کد خبر: 38291
A

حقوق شهروندی نیازمند تبیین است

رییس هیات امنای شورای سیاست گذاری کنگره حقوق شهروندی با تاکید بر کرامت انسان ها، گفت: حقوق شهروندی نیاز به توضیح ندارد اما به شدت نیازمند تبیین است.

حقوق شهروندی نیازمند تبیین است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید محمد هاشمی روز پنجشنبه در کنگره حقوق شهروندی با رویکر فرهنگی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حاوی مندرجات بسیار زیبایی درباره حقوق مردم است.
وی با ابراز امیدواری برای تبدیل حقوق شهروندی از فکر به عمل، گفت: افراد باید قدر کرامت انسانی را بدانند و آثار مترتب بر آن را پاس بدارند.
هاشمی اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم، حقوق بشر پدیدار شد و پیام آن آزادی، برابری، برادری و همبستگی میان انسان ها بود.
وی با تاکید بر اصل همبستگی افزود: اصل همبستگی به عنوان حق مهم بشری است و در کشور ما طی یک ماه گذشته با وقوع زلزله ، اصل همبستگی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
این حقوقدان اظهار کرد: نسل اول حقوق بشر بر اصل حقوق مدنی و سیاسی و جلوه های مختلف آزادی اشاره دارد، نسل دوم مطالباتی در حوزه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از آن یاد می شود.
هاشمی به سه جلوه حقوق بشر اشاره کرد و گفت: قواعد حقوق بشر به صورت هنجاری،ساختاری، رفتاری قابل بررسی است.
وی اضافه کرد: از منظر هنجاری، قواعد حقوق بشر به صورت هنجاری و قانونی موجود است و در اعلامیه های بین المللی و در کشورهای مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.
این حقوقدان اظهار کرد: اگرچه از نگاه هنجاری قوانینی برای تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندی وجود دارد اما واقعیت این است که گاهی در اجرای این حقوق با موانع، ضوابط محدود کننده و مشکلاتی مواجه هستیم که در این باره باید نقدها و بررسی های لازم انجام شود زیرا ممکن است اصول هنجاری با وجود این مشکلات از اساس زیر سوال رود.
هاشمی به بعد رفتاری در تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندی تاکید کرد و افزود: در کشورهای جهان سوم به دلیل اختلاف طبقاتی، به جای اینکه انسان ها را مترادف یکدیگر کند و زمینه ساز تعامل انسان ها باشد، آنان را در تضاد با یکدیگر قرار می دهد.
وی به ضرورت توجه به اخلاق برای تحقق حقوق شهروندی تاکید کرد و گفت: لازمه تحقق آزادی به عنوان یکی از حقوق بنیادین انسان ها، وصف اخلاقی است که از آن با عنوان آزادگی می توان یاد کرد که امیدوارم جامعه ما از این برکات استفاده مطلوب داشته باشد و برکت آن همان آزادگی است.
به گزارش ایرنا، کنگره حقوق شهروندی با رویکرد فرهنگی با دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، حضور معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور حقوق شهروندی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دستیار وزیر ارتباطات در امور حقوق شهروندی، جمعی از استادان، حقوقدانان و پژوهشگران حقوق شهروندی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است و این کنگره تا ساعت ١٨ امروز ادامه دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر