کد خبر: 38352
A

تاکید اسکودا به حمایت قاطع از اجرای حقوق شهروندی

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در بیانیه بیست و نهمین همایش هیات عمومی این اتحادیه بر حمایت قاطع از صیانت و اجرای حقوق شهروندی تاکید شد.

تاکید اسکودا به حمایت قاطع از اجرای حقوق شهروندی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)،احترام به حقوق شهروندی و صیانت از اجرای آن وظیفه دولت ها است و این مهم، مورد تاکید رئیس جمهوری و دولت دوازدهم است بنابراین اتحادیه اسکودا ضمن حمایت قاطع از حقوق شهروندی، به برخی از این حقوق تاکید دارد.
در این بیانیه آمده است: حق بر دادخواهی و برخورداری از دادرسی منصفانه از جمله حقوق شهروندی است که باید وسایل و امکانات بهره مندی از این حقوق در اختیار و برای همگان فراهم باشد که افزایش هزینه های دادرسی و تعرفه خدمات با عنوان تعرفه خدمات قضایی مانع دسترسی شهروندان به این حقوق است.
در ادامه این بیانیه اسکودا به حق برخورداری شهروندان از محیط زیست سالم و حفظ آن تاکید کرده و صیانت از محیط زیست سالم را تکلیف دولت دانسته است همچنین بر لزوم برخورد با نقض کنندگان سلامت محیط زیست و یافتن راه چاره برای ریزگردها تاکید وآمادگی خود را برای هر نوع همکاری در این رابطه اعلام داشته است.
تامین معیشت مردم از دیگر حقوق اساسی مورد تاکید اسکودا است واین اتحادیه، توجه مسئولان و مدیران کشور را به تامین امنیت شغلی و یاری قشرهای آسیب پذیر، ضعیف و کودکان کار که برای گذران زندگی به مشاغلی چون کولبری و ته لنجی می پردازند، جلب می کند.
در این بیانیه با اشاره به تبصره ماد 48 قانن آیین دادرسی کیفری که به لحاظ ایجاد تبعیض بین وکلا و سلب انتخاب وکیل از مردم اشاره شده و آمده است که این مورد با اصول 18، 19 و 35 قانون اساسی تعارض دارد و حق دفاع متهمان را در مرحله تحقیق، مخدوش بلکه زایل می کند و این تبصره باید نسخ شود.
اسکودا همچنین به اقدام قوه قضائیه برای برگزاری آزمون و جذب مجدد داوطلبان ورود به حرفه مشاوره حقوقی و وکالت به استناد ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و برداشت ناصواب از بند چ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه اشاره دارد و این مسال را غیر قابل قبول می اند و خواستار اقدام مجلس شورای اسلامی در اصلاح ماده اخیر و تصویب فوریت آن است.
در این بیانیه اتحادیه اسکودا نگرانی خود را از عدم رعایت قانون در مرات شان و جایگاه وکلای دادگستری و رفتار موهن برخی از ماموران دولت با وکلای دادگستری اعلام می کند و از مسئولان قوه قضائیه و مجریه می خواهد که قوانین مصوب را محترم شمرده و اقدامات مقتضی برای حل این معضل معمول دارند.
اتحادیه وکلای دادگستری بر ضرورت الزامی شدن دخالت وکیل در همه مراحل دعاوی کیفری و مدنی به عنوان راهکاری اساسی برای حل معضلات و مشکلات قوه قضائیه تاکید و در عین حال آمادگی خود را برای همکاری و همراهی با قوای سه گانه به منظور کمک به آنها در اجرای وظایفشان اعلام می کند.
به گزارش ایرنا، بیست و نهمین همایش هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در شهر اهواز به میزبانی کانون وکلای دادگستری خوزستان 6 و 7 دی ماه برگزار شد و میزبان بعدی همایش سراسری اتحادیه اسکودا، کانون وکلای استان چهارمحال بختیاری است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر