کد خبر: 37738
A

خروج پایتخت از وضعیت قرمز/ تهیه نقشه تخلیه در مواقع اضطراری در محلات مختلف شهر تهران

شهردار تهران با بیان اینکه طی جلسات مختلف و پالایش های انجام شده در مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران از صبح فردا( یکشنبه) از وضعیت قرمز خارج می شود گفت: از روز یکشنبه وضعیت زرد شده و دستگاههای اجرایی از آماده باش کامل خارج می شوند.

خروج پایتخت از وضعیت قرمز/ تهیه نقشه تخلیه در مواقع اضطراری در محلات مختلف شهر تهران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد علی نجفی پس از جلسه خود با اعضای ستاد شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرداری تهران در جمع خبرنگاران اظهارکرد: در جلسات مختلف از زمان وقوع زلزله و براساس آخرین وضعیت، مجموعه شرایط به سمت پایداری و سکون حرکت می کند و نگرانی برای وقوع زلزله بزرگتر در شهر تهران برطرف شده است.
وی به مصوبات جلسه امشب خود در خصوص دستورالعمل دستگاههای اجرایی شهر تهران در مواقع اضطراری اشاره کرد و گفت: در این جلسه 10مصوبه در بخش های مختلف داشته ایم که یکی از مهم ترین مصوبه ها این است در مواقع اضطراری رویکردمان محله محور باشد و بتوانیم ماموریت های دستگاههای اجرایی را در مواقع اضطراری در محلات تعریف کنیم.
شهردار تهران ادامه داد: باید در مواقع اضطرار امکانات لازم را برای هر محله تعریف کنیم و شهروندان هر محله باید اطلاع داشته باشند که در موقع زلزله چه جان پناهی در کدام نقطه از محلات خود تعبیه شده است.
وی تصریح کرد: به همین منظور تهیه نقشه تخلیه اضطراری در محلات مختلف شهر تهران تهیه شده این نقشه در پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران انتشار یافته است.
به گفته شهردار تهران شهروندان می توانند این نقشه را از طریق سرای محلات دریافت کنند که به زودی این نقشه از طریق سیستم تلفن همراه و اپلیکیشن در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: در چهارشنبه شب گذشته (29 آذر ماه)و در وقوع زلزله بسیاری از خیابان های شهر تهران مملو از خودرو شده و ترافیک سنگینی در خیابان ها تهران ایجاد شد و اگر خدای ناکرده زلزله بزرگتری ایجاد می شد، عملیات امداد رسانی غیر ممکن بود.
نجفی در ادامه به آموزش شهروندان در مواقع اضطراری تاکید کرد و افزود: باید آموزش شهروندان در مواقع اضطراری را توسعه دهیم و همچنین ماموریت های دستگاههای مختلف را باید به سمت و سوی محلات مختلف شهر تهران هدایت کنیم.

* برگزاری مانور های زلزله در مناطق مختلف شهر تهران
شهردار تهران در ادامه از برگزاری مانورهای زلزله در شهر تهران خبر داد و گفت: به منظور آمادگی بیشتر مردم و دستگاههای مختلف اجرایی این مانورها تا سه ماه آینده در مناطق مختلف شهر تهران اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
وی تاکید کرد: این مانور های زلزله به منظور تقسیم بندی ماموریت دستگاههای مختلف شهر تهران در مناطق و محلات پایتخت اجرایی می شود.
نجفی همچنین از برگزاری جلسه خود به همراه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: درست در روز چهارشنبه و قبل از وقوع زلزله جلسه ای با ریاست مجلس شورای اسلامی داشته که یکی از موضوعات مهم این جلسه زلزله و بافت های فرسوده شهر تهران بود که رئیس مجلس در این نشست قول داد تا در بودجه 97 با تخصیص اعتبارات امکانات بیشتری به شهر تهران واگذار شود و همچنین بافت های فرسوده شهر تهران نیز در برابر زلزله از قدرت و استقامت بیشتری برخوردار شوند.
شهردار تهران به مصوبه دولت وقت در سال 89 اشاره کرد و افزود: در این مصوبه مفصل ماموریت دستگاههای اجرایی در مواقع اضطراری با امکانات مشخص تعیین شده که به عنوان مثال به سازمان هلال احمر تاکید شده در مواقع حساس بتواند یک میلیون نفر را در شهر تهران ساماندهی کند که تاکنون دستگاههای مختلف از این امکانات برخوردار نبوده و سعی خواهیم کرد که با شناسایی نقاط قوت و ضعف امکانات بیشتری به دستگاههای مختلف ارائه دهیم.
نجفی همچنین درباره آخرین وضعیت سوله مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 120سوله که قرارگاه یا پایگاه مدیریت بحران شهر تهران محسوب می شود، وجود دارد که تعدادی از این سوله ها تغییر کاربری داده شده و به ارگان ها و سازمان های مختلف به صورت موقت واگذار شده است.
وی خاطر نشان کرد: بخشی از این سوله نیز مربوط به فعالیت های ورزشی که بنا داریم تعدادی از این سوله ها که در اختیار ارگان های مختلف است، برای تجهیز امکانات به منظور ارائه خدمات به شهروندان در اختیار مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت شهر تهران واگذار شود.
به گفته وی در شهر تهران چهار پایگاه پشتیبانی ستاد بحران فعال است که در مواقع اضطراری استان های معین که معمولا در دروازه ورودی شهر تهران وجود دارد نیز مستقر است.
وی یادآور شد: برخی از این پایگاهها به صورت منطقه ای و عمومی فعال هستند که بنا داریم میزان آمادگی این پایگاهها را افزایش دهیم.

*پاسخ نجفی به شایعات حضور نداشتن در تهران در زمان زلزله
شهردار تهران همچنین در پاسخ به شایعه سفر خود به کیش گفت: من از صبح پنج‌شنبه تا امروز پیگیر زلزله تهران بودم و با قرارگاه خاتم الانیبا جلسه داشتیم.
نجفی گفت: من سه ماه است که مشهد نرفتم، ۶ ماه است که کیش نرفتم و چند ماهی هم می‌شود که خارج از کشور نرفتم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر