کد خبر: 35482
A

ثبت جنگل های هیرکانی در یونسکو نیازمند مطالعه بیشتر است

پروفسور ' هانس کناپ ' جنگل شناس آلمانی ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث طبیعی یونسکو را کاری سخت توصیف کرد و گفت : این کار نیازمند مطالعه بیشتر است تا نقش بی بدیل جنگل های خزری در مقایسه با جنگل های جهان برجسته شود.

ثبت جنگل های هیرکانی در یونسکو نیازمند مطالعه بیشتر است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وی که به نمایندگی از بنیاد سوکو آلمان یکی از شرکای تدوین معرفی نامه ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست میراث طبیعی یونسکو است ، شامگاه جمعه در دومین همایش جنگل های هیرکانی که در قائمشهر برگزار شد ، به آشنائی دو دهه ای خود از جنگل های هیرکانی ایران اشاره کرد و افزود : درختان پهن برگ این جنگل در جهان نمونه ندارد .
وی از این که بخشی از جنگل های هیرکانی در طول دهه های اخیر به خاطر چرای بیش از حد ظرفیت دام ها و مسایل دیگر تحت فشار تخریب قرار گرفت ، ابراز تاسف کرد و گفت : پس از اولین بازدیدم از جنگل های هیرکانی در 19 سال پیش ، به این نتیجه رسیدم که یکی از راههای حفظ این جنگل با ارزش برای جهان ثبت آن در فهرست میراث طبیعی یونسکو است .
پروفسور کناپ که سال ها با سازمان محیط زیست آلمان همکاری داشت ، با تشریح فعالیت های صورت گرفته در دو دهه گذشته برای شناخت بیشتر و حفظ جنگل های هیرکانی ایران ، افزود : یک سال پیش با حمایت مالی بنیاد سوکو ، بودجه ای را وزرات محیط زیست فدرال آلمان برای ثبت جهانی جنگل های خزر در یونسکو در نظر گرفت و ما هم کار را شروع کردیم .
وی با اعلام اینکه تهیه پرونده و ثبت در میراث جهانی یونسکو ، فرایندی سخت است ، گفت : در این راستا بنده به عنوان مسئول پرونده انتخاب شده ام تا یک پرونده علمی تهیه شود و اکنون نیز اعلام می کنم که ما به هدف بسیار نزدیک شده ایم .
این جنگل شناس آلمانی افزود : کار باقی مانده این است که باید مطالعه بیشتری انجام شود تا ثابت کنیم که جنگل خزری نسبت به جنگل های مشابه در جهان ارزش بیشتری دارد و در این صورت فرایند ثبت تسریع می شود.
پروفسور کناپ با تاکید بر این که جنگل های پهن برگ تقریبا در تمام دنیا از بین رفته و تنها در ایران باقی مانده است ، بیان کرد : در شرق آسیا و حتی در اروپا جنگل های اولیه و باستانی از بین رفته است و جنگل های هیرکانی ایران به عنوان یک میراث باستانی و منحصربه فرد همچنان باقی مانده است که باعث شگفتی جهانیان شده است .
وی جنگل های هیرکانی را ' گنجی ارزشمند ' توصیف کرد و گفت : امیدوارم با ثبت جهانی ، مناطقی از این جنگل که انتخاب شده ، حفظ شود و مردم از این اکوسیستم به خوبی استفاده کنند.
طرح ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در 12 نقطه از استان های شمال کشور ارائه شد.
شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی در جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت قرار دارد.
جنگل های هیرکانی با یک میلیون و 900 هزار هکتار وسعت دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای است .
دومین همایش حمایت از جنگل های هیرکانی با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان کشوری ، استانی و شهرستانی در مجتمع حر شهرستان قائمشهر برگزار شد .
هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگل داری کشور هم در این همایش گفت که 42 درصد از جنگل های شمال کشور رو به قهقراست.
وی افزود : از سال 1334 بر اساس آمارهای رسمی هر ساله سه هزار هکتار از جنگل های ایران کاسته شد و اکنون نیز نتایج آن برای مردم مشخص شده است .
کیادلیری گفت که از سال 1375 تاکنون 300 تا 350 هزار هکتار از جنگل های شمال دچار انواع آفات شد.
وی خواستار توجه جدی برای حفظ جنگل های شمال کشور شد و هشدار داد : به اعتقاد بنده اگر چنین توجهی صورت نگیرد تا 30 سال آینده جنگل های شمال کشور نابود خواهد شد و دیگر به معنای واقعی جنگل نخواهیم داشت .
در این همایش از پرفسور کناپ با اهداء لوح ، قدردانی شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر