کد خبر: 38314
A
اسماعیل کهرم در گفت و گو با دیده بان ایران :

ایران با تنش آبی روبرو شده است؛ میزان بارش امسال کمتر از سال های قبل است / با فاجعه زیست محیطی روبرو هستیم / پروژه بارور کردن ابرها در ایران ناموفق بوده است

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی اظهار کرد: بیشترین میزان مصرف آب در کشور در بخش کشاورزی است و دلیل آن هم این است که کشاورزی ما بیشتر بر پایه کشاورزی سنتی بنا شده است که می توان از طریق تبدیل سیستم های آبیاری سنتی به سیستم های آبیاری نوین(مانند آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی) میزان آب مصرفی این بخش را به حداقل رساند. البته این روش های آبیاری مدرن هزینه بر است و دولت حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نشده است.

ایران با تنش آبی روبرو شده است؛ میزان بارش امسال کمتر از سال های قبل است /  با فاجعه زیست محیطی روبرو هستیم / پروژه بارور کردن ابرها در ایران ناموفق بوده است
دیده بان ایران: میزان بارش باران در پاییز امسال به طور چشمگیری نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و همین امر موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان به جهت مواجهه با خشکسالی جدی ایران شده است.
در ابتدای سال جاری ما شاهد بارش های نسبتا مطلوب در سراسر کشور بودیم اما متاسفانه از شدت این بارش ها در فصل آبدهی سال یا همان فصل پاییز به شدت کاسته شده است. 

 

حال باید بررسی کرد که در مقابل میزان کاهش بارندگی در استان های کشور چه باید کرد و این تنش آبی چه تاثیری بر روی زندگی اجتماعی افراد و کشور بر جای می گذارد. 
در همین راستا اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بی گمان تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین سبب شده است که ایران با تنش آبی روبرو شود؛ میزان بارش امسال هم کمتر از سال های قبل است. اما نباید فراموش کرد که ایران به دلیل عدم استفاده بهینه از منابع آبی در طی نیم قرن  اخیر این بحران را بیشتر از گذشته احساس می کند وقتی ذخایر طبیعی به دلیل مدیریت غیر علمی، سد سازی و حفر چاه های غیر کارشناسی در طی سی سال گذشته به حالت بحرانی می رسد مسلما با فاجعه زیست محیطی روبرو خواهیم شد. 

 

 
خداوند متعال در قرآن کریم نیز به آب اشاره جدی کرده و فرموده اند که حیات همه چیز را از آب قرار دادیم. حتی ناسا (سازمان هوا و فضا آمریکا) هم به دنبال کراتی می گردد که در آن بتوان آب را پیدا کرد و در آن زندگی کرد. ایران نیز روی کمربند  خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است. 

 

وی ادامه داد: تنها راهکار متوقف سازی  کاهش منابع آبی ما با توجه به کمبود بارش ها در کشور این است که با تکیه بر تحقیقات و مشاهدات دریافت که در کدام بخش از بخش های مصرفی، آب به هدر می رود و از این طریق جلوی آن ها را گرفت. آمارها نمایانگر این است که حدود 92 درصد از آب های مصرفی کشور، صرف بخش های کشاورزی، حدود 5 درصد صرف صنعت و 3 درصد نیز صرف شرب می شود. 

 

این فعال محیط زیست ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف آب در کشور در بخش کشاورزی است و دلیل آن هم این است که کشاورزی ما بیشتر بر پایه کشاورزی سنتی بنا شده است که می توان از طریق تبدیل سیستم های آبیاری سنتی  به سیستم های آبیاری نوین(مانند آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی) میزان آب مصرفی این بخش را به حداقل رساند. البته این روش های آبیاری مدرن هزینه بر است و دولت حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نشده است. 

 

کهرم در خصوص کشاورزی در برهه زمانی کمبود آب بیان کرد: از طرفی درست است که کشاورزی ما از نوع کشاورزی سنتی است و آب زیادی در این زمینه مصرف و به هدر می رود اما سالانه تعداد زیادی از این مردم ما از این روش درآمد خود را به دست می آورند و نمی توان به این بهانه شغل و منبع درآمد آنها را از بین برد و حدود 20 میلیون زارع  و هکتارها زمین زراعی را به حال خود رها کرد که از این منابع و نیروها در بخش صنعت استفاده کرد چرا که پیوستن به بخش صعت پروسه سسنگین و زمان بری است. 

 

این استاد دانشگاه در رابطه با بارور نمودن ابرها جهت بارش باران در کشور گفت:  برای اجرای این طرح در وهله نخست باید ابر متراکم و قابل زایش وجود داشته باشد و نکته مهم تر این که ابر باید ساکن باشد نمی توان ابر را بارور نمود و آن ابر شروع به حرکت و بارش در کویر کند. از طرفی نیز ابرهای بارور در حجم معینی می توانند ببارند به عنوان مثال نباید از این ابرها توقع پر کردن دریاچه ارومیه و یا تالابی را داشت که البته باید توجه داشت که توان بالای آن بارش در زمین های 3 تا 4 هکتار است. البته این طرح  در بخشی از کشور اجرا شد که ناموفق بود.

 

کهرم در پایان گفت: تنها راه پیشگیری از به هدر رفتن آب، بهبود سیستم های آبیاری در بخش کشاورزی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر