کد خبر: 33065
A

مددکاری مسئولانه مددی برای تاب اوری بازماندگان زلزله

بسیاری از بازماندگان قربانیان حادثه همه تبعات زلزله را متحمل شده اند خانه ویرانه ، کسان فوت وخود شاید مصدوم هستند و هم اینها درکسری از دقیقه رخ داده است تاب اوری در موقعیت چنین مدد می خواهد مددی مسئولانه ونه نمایشی.

مددکاری مسئولانه مددی برای تاب اوری بازماندگان زلزله
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دختر بچه ای که تقلا دارد که مادرش را تحت هر شرایطی حفظ کند حتی اگر شده جسد بی جان اورا در زیر تل خاک و اجر نگه دارد که دورنمای هولناک بی مادری را انکار کند به مدد موقعیت مجری مشهور تلویزیونی به نمادی از رنج بازماندگان قربانیان زلزله اخیر کرمانشاه مبدل شده است.
دختری که نمی خواهد باورکند که دیگر نه خانه ، نه مامن و نه پناهگاه ونه مادر وجود ندارند که اوار خاک و اجر و جسد جای خانه و کاشانه همه چیزش را گرفته است.
احتمالات فراوانی در تبیین چرایی اقدام این دختر وجود دارد که محور همه آنها تقلای دختر برای فرار از رنج بزرگ بی مادری و انکار این موقعیت تلخ است ، اما انچه که واضح است موقعیت ذهنی و عاطفی شکننده وی و دیگر کودکان بازمانده از فاجعه مرگ والدین است.
دیگر اینکه اگرچه در خصوص انگیزه و نتیجه انتشار این دست محتواهای سوزناک از زلزله ملاحظه هایی وجود دارد اما به هر روی از این دست عکس و فیلم هااز کودکانی که یک یا 2 و یا سه عضو خانواده را از دست داده اند زیاد منتشر شده و زیادتر دل بینندگان را به درد اورده است بی انکه کمترین سودی برای بازماندگان زلزله داشته باشد.
توضیح بیشتر چرایی و چند و چون انتشار این گونه فیلم ها جستار مستقلی می طلبد که دراین خصوص نظرهای متفاوتی وجود دارد اما انچه که جای بحث و تردید ندارد اینکه در جریان زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان بخش ازگله، در 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 436 جان باخته و 10 هزار و 179 مصدوم زخمی شده اند .
همچنین دراین حادثه 31 هزار واحد مسکونی ، تجاری و اداری به نسبت های مختلف تخریب شده اند که می توان حدس زد که بیشترین سطح تخریب مربوط به سکونتگاه قربانیان و بازماندگان انها است بازماندگانی که برخی انها کودک اند و برای درک و پذیرش واقعه نیازمند توان فزونتر می باشند .

*** فرصتی برای نیکوکاری با یاری رسانده به کودکان مناطق زلزله زده
رئیس آموزش و پرورش استثنایی ایلام به عنوان یک روانشناس که در بین کودکان زلزله زده استان کرمانشاه حضور پیدا کرده و از نزدیک وضعیت روحی آنها را مشاهده کرده می گوید: یکی از گروه هایی که در بلایای طبیعی همچون زلزله آسیب جدی میبینند و دچار(ptsd) یا اختلال استرس پس از حادثه میشوند کودکان هستند.
سید محمد موسوی به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هرچه از زمان حادثه میگذرد این آسیب بر روی کودکان شدیدتر می شود گفت: بچه‌ها به تدریج متوجه نبود افراد خانواد شده و چنانچه نتوان ذهن آن ها را درگیر مسائل خوشایندی کرد این آسیب مشکلات جدی و عمیقی را برای آن ها ایجاد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با راه اندازی یک کمپین قصد داریم با بازی درمانی و قصه درمانی فضای ذهن این کودکان را مثبت تا بتوانند با غم سنگین نبود پدر، مادر، برادر، خواهر و سایر اعضای خانواده کنار آمده و کمتر آسیب ببینند.
وی گفت: در این زمینه کار جمع آوری اسباب بازی های کودکانه، عروسک، کتاب های کودک و لوازم التحریر آغاز تا برای این کودکان ارسال شد.
موسوی اظهار کرد: مردم ایلام می توانند تا دوم آذرماه اسباب بازی ها و کتاب ها و نوشت افزارهای متناسب با کودکان را به مدارس استثنایی تحویل تا پس از جمع آوری و بسته بندی با برنامه ریزی و حضور روانشناسان داوطلب در کنار مداخله ای روانی و اجتماعی تحویل کودکان مناطق زلزله زده شود.
قوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه تاکنون 436 کشته و 10 هزار و 179 مصدوم در استان داشته است.
این زلزله به 31 هزار واحد مسکونی در هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه آسیب کلی و جزئی وارد کرده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر