کد خبر: 37779
A

سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی به معلولان اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی و کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.

سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی به معلولان اختصاص یافت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس، موادی از لایحه حمایت از حقوق معلولان را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس در ماده 11 این لایحه، دولت را مکلف کردند جهت ایجاد فرصت های شغلی برای افراد دارای معلولیت تسهیلات ذیل را فراهم کند.
الف: پرداخت تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی، صنفی و کارگراه های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد دارای معلولیت به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می شود.
ب. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشغالی به افراد دارای معلولیت به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می شود.
پ. پرداخت تسهیلات اعتباری جهت احداث واحدهای تولیدی وخدماتی اشتغال زا به شرکت ها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آن ها متعلق به افراد معلول است.
ت.اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی تلفنچی دستگاه ها ، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی.
ث.اختصاص حداقل شصت درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها، شرکت هاو نهادهای عمومی به افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی.
نمایندگان مجلس در تبصره ماده 11 این لایحه، کلیه وزارت خانه ها، سازمان ها،موسسات و شرکت های دولتی ونهادهای عمومی و انقلابی را مجاز کردند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود،افراد نابینا و ناشنوا و افراد دارای آسیب نخاعی واجد شرایط را راسا به صورت موردی و بدون برگزاری آزمون استخدامی به کار گیرند.
نمایندگان همچنین در ماده 12 این لایحه مصوب کردند که کارفرمایان بخش غیر دولتی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود استخدام کنند، در طول دوران اشتغال افراد دارای معلولیت از کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان استفاده خواهند کرد.
خانه ملتی ها در ماده 13 لایحه حمایت از حقوق معلولان مصوب کردند که کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام کنند از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خود اشتغالی یا در کارگاه های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کافرما یا خویش فرما معاف می شوند.
نمایندگان درماده 14 این لایحه،سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را مکلف کردند راسا یا با جلب مشارکت بخش غیردولتی، اقدام به پذیرش کارآموزان دارای معلولیت کند و از طریق مناسب سازی و توسعه مراکز موجود و یا تاسیس آموزشگاه های معلولیت اقدام کند.
خانه ملتی ها در ماده 15 این لایحه،دولت را مکلف کردند حداقل سه درصد از مجوز های استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارت خانه ها، سازمان ها،موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهند.
نمایندگان مجلس درماده 16 این لایحه تصویب کردند که رییسان سازمان های بهزیستی استان ها مجازند در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان و گروه های کاری آن به عنوان عضو شرکت کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر