کد خبر: 38285
A

ساختارهای عینی و ذهنی حقوق شهروندی به موازات هم شکل گیرد

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر رویکرد فرهنگی در نهادینه سازی حقوق شهروندی در جامعه گفت: ساختارهای عینی و ذهنی حقوق شهروندی باید به موازات هم در جامعه شکل گیرد.

ساختارهای عینی و ذهنی حقوق شهروندی به موازات هم شکل گیرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شهیندخت مولاوردی روز پنجشنبه در کنگره بین المللی حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: توجه به نهادینه سازی حقوق شهروندی در کنار نهادسازی می تواند به عملیاتی شدن حقوق شهروندی کمک کند.
وی درباره نهادینه سازی حقوق شهروندی به نقش آموزش اشاره کرد و گفت: تمرکز بر نهادهای مدنی، دانشگاه ها،حوزه های علمیه، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به عنوان رسانه های فراگیر در شکل گیری هدف و تحقق حقوق شهروندی تاثیر مستقیم دارد.
وی با تاکید بر رویکرد فرهنگی در تحقق حقوق شهروندی و با اشاره به آیه ٧٠ سوره اسراء، اظهار کرد: چکیده همه اصول و مبنای حقوق بشر در آیات قرآن نهفته است و می توان با تمسک به آن مبنای تحولات و تحرکات بزرگی در جامعه ایجاد کرد که در نهایت منجر به تحقق حقوق انسانی شهروندان می شود.
مولاوردی یادآور شد: آیه ١١٠ سوره آل عمران به اصل امر به معروف و نهی از منکر توجه دارد اگر به قاعده و درست به این اصل که در اصل 8 قانون اساسی هم مورد توجه بوده و به آن پرداخته شده است، توجه کنیم می توانیم گام های موثری برای تحقق حقوق شهروندی برداریم.

**توقف در چرایی و چیستی حقوق شهروندی بیش از این جایز نیست
دستیار رییس جمهوری گفت: در مورد چرایی و چیستی حقوق شهروندی نباید بیش از این توقف کرد اما تا زمانی که درک درستی بین ارکان حقوق شهروندی شکل نگرفته است همچنان مجبور به پرداختن به چیستی و چرایی آن هستیم.
مولاوری خاطرنشان کرد: در برنامه ملی اقدام و عمل حقوق شهروندی تمرکز بیشتر ما بر چگونگی شهروند بودن و رسیدن به آن است که آموزش در این زمینه می تواند بسیار مهم تلقی شود.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی یادآور شد: قرار بود برنامه اقدام و عمل سالروز رونمایی منشور ، ارائه شود اما برای پرهیز از شتابزدگی این مهم اتفاق نیفتاد و تا پایان سال این برنامه ارائه می شود.
مولاوردی به نقش سازمان های مردم نهاد و به طور کلی جامعه مدنی اشاره کرد و افزود: رابطه دوسویه بین دولت و ملت در زمینه حقوق شهروندی وجود دارد هرچند تضمین دولت برای حمایت از آن حقوق باید مورد توجه قرار گیرد اما نقش ملت انکارناپذیر است.
وی اضافه کرد:دولت ها با کثرت نیازهای شهروندان و مطالبات انبوه آنان مواجه هستند و به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای جدید نیستند و نقش شهروندان درمدیریت امری اجتناب ناپذیر است و راهی جز همکاری و مدیریت بهینه امور جامعه پیش رو نیست.
مولاوردی با تاکید بر عنصر کلیدی مشارکت گفت: شهروند مطالبه گر دولت را پاسخگو می کند و در این راستا شهروندان باید حقوق و تکالیف خود را به خوبی بشناسند.
وی ادامه داد: حقوق شهروندی لازمه تحقق دموکراسی است و ایده بنیادی شهروندی حق تعیین سرنوشت است که به پیوند وثیقی برای تعیین سرنوشت فرهنگی سیاسی واجتماعی می رسد.
مولاوردی در خصوص اصل نظارت همگانی افزود: قانون،حد و حدود و محدودیت ها و فرصت ها را براساس منابع تببین می کند اما مهم فهم دقیق از بایسته هاست و نقش آموزش و پرورش در تحقق حقوق شهروندی است.
دستیار رئیس جمهوری اظهار کرد: اموزش رسمی و غیر رسمی را به صورت همزمان باید پیش برد تا حقوق شهروندی به گفتمان قالب جامعه تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی با حضور معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور حقوق شهروندی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی، جمعی از استادان، حقوقدانان و پژوهشگران حقوق شهروندی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است و این کنگره تا ساعت١٨ امروز ادامه دارد....
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر