کد خبر: 35402
A

پاپ از جامعه جهانی برای حل بحران روهینگیا کمک خواست

پاپ 'فرانسیس' رهبر کاتولیک های جهان که در بنگلادش به سر می برد از این کشور به خاطر سخاوتی که درباره پناه جویان روهینگیا نشان داده است تقدیر کرد و از جامعه جهانی خواست به حل بحران روهینگیا کمک کند.

پاپ از جامعه جهانی برای حل بحران روهینگیا کمک خواست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وی که به دلیل خودداری از به زبان آوردن کلمه 'روهینگیا' در زمانی که در میانمار به سر می برد مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشری و افکار عمومی جهان قرار گرفته بود این بار در سخنان خود در کاخ ریاست جمهوری بنگلادش سکوت خود درباره این اقلیت مسلمان را شکست و درباره 'پناه جویانی که از راخین آمده اند' صحبت کرد.
وی در میانمار به پناه جویان روهینگیا تنها تحت عنوان 'یک گروه 620 هزار نفری' اشاره کرده و از محکوم کردن 'پاکسازی نژادی' که توسط ارتش میانمار علیه آنها صورت گرفته است ، سر باز زد.
وی بر لزوم اتخاذ اقدامات قاطع توسط جامعه بین المللی برای حل بحران روهینگیا تاکید کرد اما همان سیاست قبلی واتیکان را بنا بر درخواست ژنرال های میانمار برای سفر وی اتخاذ شده بود ادامه داد.
او از کلمه روهینگیا که نشان دهنده موجودیت یک اقلیت قومی مستقل در میانمار است ، استفاده نکرد.
میانمار می گوید اقلیت روهینگیا در اصل وجود خارجی ندارد و افرادی که هم اکنون تحت سرکوب ارتش میانمار قرار گرفته اند در واقع مهاجران بنگالی هستند که سالها قبل وارد میانمار شده و به شکل غیرقانونی در آن زندگی کرده اند.
در عین حال، پاپ نسبت به مواضعی که در میانمار داشت، در بنگلادش یک قدم جلوتر رفت و 'رنج هایی را که این انسان ها متحمل می شوند' را به رسمیت شناخت.
لازم به ذکر است دولت بنگلادش هم از به کاربردن کلمه روهنیگیا درباره این اقلیت قومی خودداری کردن و از آنها به عنوان 'مردم آواره ای که از میانمار می آیند' یاد می کند.
بیش از 623 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر