کد خبر: 35526
A

افزایش تعداد جانباختگان زلزله/حضور مسئولان دولتی در مناطق زلزله زده

استان کرمانشاه در سومین هفته پس از وقوع زلزله (4 تا 11 آذر 96) همچنان خبرهایش متاثر از زمین لرزه بزرگ 7.3 ریشتری بود که شامگاه 21 آبان بخش های وسیعی از آن را به شدت تکان داد و صدها هم استانی را به کام مرگ کشاند.

افزایش تعداد جانباختگان زلزله/حضور مسئولان دولتی در مناطق زلزله زده
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اولین رویداد مهم خبری استان در هفته گذشته که خوشایند و امید بخش بود مربوط به بازگشایی مجدد مدارس در مناطق زلزله زده می شد.
به گفته سلیمان محبی مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان کرمانشاه، مدارس سالم و ایمن و آن دسته از مدارسی که قابل استفاده بودند شناسایی و با پاکسازی آن ها، شرایط برای حضور دانش آموزان در کلاس های درس فراهم شد.
وی گفت: تعدادی از دانش آموزان که مدارس آن ها تخریب و غیرقابل استفاده شده در شیفت مخالف مدارس سالم سرکلاس های درس حاضر می شوند و مابقی دانش آموزان نیز در کانکس هایی که مستقر شده اند، تحصیل خود را ادامه می دهند.
مرزبان نظری مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: در زلزله مهیب 2 هفته قبل، 78 مدرسه با 415 کلاس درس در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب به صورت کلی تخریب و غیرقابل استفاده شده است.
وی تعداد کل مدارس این مناطق را 757 مدرسه با 2 هزار و 854 کلاس درس عنوان کرد.

**پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان حتی بدهکاران بانکی
دبیرکمیسیون هماهنگی بانک های دولتی استان کرمانشاه در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان گفت: پرداخت تسهیلات منوط به تشکیل پرونده در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معرفی به بانک است و چک برگشتی و بدهی معوق به بانک ها مانع پرداخت تسهیلات نخواهد بود.
بهزاد جلیلیان با بیان اینکه 2 سال تنفس برای بدهی های بانکی تمام ساکنان مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده است و این تنفس 2 ساله شامل جریمه نمی شود، یادآوری کرد: روند تشکیل پرونده و معرفی به بانک ها آغاز شده و برای پرداخت تسهیلات نیاز به تشکیل پرونده مجدد نیست و همان پرونده بنیاد مسکن کفایت می کند.
وی در خصوص رقم تسهیلات اعطایی نیز بیان داشت: برای بازسازی خانه های روستایی 250 میلیون ریال تسهیلات چهار درصد با بازپرداخت 15 ساله با احتساب سه سال دوران مشارکت پرداخت می شود.
به گفته جلیلیان، این تسهیلات برای بازسازی منازل مسکونی شهری 35 میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و پرداخت 15 ساله و نیز با احتساب سه سال دوران ساخت خواهد بود.
جلیلیان در ادامه تسهیلات پرداختی برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و نیز تجاری را 120 میلیون ریال با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله اعلام کرد.
وی افزود: 100 میلیون ریال قرض الحسنه چهار درصد نیز برای خرید لوازم خانگی و هزینه های ضروری زندگی با بازپرداخت پنج ساله پرداخت خواهیم کرد.

**تهیه کانکس برای تمام خانواده های روستایی/ 10هزار اسکان موقت توسط سپاه
فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه اظهار داشت: سپاه پاسداران تا آخرین خانواده روستایی زلزله زده که نیاز به کانکس داشته باشد در زمان کوتاهی اسکان موقت خواهد داد.
سردار بهمن ریحانی در حاشیه بازدید از روند خدمت رسانی به روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه افزود: سپاه پاسداران به همه خانواده های روستایی که در این زلزله خانه خود را از دست داده اند اسکان موقت خواهد داد.
وی گفت: پیش بینی اولیه ما نیاز به 10 هزار کانکس اقامتی و بهداشتی برای مناطق زلزله زده روستایی است که روند نصب و تحویل آن به مردم به سرعت در حال انجام است، گرچه برای نیاز بیش از این نیز آمادگی وجود دارد.

**برگزاری مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه/محبی رفت، یزدان پناه آمد
مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه برگزار و با تقدیر از زحمات 'سلیمان محبی' مدیرکل پیشین، 'مجید یزدان پناه' به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
این مراسم با حضور عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و جمع زیادی از فرهنگیان و معلمان کرمانشاهی در سرسرای شهید بهشتی برگزار شد.

**معاون اول رییس جمهوری از مناطق زلزله زده بازدید کرد
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به منظور بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه همراه با وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، رییس کل بانک مرکزی ، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور مجلس رییس جمهور، رییس جمعیت هلال احمر و رییس ستاد بحران کشور به این مناطق سرکشی کرد.
جهانگیری و همراهان از نزدیک به بررسی و ارزیابی روند امداد رسانی و حل مشکلات مردم مناطق زلزله زده پرداختند و در جریان روند اسکان مردم و نحوه اجرای برنامه بازسازی خانه های تخریب شده قرار گرفتند.
معاون اول رییس جمهوری همچنین پس از بازدید و اطلاع از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده، ضمن حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران که در سرپل ذهاب برگزار شد، با صدور دستورات لازم برای رفع مشکلات و کاستی ها، تصمیمات مقتضی را برای رفع کاستی ها و سرعت بخشیدن به روند اسکان مردم زلزله زده و نحوه اجرای برنامه های بازسازی مناطق زلزله زده اتخاذ کرد.

**100 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به واحدهای آسیب دیده پرداخت می شود
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: به محض اطلاع از جریان زلزله 7 و سه دهم ریشتری ، 2 تصمیم از سوی نظام بانکی کشور اتخاذ شد که یکی تمدید و استمهال تمام وام های آسیب دیدگان و دیگر نیز پرداخت 100 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به واحدهای آسیب دیده با تایید ستاد است.
وی گفت: همچنین تسهیلاتی از سوی دولت برای واحدهای آسیب دیده اختصاص یافت که بر این اساس به واحدهای شهری 350 میلیون ریال و به واحدهای روستایی 250 میلیون ریال پرداخت می شود و مبالغی نیز در قالب کمک بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می شود.

**پرداخت 2 هزار و یکصد میلیارد تومان وام و 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زدگان
استاندار کرمانشاه اعلام کرد: در مجموع 2 هزار و 100 میلیارد تومان وام و281 میلیارد تومان کمک بلاعوض به زلزله زدگان استان پرداخت می شود.
هوشنگ بازوند کرمانشاه با بیان اینکه در روستاها 2 میلیون تومان برای معیشت و پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می شود، افزود: علاوه بر این تسهیلات در صورت تلفات دام ها برای دام های سبک 600 هزار تومان و برای دام های سنگین سه میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.
وی در رابطه با خسارت به واحدهای اقتصادی گفت: 75 واحد تولیدی صنعتی، 575 واحد سنتی و هفت هزار واحد صنفی در زلزله اخیر خسارت دیده اند.

**آمار تلفات زلزله استان کرمانشاه به 505 نفر افزایش یافت
سازمان پرشکی قانونی اعلام کرد: آمار تلفات زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان استان کرمانشاه به 505 نفر رسید.
براساس گزارش روز چهارشنبه پزشکی قانونی، با شناسایی و معرفی 21 جسد دیگر از متوفیان زلزله کرمانشاه توسط کمیته تجسس، تعداد اجساد این حادثه به 505 تن افزایش یافت.
براساس این گزارش، از این اجساد (21 نفر) 2 نفر مربوط به شهرستان ثلاث و باباجانی و 19 نفر دیگر مربوط به شهرستان سرپل ذهاب بودند.
آمار تلفات زلزله استان کرمانشاه به تفکیک شهرها بدین شرح است:
سرپل ذهاب: 446 (1 نفر مجهول الهویه)، کرند: 19 نفر، قصرشیرین: 16 نفر، ثلاث: 14 نفر، کرمانشاه: یک نفر، تازه آباد: یک نفر، ازگله: 6 نفر، اسلام آباد:یک نفر و یک نفر دیگر هم شهرش نامشخص است.

**امضای میثاق نامه مدیران استان کرمانشاه برای رسیدن به نرخ بیکاری 14 درصد
مدیران استان کرمانشاه میثاق نامه ای را امضا می کنند که تا پایان برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری استان کرمانشاه را از 22 درصد فعلی به 14 درصد برسانند؛ استاندار کرمانشاه هم تاکید کرد که عمل نکردن به این میثاق نامه به معنای استعفای آن مدیر تلقی خواهد شد.
هوشنگ بازوند در ستاد اشتغال استان گفت: حدود پنج سال پیش نرخ بیکاری استان 16 درصد بوده است که این رقم هم اکنون 22 درصد است و علت اصلی این نتیجه عملکرد ضعیف برخی مدیران دستگاه های اجرایی است.
وی تاکید کرد که در پایان برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری در استان کرمانشاه باید به 14 درصد برسد و هر مدیری به تعهدش در میثاق نامه ایجاد اشتغال عمل نکند به منزله استعفایش تلقی خواهد شد.
بازوند افزود: برنامه ریزی برای اشتغال باید به گونه ای باشد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جدید سهمی نیز از دپوی 145 هزار بیکار استان را نیز بردارد.

**رفع مشکل اسکان موقت زلزله زدگان نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رفع مشکل اسکان موقت زلزله زدگان غرب استان کرمانشاه، نیازمند توجه و اهتمام بیشتر مسئولان است.
محسن رضایی در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده شیرین آب قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مقرر شد بحث اسکان موقت زلزله زدگان تا پایان دی به سرانجام برسد و پس از آن تمام تلاش مسئولان، معطوف به اسکان دایم و ساخت واحدهای مسکونی برای زلزله زدگان خواهد شد.
وی هدف از بازدید خود از مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه را تهیه گزارش از روند خدمت رسانی به زلزله زدگان و ارائه آن به رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد.
رضایی بیان کرد: با بازدیدی که از مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه صورت گرفت، مشکلات و کمبودهایی مشاهده شد که تلاش می شود با همت و یاری دولتمردان، این معضلات رفع و خدمات بهتری به زلزله زدگان ارائه شود.

**حفظ وحدت از ضروری ترین دستورات رسول الله (ص) به مسلمانان است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: حفظ وحدت از ضروری ترین دستورات رسول الله (ص) به مسلمانان است که امروز با این جمعیت عظیم مسلمانان اگر اتفاق بیفتد تمام ابرقدرت ها در مقابل آنها خاضع می شوند.
آیت‌الله مصطفی علما در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمانشاه با اشاره به آغاز هفته وحدت، از آن به عنوان کلید پیروزی و موفقیت مسلمانان جهان در شرایط کنونی یاد کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) بهترین الگو برای مسلمانان در رفتار، گفتار و پندار است.
وی با بیان اینکه دشمنان نمی گذارند مسلمانان وحدت داشته باشند، ظهور داعش را یکی از نقشه های بسیار آشکار آنها برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان جهان ذکر کرد که در این راه سرمایه هنگفتی هزینه کردند که با بصیرت مقام معظم رهبری و مقاومت مسلمانان عراق، ایران و سوریه شکست خورد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 505 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و طبق برآورد اولیه دستکم 30 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر