کد خبر: 34851
A

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان: برگزاری مانور زلزله در استان باید زنگ مقاوم سازی مدارس باشد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برگزاری مانور زلزله و ایمنی در سطح مدارس استان باید زنگ مقاوم سازی مدارس و هشداری برای مسئولان باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان: برگزاری مانور زلزله در استان باید زنگ مقاوم سازی مدارس باشد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، کیامرث حاجی زاده روز سه شنبه در نشست با رسانه های استان درزمینه نوزدهمین مانور زلزله و ایمنی در سطح استان اظهار کرد: این مانور به صورت همزمان در سراسر کشور و استان و به صورت نمادین در هنرستان دخترانه خدیجه واقع در منطقه سه اهواز برگزار می شود.
وی افزود: مردم خوزستان پس از حادثه زلزله کرمانشاه بار دیگر حماسه بزرگی را آفریدند و با حمایت های مختلف خود از مردم آسیب دیده کرمانشاه رکورد نوع دوستی و یاریگری را شکستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: بحران های متعددی از قبیل پدیده ریزگردها، آتش سوزی، زلزله و سیلاب از مهمترین حادثه های گریبانگیر استان است که سالانه در کنار سایر حوادث کوچک شرایط سختی را برای مردم ایجاد کرده است.
حاجی زاده با بیان اینکه خوزستان با پهنه جغرافیایی بزرگ ، تنوع آب و هوایی گسترده با مشکلات اقلیمی مختلفی مواجه می شود افزود: در سال گذشته افزایش بی سابقه دمای هوا را تجربه کردیم که در کنار وضعیت نامناسب زیرساختی مشکلات زیادی را برای استان رقم زد ، نباید این منطقه را با سایر استان هایی که از نظر وسعت و جمعیت قابل مقایسه با خوزستان نیستند، مقایسه کنیم بلکه باید بر اساس شرایط این استان بحران ها را مدیریت کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت : رخ دادن یک زلزله بزرگ دراستان ، در صورتی که تمهیدات لازم را در دستور کار قرار ندهیم منجر به بروز فاجعه بزرگ خواهد شد.
حاجی زاده گفت: آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی استان برای مقابله با پدیده های طبیعی باید بالا برود و برگزاری مانورهای مختلف بخصوص در بحث زلزله می تواند یکی از اقدامات تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی استان باید سالن مدیریت بحران داشته باشند و اقلام مختلفی را برای روزهای بحرانی ذخیره کنند تا بتوانند درهنگام بحران عملکرد بهتری داشته باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: مسئولان نسبت به تجهیز ناوگان امدادی خود در سطح استان اقدامات لازم را صورت دهند تا در شرایط بحرانی مشکلات آن ها دوچندان نشود.
وی بیان کرد:این که در سال گذشته برای نخستین بار پس از سال ها متوجه شدیم که ایستگاه تصفیه خانه آب اهواز مجهز به دیزل ژنراتور نیست، یک سوء تدبیر و غفلت مدیریتی است.
حاجی زاده ادامه داد: پیگیری های جدی استاندار خوزستان در این زمینه تاثیرگذار بود و موفق شدیم این معضل را برطرف سازیم اما مدیران دستگاه های متولی نیز باید ورحیه مطالبه گری خود را بالا ببرند. ما حالا پاسخگوی عملکرد ناصحیح پیشین برخی از دستگاه ها هستیم، این درحالی است که وظیفه ما در برخی از حوزه ها بیشتر نظارتی است اما در زمینه اجرایی نیز ورود می کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد : آن هایی که بر این طبل می کوبند که تاکنون دولت تدبیر و امید چه اقداماتی را در استان صورت داده باید در ابتدا عملکرد خودشان را بررسی کنند.
وی تصریح کرد: خوزستان بیش از 11 سال است که با پدیده ریزگردها مواجه است و این نشان می دهد که در دولت گذشته نیز اقدامات اساسی برای کنترل آن صورت نگرفته است.
حاجی زاده یادآور شد: ریزگردها علاوه بر مسائل زیست محیطی منطقه ای و اقلیم جغرافیایی، نتیجه برخی از اقدامات غیرکارشناسی است، 10 هزار هکتار از اراضی هورالعظیم به کانون گرد و غبار تبدیل شده که در دولت تدبیر و امید و با پیگیریهای استاندار سابق و استاندار کنونی خوزستان و تلاش شبانه روزی آن ها این کانون های ریزگرد آبگیری شدند.
وی تصریح کرد: برای زیر سوال بردن دولت ها باید اسناد و مدارک و آمار و ارقام صحیح و معتبر ارائه داد و شعار دادن کار چندان دشواری نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: متاسفانه خوزستان از این رویه های غلط ضربه خورده چرا که هر زمانی نیروی بومی در راس استان کار را به دست گرفته به جای این که روحیه مطالبه گری خود را مانند استان هایی اصفهان، کرمان و یزد بالا ببریم، تخریب را در دستور کار قرار داده ایم.
وی بیان کرد: برخی از مناطق شمالی خوزستان بر روی گسل زلزله قرار دارند و در ماه های اخیر شاهد زلزله در این مناطق بوده ایم که این یک هشدار برای ما است که در این زمینه آموزش های لازم را در دستور کار داشته و در آمادگی کامل به سر ببریم.
حاجی زاده اظهار کرد: دانش آموزان موتور محرکه و نسل آینده ساز جامعه به شمار رفته وبهبود عملکرد آنها از نظر کیفی و کمی برای ما اهمیت دارند و به همین دلیل افزایش امادگی آن ها در زمان وقوع زلزله یکی از ضرورت ها است.
وی بیان کرد: بحث ایمن سازی مدارس و ارتقای سطح آمادگی دانش آموزان برای مقابله با بلایای طبیعی بخصوص زلزله یکی از ضرورتهاست.

30 درصد مدارس خوزستان درحال تخریب است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز دراین نشست گفت: 30 درصد مدارس خوزستان درحال تخریب بوده و کوچکترین حادثه ای مانند زلزله کرمانشاه می تواند خسارت های جانی جبران ناپذیری را به این استان وارد کند.
محمد تقی زاده اظهار کرد: با توجه به آمار فوق العاده بالای نیروی انسانی در آموزش و پرورش و با توجه به رسالت و وظیفه ای که در بحث آموزش در ابعاد مختلف بر عهده داریم در زمینه های مختلف آموزش و پرورش باید به صورت جدی و کارشناسی ورود پیدا کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از مدارس استان در وضعی نا مناسب ودر واقع تخریبی هستند که مسوولان کشوری باید اقدامی اساسی دراین زمینه انجام دهند ، منابع مالی موردنیاز برای بازسازی و تعمیر مدارس به خوزستان تخصیص داده نمی شود که همین امر دست ما را برای مقاوم سازی مدارس بسته است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان همچنین با شاره به اهمیت آموزش های عمومی برای مواقع بحرانی گفت: درسال های اخیر آموزش های لازم درخصوص زلزله و پیشگیری برای مقابله با زلزله به خوبی در سطح مدارس استان دنبال شده است و در سال جاری نیز برنامه مطلوبی تدارک دیده شده است.
تقی زاده سپس با ابراز همدردی با هموطنان زلزله زده دراستان کرمانشاه گفت: برای جمع آوری کمکهای همکاران دراستان و کمک به اسیب دیدگان این زلزله قرار شد کمک های نقدی همکارانی که اعلام آمادگی کنند از حساب آن ها برداشته شده و برای تعمیر و بازسازی منازل تخریب شده فرهنگیان در این استان هزینه شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با شاره به فعالیت بیش از 70 هزار کارمند درمجموعه آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: می توان از محل مشارکتها و کمکهای این همکاران کمک قابل توجهی برای کمک به این آسیب دیدگان فرهنگی جمع آوری کرد.
وی بیان کرد: در حادثه کرمانشاه هشت نفر از کارکنان آموزش و پرورش و حدود 30 دانش آموز جان خود را از دست دادند وعلاوه براین مسکن تعدادی از فرهنگیان در این استان اسیب جدی دیده که این کمک ها می تواند بخشی از مشکلات آن ها را برطرف کند.
تقی زاده یادآور شد: بر اساس برآوردهای همکاران ما ، بیش از 10 میلیارد ریال برای کمک به فرهنگیان اسیب دیده در کرمانشاه وجوه نقدی جمع آوری خواهد شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر