کد خبر: 38754
A

سبد مالی شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز به نوسازی تغییرمی کند

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: تغییر سبد مالی شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز به عوارض نوسازی در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها لحاظ شده است.

سبد مالی شهرداری ها از عوارض ساخت و ساز به نوسازی تغییرمی کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، هیربد معصومی با اشاره به پیگیری های وزارت کشور برای نهایی شدن لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها افزود: در این لایحه عوارض ساخت و ساز در درآمد شهرداری ها به زیر 10 درصد خواهد رسید و حدود 40 درصد از درآمد شهرداری ها به منابع عوارض نوسازی اختصاص می یابد که تحول عمده ای محسوب می شود.
معصومی با اشاره به تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرهای کشور گفت: در صورت تصویب این لایحه سهم شهرداری ها از اعتبارات قانونی مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد فعلی به 50 درصد افزایش می یابد.
معصومی افزود: مبحث خودکفایی شهرداری ها از اوایل سال 1362 در برنامه دوم توسعه کشور مطرح شده است و با وجود تکلیف قانونی تا دولت یازدهم اقدامی برای احصاء درآمد پایدار شهرداری ها صورت نگرفت و با توجه به برنامه‌ریزی های جدی برای حمایت از شهرداری ها در دولت یازدهم، این لایحه در این دولت از سوی وزارت کشور تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب، تقدیم دولت شد.
وی یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم در خصوص ارزیابی دقیق مشکلات حوزه شهرداری ها و مدیریت شهری و برنامه ریزی برای رفع آنان را تشکیل کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرهای کشور برشمرد و گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، پس از تشکیل این کمیسیون چند لایحه و سند آسیب شناسی در موضوعات مرتبط با شهرداری ها را با همکاری دستگاه های ذیربط تهیه و تقدیم دولت کرد.
معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های شورای عالی استان ها در زمینه تهیه طرح های مربوط به مدیریت شهری استفاده خوبی شود و از آمادگی برای همکاری در این زمینه خبر داد.
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در ادامه بحث مدیریت پسماندها را از موضوعات مهم شهرداری ها برشمرد و گفت: روزانه 58 هزار تن زباله در مراکز جمعیتی اعم از شهری و روستایی تولید می شود و ساماندهی غیر اصولی بخش هایی از آن آسیب های بزرگی به طبیعت و مردم وارد می‌کند.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان های ساحلی و کلان شهرها با مشارکت بخش غیردولتی که از سوی دولت تقدیم مجلس شده است در کمیسیون های تخصصی تصویب در حال بررسی است و به زودی می بایست در صحن مجلس مطرح شود.
معصومی افزود: این لایحه با هدف تامین منابع لازم، افزایش قیمت خرید تضمینی برق حاصل از مدیریت پسماند و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه تدوین شده است.
معصومی اظهار کرد:در لایحه بودجه سال 97، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط دولت، 2میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماندهای شهری و روستایی لحاظ شده است که با تصویب آن شاهد اقدامات اثربخش در آن حوزه خواهیم بود.
وی افزود: امسال پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری از سوی دولت اختصاص یافته است. همچنین در اقدامی وزارت کشور برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهرهای مرزی محروم تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی چهارصد دستگاه تخصیص داد که تعدادی از آنها در حال خدمت رسانی به شهروندان است.
وی ادامه داد: در سال آینده هم قرار است با حمایت های دولت 2هزار دستگاه اتوبوس شهری و سه هزار دستگاه مینی بوس و همچنین تعدادی خورو« ون» فرسوده نوسازی شوند.
معصومی گفت: از ابتدای اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور تاکنون 60 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شده است و سال آینده قرار است حدود 15 هزار دستگاه دیگر نوسازی شود؛ ضمن اینکه برنامه‌هایی هم برای نوسازی موتوسیکلت های فرسوده و جایگزینی آن با موتوسیکلت‌های برقی در دست اجراست.
وی اظهار کرد: لایحه استخدامی شهرداری ها از سوی دولت برای سیر مراحل قانونی تصویب، تقدیم مجلس شده است .
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر