کد خبر: 32645
A

همدردی بی نظیر ایران و جهان، مرهم آلام مردم زلزله زده استان کرمانشاه

اینجا در مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه «سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، اسلام آبادغرب و دالاهو» طی این روزها جمع بسیاری از نقاط مختلف ایران اسلامی و دیگر کشورهای جهان حاضر شده اند تا ضمن ابراز همدردی با مردم مصیبت زده و با امدادرسانی و خدمت، مرهمی هرچند کوچک بر آلام مردمان این دیار باشند.

همدردی بی نظیر ایران و جهان، مرهم آلام مردم زلزله زده استان کرمانشاه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ؛ این روزها در شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه به خصوص سرپل ذهاب بسیاری از مادرها لالایی شبانه برای فرزندان خود نمی خوانند، فرزندان نیز زانوی مادرانه ندارند که سر بر آن بگذارند چراکه در یک لحظه با لرزش زمین، خانه و کاشانه خود را از دست داده اند.
تصور می شد که برای کاهش این دردها تنها ایرانیان باشند که قلب هایشان برای اهالی زلزله زده این استان به تپش بیفتد اما چند روز پس از زلزله مشاهده می شود که مردم از سراسر جهان در غم مردم آسیب دیده این شهر شریک شده اند.
برخی از مردم کشورهای خارجی دلشان تاب نیاورده و سختی سفر هزاران کیلومتری را به جان خریده اند و خود را به شهرهای زلزله زده غرب استان کرمانشاه رسانده اند تا گفته سعدی شاعر ایرانی مبنی بر «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را که در سازمان ملل نیز نصب شده، عینیت بخشند.
هم اکنون 2 گروه امدادی از کشورهای چین و آلمان و یک زوج توریست از کشور ژاپن در شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب حضور دارند و همپای امدادگران ایرانی به مردم آسیب دیده خدمت رسانی می کنند.
کلاروس روحران (Klaus Ruhrann) از اعضای تیم امدادی انجمن مردم نهاد «Humedica» آلمانی است که از روز پنجشنبه در شهر سرپل ذهاب حاضر شده و دومین تجربه حضور در مناطق زلزله زده ایران را سپری می کند، می گوید که کمک به همنوع در هر شرایطی نشان دهنده وجود مهربانی در دل انسان ها است.
وی که همراه 6 نفر از دوستان خود در سرپل ذهاب حاضر شده گفت: این تیم ماموریت 10 روزه در سرپل ذهاب برای خود تعریف کرده و فعالیت های امدادی خود را در روستاهای این منطقه ادامه می دهد.
خانم یونکو اوزاوا ( Jonko Ozawa) توریست ژاپنی به همراه همسر خود فومیاکی ناکامورا (Fumiaki Nakamura) «یون و هومی که دانش آموخته ماساژدرمانی هستند»از روز دوشنبه (نخستین روز وقوع زلزله) در سرپل ذهاب حاضر شده و در محوطه بیمارستان تخریب شدهاین شهر مستقر شده و به دنبال رفع خستگی پزشکان بیمارستان با ماساژ درمانی هستند.
یون و هومی زوج توریست ژاپنی نیز هر 2 ماساژور هستند که در جریان سفر گردشگری خود به روستای پالنگان کردستان متوجه وقوع حادثه زلزله در استان کرمانشاه شده و خود را به این مناطق رسانده اند.
آنها با اینکه زبان مردم آسیب دیده را نمی دانند اما طوری با مردم آسیب دیده برخورد می کنند که گویی سال هاست آنها را می شناسند.
برخی آسیب دیدگان هنگام برخورد با این زوج لحظاتی اندوه خود را فراموش می کنند و با ایما و اشاره با آنان سخن می گویند تا در لحظات بحرانی نیز به عنوان میزبان رسم مهمان نوازی مردم کُرد را ادا کنند.
این زوج در ساعت های فراغت خود اقدام به جمع آوری زباله های محوطه بیمارستان می کنند و وقتی از علت حضورشان در این محل می پرسی می گویند: حتی حضور در کنار آسیب دیدگان باعث کاهش تالمات روحی آنان می شود.
دوخی لانگ (Duhailang) سر گروه تیم امدادی انجمن مردمی کمک های اضطراری جمهوری خلق چین نیز که دیروز - جمعه - وارد سرپل شدند به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: بحران مختص یک شهر و کشور نیست و همه به عنوان یک انسان باید کمک حال سایر افراد در مواقع بحران باشیم.
گروه های امدادی کشور چین و آلمان دارای تخصص های امدادی، پزشکی و مهندسی هستند و علاوه بر کمک های امدادی؛ پیشگیری از بیماری های عفونی در مناطق بحران زده و ساخت خانه ها با دیوارهای پیش ساخته را نیز در دستور کار خود دارند.
زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 ریشتر 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه روی داد که این حادثه 436 کشته و بیش از 10 هزار و 203 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه، در این زلزله بیش از 31 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر