کد خبر: 33418
A

یک استاد سازه: تخریب واحدهای مسکن مهر بدلیل بی توجهی به اجزای غیرسازه ای بود

عضو هیات علمی و استاد سازه و زلزله دانشگاه اصفهان گفت: خرابی دیوارها و نمای واحدهای مسکن مهر در زلزله کرمانشاه بدلیل بی توجهی به بحث تیغه چینی و مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای در ساختمان ها بود.

یک استاد سازه: تخریب واحدهای مسکن مهر بدلیل بی توجهی به اجزای غیرسازه ای بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر حسین تاجمیر ریاحی روز سه شنبه در نشست 'تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب کشور(کرمانشاه)' که در دانشکده زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: بررسی تصاویر واحدهای مسکن مهر در زلزله کرمانشاه نشان می دهد که اجزای غیرسازه ای از جمله تیغه چینی دیوارها در برابر زلزله مقاوم نبود و به همین دلیل هم دیوارها و نمای ساختمان ها بطور کامل فرو ریخت.
وی تاکید کرد: اگر در مباحث مهندسی ساخت و ساز به اجزای غیرسازه ای از جمله تیغه چینی و دیوارها توجه نشود، با اولین زلزله این دیوارها فرو می ریزد که این موضوع بدلیل فرو ریختن نخاله ها، بسیار خطرناک و بدلیل از بین رفتن همه نازک کاری ها، بسیار پر هزینه است.
این استاد دانشگاه که دکترای سازه و زلزله دارد، خاطرنشان کرد: ضوابط و آیین نامه های کافی در باره مقاوم سازی اجزای غیرسازه ای در ساختمان ها در کشورمان وجود دارد اما سختگیری چندانی در باره آن نمی شود.
وی همچنین در باره ستون های این واحدهای مسکونی گفت: هنوز در کشورمان بیشتر از سیستم 'تَر' و ریختن 'دوغاب' برای اتصال نما به ستون استفاده می شود به همین دلیل در تصاویر زلزله می بینیم که نماها از ستون ها جدا شده است در حالی که در دنیا از سیستم خشک استفاده می شود.
تاجمیر ریاحی در باره بیمارستان های تخریب شده در مناطق زلزله زده نیز گفت: بیمارستان بعنوان ساختمان حیاتی باید بگونه ای ساخته شود که پس از زلزله بطور 100 درصد کارایی داشته باشد.
وی یادآور شد: ما ضوابط طراحی و ساخت بیمارستان را در کشور داریم اما نظارت کافی بر روی آن صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به اهمیت ساخت اجزای غیرسازه ای مانند سقف های کاذب در بیمارستان ها تصریح کرد: در این زمینه نیز در کشور ضعیف عمل کرده ایم.
این استاد دانشگاه همچنین 'راه پله' را از اجزای حیاتی ساختمان خواند و گفت: راه پله ها نیز باید بگونه ای طراحی و ساخته شود که پس از وقوع زلزله، پابرجا بماند.
وی گفت: در ساختمان های فولادی، مهاربندی فولادی بسیار مهم است تا بتواند نیروی زلزله را بگیرد اما در برخی ساختمان های تخریب شده در کرمانشاه می بینیم که اتصالات مهاربندها بدرستی انجام نشده بود.
این استاد دانشگاه، بحث خاک منطقه را نیز در این زمینه موثر دانست و گفت: مناطقی که در زلزله اخیر آسیب بالایی دیده اند بیشتر دارای خاک رُس یا نرم یا روی زمین های کشاورزی بودند.
وی افزود:در زلزله اخیر مشاهده کردیم که بیشتر مدارس نوسازی شده یا نوساز در برابر زلزله، سالم باقی مانده اند زیرا برای نوسازی مدارس، سیستم خوبی داریم و ضوابط مهندسی بخوبی رعایت شده است.
وی در باره کیفیت ساختمان ها نیز گفت: ما آیین نامه ها و ضوابط زیادی برای ساختمان سازی داریم اما اگر تیم های مهندسی از تیم های اجرایی فاصله بگیرند، اجرا به دست افراد فاقد دانش فنی می افتد و مهندسان نظارت چندانی روی مباحث کیفی نخواهند داشت.
تاجمیر ریاحی با بیان اینکه عمق زلزله کرمانشاه نسبت به زلزله های معمولی زاگرس بیشتر بوده است، گفت: طیف این زلزله بیش از آن چیزی بوده که در آیین نامه ها برای ملاک طراحی ها و ضوابط ساختمان سازی در نظر گرفته می شده لذا نمی توان چندان خُرده گرفت که چرا سازه ها تا این حد تخریب شده اند.
به گزارش ایرنا، وقوع زمین لرزه ای با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) ساعت شامگاه یکشنبه 21 آبان 96، استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
در پی این زمین لرزه آسیب زیادی به مناطق مسکونی استان های کرمانشاه و ایلام وارد شد و 437 تَن کشته و حدود 10 هزار تَن از هموطنانمان نیز مصدوم شدند.
نشست تحلیل و بررسی زلزله اخیر غرب کشور(کرمانشاه) توسط انجمن علمی دانشجویی زمین شناسی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر