کد خبر: 36051
A

پرداخت مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی در اولویت دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به معوقه شرکت های تجهیزات پزشکی از بیمارستان های دولتی، با دستور رئیس سازمان غذا و دارو قرار شد، هر چقدر که بیمه ها از مطالبات گذشته را بپردازند، در کنار دارو، پرداخت مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی نیز در اولویت قرار گیرد.

پرداخت مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی در اولویت دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رضا مسائلی شامگاه سه شنبه در نشست هم اندیشی با بازرگانان و مسئولان شرکت های فعال در عرصه تجهیزات پزشکی در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در نامه قبلی ابلاغیه سازمان غذا و دارو به دانشگاه های علوم پزشکی از آنها خواسته شده بود که با توجه به مشکلات کارخانه های داروسازی ناشی از مطالبات معوقه بیمه ها، هر چقدر که بیمه ها از مطالبات گذشته را پرداخت کنند، پرداخت مطالبات بخش دارویی در اولویت باشد.
وی گفت: در این ابلاغیه کلمه مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی از قلم افتاده بود که با پیگیری های انجام شده، رئیس سازمان غذا و دارو این ابلاغیه را اصلاح و قرار شد، پرداخت مطالبات شرکت های تجهیزات پزشکی به بیمارستان ها نیز در اولویت دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.
سازمان های بیمه گر از حدود یک سال پیش در پرداخت مطالبات بیمارستان ها تاخیر دارند و بیش از 12 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه دارند که این مسئله موجب تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی شده است.
مسائلی درباره قیمت گذاری تجهیزات پزشکی از سوی وزارت بهداشت نیز گفت: وزارت بهداشت به دنبال این است که حداقل مداخله را در قیمت گذاری داشته باشد اما حذف قیمت گذاری ممکن است موجب تورم و افزایش ناگهانی قیمت تجهیزات پزشکی شود بنابراین اگر نمایندگان شرکت های تجهیزات پزشکی پیشنهادی علمی و عملی که بر اساس شواهد میدانی و تجربه کشورهای دیگر را دارند، ارائه کنند، حتما در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می گیرد.
وی در واکنش به پیشنهاد حذف قیمت گذاری تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت توضیح داد: در حوزه تجهیزات پزشکی مانند کالاهای خانگی، بازار عرضه و تقاضا بین مردم و فروشندگان این تجهیزات وجود ندارد بلکه این پزشکان هستند که در خرید تجهیزات پزشکی نقش تعیین کننده دارند بنابراین حذف قمیت گذاری و نظارت بر این بازار ممکن است، هزینه های القایی و غیر ضروری بیماران را بالا ببرد.
وی اضافه کرد: تورم در بخش سلامت حدود 2 برابر تورم عمومی می باشد و اگر قیمت تجهیزات پزشکی زیاد شود، وزارت بهداشت مجبور است، این هزینه را از حذف اعتبارات بخشی دیگر پرداخت کند. این مسئله بعد از مدتی موجب سرریز شدن، مشکلات بخش های دیگر از نظام سلامت می شوند، زیرا سفره اعتبارات نظام سلامت محدود است و این عدم توازن موجب افزایش فقر و مشکلات دیگری می شود.
مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت افزود: در مورد مالیات بر ارزش افزوده تجهیزات پزشکی چون خریدار عمده این تجهیزات وزارت بهداشت و بیمارستان های دولتی است، گرفتن این مالیات در واقع جا به جایی اعتبار از این جیب به آن جیب دولت می باشد بنابراین در حال مذاکره هستیم تا در لایحه امور مالیاتی که در مجلس در حال مذاکره است، شرکت های تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و احتمالا در روزهای آینده تکلیف این مسئله مشخص می شود.
وی ادامه داد: مذاکراتی نیز با گمرک در حال انجام است که ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک تسریع شود.
مسائلی اضافه کرد: نمی توانیم به صرف اینکه تجهیزات پزشکی با ارز آزاد وارد می شود، اجازه دهیم هر کالایی به هر میزان که شد، وارد کشور شود، زیرا اجرای نظام سطح بندی قانون مصوب مجلس است و باید ملاحظات نظام سطح بندی اجرا شود البته وزارت بهداشت تعداد کالاهای مشمول نظام سطح بندی را کاهش داده است.
وی اضافه کرد: حدود پنج هزار ناظر فنی در شرکت های تجهیزات پزشکی مشغول به کار هستند که بازآموزی آنها در دستور کار قرار گرفته است و اگر این کار به درستی انجام شود، به دنبال این هستیم که نظارت بر کالاهای پزشکی کلاس A( کالاهای کم خطر) را به ناظران فنی شرکت های تجهیزات پزشکی واگذار کنیم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر