کد خبر: 36109
A

بیمار باید متخصص بیهوشی خود را بشناسد/ نتیجه یک بیهوشی بد و یک جراحی خوب فاجعه است

دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد گفت: با توجه به اهمیت نحوه بیهوشی، تاکید می کنم بیمار قبل از بیهوشی، متخصص بیهوشی خود را بشناسد.

بیمار باید متخصص بیهوشی خود را بشناسد/ نتیجه یک بیهوشی بد و یک جراحی خوب فاجعه است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر افشین جعفرزاده روز چهارشنبه در سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد در مرکز همایش های برج میلاد افزود: مردم سعی کنند در هر عمل جراحی هر چند کم اهمیت و کوتاه، متخصص بیهوشی خود را بشناسند زیرا نتیجه یک بیهوشی بد و یک جراحی خوب فاجعه است.
وی درباره جایگاه بیهوشی در کشور گفت: جایگاه بیهوشی در کشور از لحاظ توانمندی فردی متخصصان از استاندارد جهانی کم ندارد اما مشکل در حوزه تجهیزات است که باید روز آمدتر عمل و به روز شود.
وی تاکید کرد: در حوزه دارویی هم نسبت به استانداردهای جهانی شرایط کشور قابل قبول است اما از لحاظ تجهیزات تکنیکال باید بیشتر توجه شود و این امر حمایت بیشتری را توسط نهادهای مسوول می طلبد.
عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی کشور تاکید کرد: تجهیزات در رشته بیهوشی با شتاب بالایی در حال به روز شدن است زیرا این رشته به شدت وابسته به فناوری و تجهیزات است.
وی گفت: از نظر علمی با توجه به حضوری که همکاران متخصص در کنفرانس های جهانی و تولید علم دارند، بالاتر از کشورهای در حال توسعه قرار داریم و حتی در حال نزدیک شدن به برخی کشورهای توسعه یافته هستیم، شاید هم بتوان گفت در منطقه جایگاه اول را داریم.
جعفرزاده به نقش کارشناسان در اتاق عمل اشاره کرد و گفت: کارشناسان بازوی اجرایی متخصصان بیهوشی در اتاق عمل هستند و نقش مهمی در آماده سازی بیماران، بررسی داروها و آماده سازی ماشین بیهوشی ایفا می کنند.
وی تاکید کرد: اما این کارشناسان تحت هیچ شرایطی به صورت مستقل اجازه بیهوش کردن افراد را ندارند، طبق قانون غیر از پزشک متخصص بیهوشی فردی اجازه بیهوش کردن بیمار را ندارد.
وی درباره اینکه متخصصان بیهوشی را کدام قسمت بیمارستان ها می توان دید گفت: یکی از مهمترین جاهایی که تا چند سال پیش مغفول مانده بود و توجهی به آن نمی شد اما اکنون خوب به آن توجه می شود، درمانگاه های بیهوشی است، حق هر بیماری است قبل از رفتن به اتاق عمل توسط متخصص بیهوشی در درمانگاه بیهوشی ویزیت تا شرایط بالینی و فیزیولوژیک فرد بررسی شود.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده این امر باعث کاهش بسیار زیاد استرس در حین مدیریت بیهوشی بیماران می شود.
جعفرزاده درباره انتخاب نوع بیهوشی برای بیمار گفت: متخصص بیهوشی بر اساس وضعیت بالینی بیمار، طول جراحی، روش جراحی، وضعیت کلینیکی بیمار، پاسخی که نسبت به داروها دارد و حساسیت های دارویی و در نظر گرفتن شرایط موجود بیمار سعی می کند بهترین روش را انتخاب کند.
دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد اظهار کرد: از لحاظ نیروی متخصص بیهوشی در کشور کمبود نداریم بلکه بیشتر مشکل در عدم مدیریت مناسب توزیع این نیروها است.
وی با بیان اینکه حدود چهار هزار متخصص بیهوشی در کشور وجود دارد گفت: استاندارد سرانه جهانی میزان مشخصی ندارد و در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته متفاوت است اما آمار ها نشان می دهد متخصصان بیهوشی در کشور ما از استاندارد جهانی پایین تر نیست و کمبود متخصص بیهوشی نداریم.
جعفرزاده با بیان اینکه این کنگره امسال برای نخستین بار به صورت بین المللی برگزار می شود گفت: بیش از 500 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 40 مقاله خارجی بود و بعد از داوری 200 مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد.
وی افزود: بیهوشی در اتاق عمل، مراقبت های ویژه آی سی یو و درد و مدیریت درد محورهای همایش است و همچنین هفت کارگاه با موضوعات احیای قلبی و ریوی، بی دردی ، مدیریت راه هوایی، بستری پیچیده و بستری کودکان نیز در طول همایش برگزار می شود.
همچنین دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران با بیان اینکه وضعیت رشته بیهوشی در کشور از حد متوسط دنیا بالاتر است، گفت: در این رشته در منطقه سرآمد هستیم.
سلیمی افزود: پنج میلیارد نفر در دنیا از خدمات بیهوشی استفاده می کنند این در شرایطی است که بیش از 3 میلیون نفر در دنیا از کمبود متخصص بیهوشی و جراح زنان رنج می برند.
سلیمی از رشته بیهوشی به عنوان یکی از کلیدی ترین تخصص های مورد نیاز کشورها نام برد و گفت: در همه دنیا رشته بیهوشی جزو سه تا پنج رشته اول و پردرآمد است اما متاسفانه در ایران عکس این موضوع اتفاق افتاده است.
در ادامه این مراسم از پیشکسوتان رشته بیهوشی تقدیر شد.
سیزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت های ویژه و مدیریت درد با حضور متخصصان داخلی و خارجی از کشورهای امریکا، کره، ترکیه، آلمان، کلمبیا، انگلستان، کانادا و اتریش تا 17 آذرماه در مرکز همایش های برج میلاد برپا است.
علمی 9014**
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر