نبرد بود و پاسخ های کوبنده ای به دشمن داد.
وی انجام عملیات حمله به ' اچ 3 ' را یکی از برگ های زرین و شاخص کارنامه نیروی هوایی دانست و افزود: در این عملیات با طراحی پیچیده جنگنده های عراقی که برای در امان ماندن از حملات هوایی ایران به نزدیکی های مرز عراق و اردن منتقل شده بودند، نابود شدند.
این خلبان به نقش خلبانان و جنگنده‌های اعزامی از اصفهان و بوشهر در پوشش هوایی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: مهارت خلبانان ما در دوران دفاع مقدس بگونه‌ای بود که هواپیماهای دشمن را از فاصله 50 تا 60 کیلومتری مورد اصابت خود قرار می‌ دادیم.
وی با اشاره به حمایت های جبهه غربی، عربی و رژیم صهیونیستی از رژیم بعث عراق، تصریح کرد: دفاع مقدس ما مقابله با بک کشور نبود زیرا تمام دنیا از صدام و رژیم بعث حمایت مالی، اطلاعاتی، امکاناتی و تجهیزاتی داشت.
امیر جاویدنیا بیان اینکه اهدای هواپیماهای مدرن میراژ توسط فرانسه به کشور عراق،‌ از انواع حمایت های تجهیزاتی جبهه غربی در دفاع مقدس بود، گفت: بنده روز چهارم آذر 61 اولین هواپیمای میراژ دشمن متخاصم را شکار و منهدم کردم.
وی اضافه کرد: با شکار این جنگنده پیشرفته و اسیر شدن خلبان آن، اطلاعات زیادی از جنگنده میراژ در اختیار ایران قرار گرفت.
فرمانده گردان اف 14 دوران دفاع مقدس افزود: همواره با تکیه بر خدا، ذکر نام خدا و به یاد شهدا موشک را به سمت هدف شلیک می کردیم و به حمدالله 90 درصد موشک‌های شلیک‌شده به هدف اصابت می کرد.
همچنین یکی ار فرماندهان ارشد سپاه دردوران دفاع مقدس در این مراسم، با اشاره به خاطراتی از عملیات محرم، گفت: این عملیات با رمز یا زینب (س) بود آغاز شد و با وحدت ارتش و سپاه همراه بود.
سردار مرتضی قربانی ادامه داد: در عملیات ثامن‌الائمه(ع) که اولین عملیات مشترک سپاه و ارتش بود، این اتحاد و وحدت مشت محکمی را به دهان یاوه‌گویان و دشمنان زد.
وی اظهار کرد: لشکر امام حسین (ع)، لشکر هشت نجف اشرف و لشکر 25 کربلا از اصفهان در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس پیشتاز بودند و در قالب قرارگاه فتح ادغام شده بودند.
سردار قربانی با اشاره به شناسایی دقیق مواضع دشمن برای اجرای عملیات محرم، اظهار کرد: منطقه اجرای این عملیات به گونه ای انتخاب شد تا راه برای عملیات های دیگر از بن بست خارج شود و لذا علی رغم برتری آتش دشمن، تصرف آن برای ما اهمیت داشت.
وی گفت: با هماهنگی های بسیار خوبی که انجام گرفت با نظر سرهنگ دژاکام از ارتش، حسن باقری (افشردی) از سپاه و چهار فرمانده اصفهانی عملیات محرم طرح ریزی شد.
سردار قربانی با بیان اینکه همه پیش بینی های لازم انجام گرفته بود، اما همزمان با آغاز عملیات باران شدیدی باریدن گرفت، اظهار کرد: همه بچه ها در این عملیات عاشورایی، لشکر امام حسینی (ع) و حضرت زینبی (س) شدند و به دل دشمن زدند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به موفقیت آمیز بودن عملیات محرم، گفت: در عرض 10 دقیقه نقاط مدنظر توسط محورهای مختلف ما تصرف شد و از دشمن تلفات زیادی گرفته شد.
وی پیروزی عملیات محرم را یک پیروزی استراتژیک عنوان و خاطرنشان کرد: هرچند در این عملیات شهدای زیادی نیز از اصفهان تقدیم انقلاب اسلامی شد ولی همین شهدای گرانقدر برگ زرین دیگری از ایثارگری ها و مقاومت مردم اصفهان شدند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش هدایتگری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: اگر ولایت فقیه و مرجعیت دینی را نداشتیم قطعاً نمی توانستیم یک سانت از خاکمان را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: این برکت خون شهدای انقلاب اسلامی است که امروز نه تنها ایران اسلامی در مرزهای خود گرفتار نیست که خواسته دشمنان بود، بلکه عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه رسیده است.
25 آبان سال 1361 مردم اصفهان بطور همزمان 370 شهید گلگون کفن عملیات محرم را تشییع و بعد از ظهر همان روز بزرگترین کاروان کمک های مردمی را برای جبهه های حق علیه باطل ارسال کردند.
پس از این حماسه، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنانی در دیدار با مردم خراسان رضوی گفت: شما در کجای دنیا می توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید ؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود 370 شهید را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده ها و داغدیده ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.
به همین مناسبت 25 آبان به عنوان روز جماسه و ایثار اصفهان نامگذاری شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر