کد خبر: 33722
A

منشور حقوق شهروندی نقشه راهی برای دستگاه های دولتی است

مدیران وزارت صنعت، معدن، تجارت و پژوهشگران حقوق شهروندی، منشور حقوق شهروندی را نقشه راهی برای دستگاه های دولتی دانستند و مصوبه شورای عالی اداری در این مورد را مهمترین دستاورد عملی برای تحقق حقوق شهروندان عنوان کردند.

منشور حقوق شهروندی نقشه راهی برای دستگاه های دولتی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی، میزگرد علمی - تخصصی منشور حقوق شهروندی به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی و با مشارکت دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالن جلسات وزارتخانه در مورد مصوبه شورای عالی اداری درخصوص حقوق شهروندی برگزار شد.
در این میزگرد، حجت الاسلام ابوالفضل تذروی مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر غنای محتوای اسلامی منشور حقوق شهروندی افزود: آیه 70 سوره اسراء که در صدر منشور حقوق شهروندی اشاره شده است، بیانگر سابقه و پیشینه اسلامی مباحث حقوق مردم است و در متون اسلامی به ضرورت رعایت حقوق مردم تاکید شده است.
وی بر ضرورت توجه بیش از پیش به مصوبه شورای عالی اداری برای تحقق حقوق مردم در دستگاه های دولتی تاکید کرد و از برگزاری نشست های تخصصی در موضوع حقوق شهروندی با حضور صاحب نظران و پژوهشگران دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در زمینه وظایف وزارت صنعت خبر داد.

** منشور حقوق شهروندی نقشه راهی برای دستگاه های دولتی است
در بخش دیگری از این میزگرد علمی تخصصی، حسن ممتحن معاون دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت صنعت، معدن، تجارت، ضمن اعلام نگاه ویژه دفتر ارزیابی وزارت صنعت به موضوعات حقوق شهروندی، منشور حقوق شهروندی را نقشه راهی برای تمام دستگاه های دولتی عنوان کرد.
ممتحن از ایجاد سامانه های مختلف برای بهبود خدمات رسانی به جامعه هدف وزارت صنعت در طول کمتر از یک سال از گذشت ابلاغ منشور حقوق شهروندی خبر داد و افزود: تسهیل روند صدور مجوز فعالیت های مرتبط با وزارت صنعت و تسریع در پاسخگویی به مراجعین از دیگر خدمات این وزارتخانه در راستای ارتقای حقوق مراجعین است.

**مصوبه شورای عالی اداری مهمترین دستاورد عملی برای تحقق حقوق شهروندان است
مصطفی شعبانی حقوقدان و عضو کمیته علمی دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری در مورد حقوق شهروندی گفت: این مصوبه که در ٢٨ اسفندماه ١٣٩٥ از سوی رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد، مهمترین دستاورد عملی در راستای تحقق حقوق شهروندان است.
وی اظهار کرد: این مصوبه سندی معتبر و کاملا علمی است که اجرای کامل آن می تواند به تحقق حقوق همه جانبه شهروندان در مراجعه به دستگاه های دولتی بیانجامد.
شعبانی افزود: عدم انجام بازرسی بدنی و وجود دستگاه ویژه بازرسی بدون دخالت دست، نمود عینی تحقق حقوق مردم در مراجعه به وزارت صنعت است.

**تاکید بر ضرورت تغییر شیوه نامه های اجرائی و انطباقشان با منشور حقوق شهروندی
حمیدرضا علومی یزدی نیز با تاکید بر بند 10 بیانیه مقدماتی رئیس جمهوری در منشور حقوق شهروندی، افزود: در این بند آمده است که دولت با همکاری سایر قوا و ارکان حاکمیت در حدود صلاحیت ها، منابع و امکانات و در چارچوب قانون اساسی نسبت به پیشگیری از ایجاد زمینه های نقض حقوق شهروندی به ویژه نقض های نظام مند و مکرر با استفاده از حداکثر امکانات قوه مجریه و با همکاری سایر قوا و نهادهای عمومی و مدنی اقدام خواهد کرد.
علومی یزدی اظهارکرد: نباید منتظر نقض موردی حقوق شهروندی بود تا نسبت به رفع آن اقدام کرد بلکه جلوگیری از نقض سیستماتیک و نظام مند خود به تنهایی می تواند منجر به جلوگیری از نقض موردی شود.
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی بر ضرورت تغییر شیوه نامه های اجرائی و انطباقشان با منشور حقوق شهروندی و مصوبه شورای عالی اداری تاکید کرد.
جواد نوروزی رئیس شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی در پایان این میزگرد ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت صنعت، معدن، تجارت در زمینه احقاق حقوق شهروندی، خواستار استمرار اینگونه جلسات هم اندیشی با پژوهشگران ارشد دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی شد و بر ضرورت هم افزائی میان صنعت و دانشگاهیان و مجموعه های علمی تاکید کرد.
اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی به مناسبت سالروز رونمائی منشور حقوق شهروندی در 29 آذر 96 در تهران برگزار خواهدشد. علاقه مندان جهت شرکت در این رویداد علمی و فرهنگی از طریق وب سایت دبیرخانه به نشانی hsh1395.ir می توانند ثبت نام کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر