کد خبر: 39443
A
گزارشی از وضعیت مردم سرپل ذهاب هفتاد روز پس از زلزله مرگبار؛

36 هزار نفر در سرپل ذهاب، زیر چادر زندگی می کنند

مردم شهرستان سرپل ذهاب پس از گذشت 70 روز از زلزله، همچنان در وضعیت دشواری زندگی خود را سپری می کنند و هنوز نهادهای مسئول واقدامات مناسبی برای مردم این مناطق انجام نداده و به وعده هایشان عمل نکرده اند

36 هزار نفر در سرپل ذهاب، زیر چادر زندگی می کنند

دیده بان ایران:  شهرستان سرپل ذهاب با قدمتی بالغ بر ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در فاصله ۶۶۵ کیلومتری از تهران و در 144 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد و یکی از شهرستان های مرزی و باستانی و زر خیز استان کرمانشاه است. جمعیت این شهرستان طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال  ۱۳۹۵ برابر با ۸۵٬۳۴۲ نفر‌ است.

استان کرمانشاه و دیگر استان های غرب کشور در طول 8 سال دفاع مقدس، خسارت های فراوانی را متحمل شدند و شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین، پاوه و اسلام آبادغرب در استان کرمانشاه و به علت هم مرز بودن و نزدیک بودن به مرز با کشور عراق در شرایط بسیار سختی زندگی خود را سپری کردند و با تمام توان خود حافظ مرز ایران بودند و در طول دفاع مقدس شاهد رشادت ها و دلاوری های زیادی از مردم غیور این خطه بودیم و همچون گذشته، نام مردم این استان در تاریخ ایران مانند الماسی بی همتا به خوبی خواهد درخشید. 

 

در تاریخ 19 آبانماه سالجاری شاهد وقوع زلزله شدیدی در استان کرمانشاه بودیم که کانون اصلی آن در بخش ازگله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی بود که خسارات مالی و جانی بسیاری بر جای گذاشت و این حادثه تلخ، دل تمام مردم ایران را جریحه دار کرد و همین موضوع باعث شد که تمام مردم ایران به پا بر خیزند و به یاری مردم زلزله زده استان کرمانشاه بشتابند.

 

مردم استان کرمانشاه دین بزرگی بر گردن نظام دارند

 

مردم استان کرمانشاه و به خصوص شهرستان های مرزی این استان، دین بزرگی بر گردن نظام جمهوری اسلامی ایران دارند و با وقوع این حادثه تلخ در استان کرمانشاه، انتظار می رفت که دولت به خوبی به موضوع کمک رسانی و امداد و نجات مردم زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب و استان کرمانشاه ورود پیدا کند ولی متأسفانه، دولت در این خصوص، خیلی ضعیف عمل کرد و نشان داد که در مدیریت بحران و شرایط سخت نمی تواند به خوبی عمل کند. در شهرستان سرپل ذهاب و قصرشیرین، پس از گذشت 29 سال از پایان یافتن جنگ ایران و عراق هنوز، آثار جنگ به وضوح دیده می شود و با وقوع این زلزله در استان کرمانشاه آثار جنگ به آثار زلزله پیوند خورد و مردم این نواحی در غم بزرگی تنها ماندند. 
 

مردم ایران در این حادثه نشان دادند که ملتی فراموشکار نیستند و رشادت ها و دلاوری های مردم کُرد در ذهن آنها باقی مانده است و هر یک به نوعی به یاری مردم زلزله زده استان کرمانشاه آمدند و مردم استان کرمانشاه و تمام کُردها این سیل کمک ها و محبت های ملت ایران را هرگز فراموش نخواهند کرد. در پی وقوع این زلزله شاهد کمک های بسیار زیاد ورزشکاران، هنرمندان و اقشار مختلف مردم به زلزله زدگان استان کرمانشاه بودیم و حتی مردم کمک های نقدی خود را به حساب چهره های سرشناس ورزشی، هنری و حتی سیاسی واریز می کردند.

 

مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله، در شهرستان سرپل ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده، بسیار ضعیف عمل کرد و در واقع می توان گفت که مدیریت بحران کشور خود به نوعی بحران زا است و نتوانست کمک های مردمی را به درستی بین زلزله زدگان توزیع کند. این را نباید فراموش کرد که اگر کمک های نقدی و غیر نقدی مردم نبود و با توجه به اینکه دولت آن چنان که انتظار می رفت به داد زلزله زدگان نرسید؛ بسیاری از مردم به علت گرسنگی و سرما جان خود را از دست می دادند و باز هم جای شکر دارد که مردم، زلزله زدگان را فراموش نکردند و آنها را مورد مهر و محبت بیکران خود قرار دادند. 
مردم سرپل ذهاب هنوز در شرایط سختی زندگی خود را می گذارنند/ مردم سرپل ذهاب مورد بی مهری دولت قرار گرفتند
 
36 هزار نفر در سرپل ذهاب، زیر چادر زندگی می کنند 
 

پس از گذشت 70 روز از زلزله کرمانشاه هنوز مردم سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن، در سرمای طاقت فرسای زمستان، شرایط دشواری را سپری می کنند. از جمعیت ۸۵٬۳۴۲ نفری سرپل ذهاب، حدود 70 درصد آنان بی خانمان شدند و از حدود 60 هزار نفری که بی خانمان شدند؛ حدود 40 درصد آنها یعنی جمعیتی حدود  24 هزار نفر، دارای کانکس هستند و مابقی مردم هنوز زیر چادر به زندگی خود ادامه می دهند و باید این را در نظر داشت که بسیاری از کانکس های اهدایی به زلزله زده ها فاقد سرویس های بهداشتی هستند و زلزله زدگان از نظر بهداشتی در شرایط بسیار بدی هستند که این موضوع زمینه ساز شیوع بیماری های بسیاری در این مناطق است و این می تواند هزینه های درمانی زیادی به دولت وارد کند. البته در امر توزیع کانکس در بین زلزله زدگان بدون برنامه عمل شده و در مناطق زلزله زده، خانواده هایی هستند که چند کانکس تحویل گرفته اند و برخی هم به علت نداشتن کانکس و با وجود داشتن فرزندان خردسال در وضعیت بسیار نامطلوبی در  زیر چادر زندگی می کنند. 

 

طبق گفته شهروندان سرپل ذهاب، مردم روستاهای اطراف این شهرستان بیشتر مورد توجه بوده اند و کمتر به مردم داخل شهر، رسیدگی شده است و در این فصل سرما حدود 36 هزار نفر مردم در زیر چادر زندگی می کنند که با انواع مشکلات مواجه هستند و در زمان بارش باران و برف سلامت آنها به خطر می افتد و معلوم نیست که دولت چه زمانی می خواهد به وضعیت آنها رسیدگی کند. بسیاری از خانه هایی که در این شهرستان تخریب شده اند هنوز از سوی شهرداری مجوز ساخت نگرفته اند و گفته می شود تا اردیبهشت سال آینده، کار ساخت منازل شروع نخواهد شد و این یعنی بی توجهی مسوولان به شرایط حادی که در مناطق زلزله زده وجود دارد. 
 
2000 نفر آمار کشته شدگان زلزله استان کرمانشاه
 

موضوع دیگری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت این است که آماری که از فوت زلزله زدگان توسط مسوولان، رسانه ای شده است خیلی کمتر از تعداد کشته شدگانی است که مردم این مناطق می گویند؛ طبق گفته مسوولان، زلزله کرمانشاه حدود 600 نفر کشته بر جای گذاشته است و طبق گفته شهروندان سرپل ذهابی، زلزله، جان بیش 2 هزار نفر را در این شهرستان گرفته است و آمارهای مسوولان در این خصوص هم جای تعجب دارد. 

 

طبق قانون، دولت موظف است که در شرایطی شهروندان گرفتار زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی می شوند به کمک آنها شتافته و شرایط زندگی را برای آنها فراهم کند تا بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند ولی دولت از این مسوولیت خود در خصوص زلزله اخیر کرمانشاه تا حد زیادی شانه خالی کرده و مردم این مناطق گرفتار آسیب های اجتماعی بسیاری هستند که در کمین آنها است و می توان گفت که دولت مردم زلزله زده استان کرمانشاه را به فراموشی سپرده است. 

 

با توجه به دینی که مردم استان کرمانشاه بر گردن نظام جمهوری اسلامی ایران دارند؛ لازم است که دولت دین خود را در این برهه زمانی به مردم این استان ادا کند و شخص رییس جمهوری بایستی این را بداند که در انتخابات دولت یازدهم و دوازدهم، استان کرمانشاه یکی از استان هایی بود که بیشترین آرا را در آن کسب کرده و این بی مهری است که در حال حاضر، مردم این استان نیازمند کمک دولت که حق قانونی آنها است؛ هستند به آنها توجهی شود. 

 

مردم سرپل ذهاب هنوز در شرایط سختی زندگی خود را می گذارنند/ مردم سرپل ذهاب مورد بی مهری دولت قرار گرفتند

منبع: تیتر برتر / سجاد صفری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر