کد خبر: 34084
A

شب های سخت مرزنشینان زلزله زده با نفود سرمای هوا در چادرها

کاهش محسوس دما و نفوذ سرمای هوای در فصل آذر به داخل چادرهای اسکان اضطراری، شب های بسیار سختی را برای مرزنشینان زلزله زده شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب رقم زده است.

شب های سخت مرزنشینان زلزله زده با نفود سرمای هوا در چادرها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هر روز که از زلزله 7 و سه دهم ریشتری 21 آبان فاصله می گیریم چادرنشینان زلزله زده با مشکلاتی بیشتر دست و پنجه نرم می کنند.
سرپناه و سقف نداشته باشی، آرامش هم از دور و بر آدم دور می شود و با مشکلاتی بسیار روبرو می شوی که تحمل آن کار بسیار سخت و طاقت فرساست.
نداشتن آب گرم و استحمام نکردن و در اختیار نداشتن سرویس های بهداشتی و نفوذ آب باران و دیگر نزولات آسمانی همه یک طرف، سرمایی که استخوان های آدمی را می سوزاند، این ها همه حکایت این روزهای چادرنشینان بی سرپناه زلزله زده قصرشیرین و سرپل ذهاب است.
پوشاندن چادرها با استفاده از نایلون و استفاده از چراغ والر و چراغ برقی باز هم از سرمای هوا و نفوذ آن به داخل چادرها نمی کاهد.
ایوب محمدی یکی از مرزنشینان زلزله زده قصرشیرین به خبرنگار ایرنا گفت: دیشب با کاهش دمای هوا و نفوذ سرما به داخل چادرها ، شب بسیار سختی را گذراندیم.
این مرزنشین زلزله زده با بیان اینکه ترس ناشی از پس لرزه ها و نگرانی نداشتن سرپناه، آرامش او و خانواده اش را برهم زده است، اظهارداشت: سرمای هوا نیز خود معضلی است که سپری کردن شب را بسیار سخت کرده است به گونه ای که هم خودم و هم دیگر اعضای خانواده ام به علت نفوذ سرما به داخل چادر، دچار سرماخوردگی شدیم.
نفیسه مرادی دیگر زلزله زده قصرشیرینی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دیشب سرما امان ما را در داخل چادرها بریده بود و خودم و فرزندانم با پوشیدن لباس بسیار زیاد، هریک سه پتو داشتیم که بازهم جوابگوی سرما نبود.
وی گفت: چادرهای جمعیت هلال احمر نمی تواند ما را از نفوذ باد و باران و سرما حفظ کند و همین مساله برای روزهای آینده که هوا بیشتر سرد می شود، ما را نگران کرده چون می ترسیم فرزندانم سخت بیمار شوند و با این وضعیت بیمارداری در چادر برای ما سخت است.
پیمان حسینی یک زلزله زده سرپل ذهابی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که روزهای سختی را می گذراند، اظهارداشت: سرما ، باد ، باران ، کوچک بودن و نازک بودن چادرهای جمعیت هلال احمر و کافی نبودن امکانات اولیه از قبیل پتو و وسایل گرمایشی، همه و همه باعث شده که این روزها برایمان بسیار سخت سپری شود.
وی اظهار کرد: اگر از چراغ استفاده کنیم خطر مسمومیت و آتش سوزی وجود دارد و اگر وسیله گرمایشی را خاموش کنیم هوا بسیار سرد است.
این زلزله زده ها در ادامه از مسئولان درخواست کمک کردند تا سرایطی را فراهم کنند که حداقل فرزندانشان زمستان و سرمای هوا را با آرامش سپری کنند.
هم اکنون هزاران خانوار هفت شهرستان غربی استان کرمانشاه به علت وقوع زلزله در بیش از 80 هزار تخته چادر و یا کانکس زندگی می کنند.
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به نفوذ توده هوایی سرد به جو استان، گفت: ریزش هوای سرد در منطقه باعث یخبندان شده و برای امشب پیش بینی می شود دمای هوای در 13 شهرستان استان به کمتر از صفر درجه برسد.
علی محمد زورآوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امشب به جز شهرستان قصرشیرین پیش بینی می شود دمای هوا در بقیه مناطق استان به زیر صفر درجه برسد.
وی خاطرنشان کرد: این توده هوای سرد تا صبح روز یکشنبه در جو استان باقی می ماند و در این مدت دمای شبانه شهرستان های مختلف استان به کمتر از صفر درجه می رسد.
وی با اشاره به دمای مناطق مختلف استان، از کنگاور و سنقر و کلیایی با دمای 10 درجه زیر صفر به عنوان سردترین نقاط استان برای امشب یاد کرد.
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: همچنین دمای هوا در شهرستان های اسلام آبادغرب و دالاهو نیز امشب به هشت درجه زیر صفر خواهد رسید.
زورآوند، با بیان این که پیش بینی می شود اهالی شهرستان هرسین امشب دمای منفی 6 درجه را تجربه کنند، گفت: در صحنه و روانسر نیز دما به پنج درجه زیر صفر خواهد رسید.
وی گفت: شهرستان جوانرود نیز امشب دمای منفی چهار درجه و پاوه نیز دمای منفی سه درجه را تجربه خواهند کرد.
وی دمای هوا در ثلاث باباجانی امشب به چهار درجه زیر صفر و سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز به منفی یک درجه می رسد.
وی همچنین از قصرشیرین با دمای یک درجه بالای صفر به عنوان تنها شهرستانی یاد کرد که دمای آن امشب زیر صفر نخواهد رفت.
فرماندار قصرشیرین نیز از ادامه کمک رسانی و تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز زلزله زدان این شهرستان تا عادی شدن شرایط خبر داد.
فرامرز اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با دریافت کمک های مردمی، کار توزیع وسایل گرمایشی و پتو در بین زلزله زدگان ساکن در چادرهای اضطراری از چند روز گذشته آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.
وی از ارسال کمک های مردم شمال عراق برای زلزله زدگان شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب خبرداد و بیان کرد: این کمک ها در قالب 16 تریلی شامل مواد غذایی، لباس و اقلام بهداشتی، وسایل خانگی چراغ و پتو است.
وی اظهارکرد: این کمک ها از سوی مردم شمال عراق به منظور حمایت از مردم زلزله زده قصرشیرین و سرپل ذهاب از سوی انجمن های مردمی ارسال شده است.
اکبری اضافه کرد: این کمک ها تحویل جمعیت هلال احمر شد تا پس از جداسازی و بسته بندی در بین مردم حادثه دیده توزیع شود.
زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون 444 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.
در این زلزله حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر