کد خبر: 38416
A

ضروت ایجاد ایستگاه لرزه نگار بر روی گسل های پایتخت

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان اینکه نیازمند شبکه شتاب نگاری لرزه هستیم، بیان کرد: براساس برنامه پنج ساله شهرداری باید 50 شتاب نگار در تهران نصب شود که تنها 14 دستگاه نصب شده است.

ضروت ایجاد ایستگاه لرزه نگار بر روی گسل های پایتخت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، احمد صادقی روز جمعه در جریان برنامه تهرانگردی و بازدید احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران از ستاد مدیریت بحران تهران افزود: 102 سوله بحران در حال حاضر در تهران موجود است که تعدادی از آنها در اختیار نهادهای دیگر است و این سوله ها باید در اختیار ستاد مدیریت بحران شهر تهران قرار گیرد.
صادقی با بیان اینکه مشکلات یک شبه ایجاد نشده که یک شبه رفع شود،‌ اظهار کرد: همه باید با هم کمک کنیم تا مشکلات مرتفع شود.

*کمبود تجهیزات پیش بینی زلزله در پایتخت 10 ثانیه‌ قبل وقوع
رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران با تاکید بر ضرورت نصب سامانه هشدار سریع زلزله در تهران گفت: در دنیا این سامانه‌ها نصب شده و فاصله موج پی و اس اندازه‌گیری شده و 10 ثانیه قبل از وقوع زلزله با نصب آژیر، ارسال پیامک و یا از طریق شبکه‌های ارتباطی همچون تلویزیون مردم را از وقوع زمین لرزه با خبر می کند.
وی با بیان اینکه نیازمند شبکه شتاب نگاری لرزه هستیم، بیان کرد: براساس برنامه پنج ساله شهرداری باید 50 شتاب نگار در تهران نصب شود که تنها 14 دستگاه نصب شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته قراردادهای مختلفی برای نصب قطع کننده‌های اتوماتیک گاز در مواقع بحران منعقد شد گفت: براساس برنامه‌ای که مدیر عامل گاز ارائه کرده است،‌ تا پایان سال 97 باید ایستگاه فشار قوی با این امکان از مدار خارج شود.
صادقی با بیان اینکه باید بر روی همه گسل‌های تهران ایستگاه‌های لرزه‌نگار داشته باشیم، گفت: در سال 84 که چارت سازمان مدیریت بحران نوشته شد،‌ بودجه ما 84 میلیارد تومان بود که با نرخ دلار آن زمان محاسبه می‌شود و حالا در سه چهار سال اخیر بودجه سازمان حدود 23 میلیارد تومان است که فقط صرف حقوق پرسنل می‌شود.
وی مطالعات انجام شده درباره زلزله پایتخت را مربوط به دهه 70 عنوان کرد و گفت: در پایان دولت اصلاحات موضوع زلزله تهران به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با موسسات موفق دنیا که مطالعاتی در این خصوص انجام داده‌اند، قرارداد همکای به امضاء رسید.
وی با بیان اینکه در اواخر دهه 70 معاون عمرانی وقت تهران با مرکز جایکا (آژانس هکاری های بین المللی ژاپن) قرارداد همکاری امضاء کرد تا میزان خطرپذیری شهر تهران مشخص شود، گفت: سال 81 این طرح خطرپذیری براساس مطالعات جایکا به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه براساس اقدامات لرزه‌ای مطالعات جایکا، توانستیم در یک بازه زمانی 12 ساله تلفات و خسارات را در سه مرحله تا 90 درصد کاهش دهیم گفت: اگر این مطالعات اجرا می‌شد، تا سال 95 مشکلات در این حوزه کاهش می یافت.
صادقی با تاکید بر اینکه اعتبار مطالعات جایکا سال گذشته منقضی شده و باید مطالعات آن به روز رسانی شود، گفت: در سال 94 مکاتبه‌ای با جایکا داشتیم که هم مطالعاتش را به روز رسانی کند و همچنین ارزیابی از اقدامات گذشته داشته باشد که به نظر می‌رسد خروجی مطالعات اولیه در خرداد سال 98 به نتیجه برسد.
رئیس مرکز پیشگیری و بحران شهر تهران در ادامه تاکید کرد: محور اصلی کاهش خطرپذیری پایتخت، مقام‌سازی بافت فرسوده است که اصلاح آن خارج از توان یک سازمان است.
وی با بیان اینکه در پروژه‌های شهری پیوست مطالعاتی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل دیده نشده است، گفت: تمام مطالعات انجام شده اما برای اجرای آن اعتبار لازم است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر