کد خبر: 39457
A
بررسی سرنوشت پلاسکو پس از یک سال در گفت و گوی دیده بان ایران با رئیس اتحادیه پیراهن دوزان؛

بنیاد مستضعفان با کاهش طبقات و واحدهای پلاسکوی جدید به دنبال سود بیشتر است/ 286 کسبه بخش شمالی پلاسکو تنها با انعقاد قرارداد راضی به تخریب و تجمیع این بخش به پلاسکوی جدید هستند

درودیان : از همان ابتدای امر قرار بر این بود که بانک تجارت این تسهیلات و وام ها را بپردازد ولی بانک تجارت بعد از گذشت یک سال روز گذشته طی ارسال نامه ای به اتاق اصناف ایران اظهار داشته است که بودجه و توان پرداخت وام های مرتبط با پلاسکو را ندارد. در واقع کلیه بانک ها امکان پرداخت این تسهیلات را دارند اما مشکل اصلی عدم اجرای مصوبه کارگروه دولت است در واقع به صورت برنامه ریزی شده ای وعده های دولت به مردم عملی نشده است. البته به جز یک نفر کسی نتوانسته وام معهود را در یک‌‌سال اخیر دریافت کند؛ وامی که قرار بود در ٣٦ قسط و با احتساب یک‌سال تنفس به کسبه پلاسکو تعلق بگیرد اما واقعا چنین اتفاقی نیافتد در واقع بانک ها به تعهدات شان عمل نمی کنند

بنیاد مستضعفان با کاهش طبقات و واحدهای پلاسکوی جدید به دنبال سود بیشتر است/ 286 کسبه بخش شمالی پلاسکو تنها با انعقاد قرارداد راضی به تخریب و تجمیع این بخش به پلاسکوی جدید هستند
دیده بان ایران: سپیده اجلالی: روز گذشته سالگرد فروریختن ساختمان قدیمی و طبقه پلاسکو در تهران بود. ساختمانی که با گذشت یک سال و پس از وعده و وعیدهای فراوان هنوز هم کلنگ ساخت ساختمان جدید آن آغاز نشده و کارکنان سابق آن را دچار ناامیدی و نگرانی کرده است. ماجرا از جایی شروع شد که رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به جز یک نفر کسی نتوانسته وام معهود را در یک‌‌سال اخیر دریافت کند؛ وامی که قرار بود در ٣٦ قسط و با احتساب یک‌سال تنفس به کسبه پلاسکو تعلق بگیرد. ادعایی که خود کسبه هم در گفت‌وگو با «شهروند» آن را تأیید می‌کنند.

 

پلاسکو نمونه مدیریت ناموفق بحران در کشور در شرایطی یک‌ساله شده است که روز گذشته بنیاد مستضعفان پس از گذشت یک سال بازهم وعده ساخت ساختمان را به بهمن ماه و در واقع دهه فجر موکول کرد. 

 

در راستا شفاف سازی پاره ای از ابهامات در خصوص ساخت ساختمان جدید پلاسکو به سراغ مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران، رفتیم تا از جزئیات آن باخبر شویم.   

 

درودیان در رابطه با ساخت جدید ساختمان به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنیاد مستضعفان که درواقع مالک اصلی این ساختمان محسوب می شود، پس از گذشت یک سال روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشته که به زودی قصد احداث ساختمان جدید پلاسکو را در بهمن ماه سال جاری دارد که بنده معتقدم این خبر و شفاف سازی جزئیات آن لازم بود زودتر به گوش مردم و کسبه پلاسکو می رسید که تعویق پاسخگویی و احداث پلاسکو جدید مبتنی بر سهل شمردن مسئله پلاسکو برای بنیاد مستضعفان بود. 

 

وی ادامه داد: تعلل در امر ساخت پلاسکو و وعده هایی که در این باره تاکنون به مردم داده شده است باعث وجود حس بی اعتمادی مردم به مسئولین این امر شده که در صورت صحت تاریخ ساخت پلاسکو جدید نیز بازهم مردم نسبتا به صحت و سقم این خبر بی اعتماد هستند. 

 

درودیان همچنین گفت: قسمت شمالی پلاسکو که شامل 286 واحد تجاری است، سالم است لذا لازم است بنیاد مستضعفان اقدام به انعقاد قرارداد با این بخش ها نماید تا بدین وسیله با اجازه کتبی و قانونی اقدام به تخریب ساختمان نماید. کسبه این بخش نیز با بازسازی و احداث جدید پلاسکو در صورت انعقاد قرارداد موافق هستند و تنها در این صورت رضایت به تخریب بخش های مربوط خود می دهند. 

 

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران درمورد توجه و یا عدم توجه شهرداری نسبت به وضعیت کارگزان و کسبه پلاسکو و همچنین احداث ساختمان جدید آن، بیان کرد: بله. امروز صبح جلسه ای با حضور آقای نجفی و شهرداران کلیه مناطق در اتاق اصناف که  درواقع جلسه ماهانه اتاق اصناف تهران بود، صورت گرفت که طی این جلسه مقرر شد مجوز ساخت پلاسکو شامل 5 طبقه پارکینگ و 8 طبقه بنای تجاری و در مجموع 13 طبقه صادر شده است. 

 

درودیان در خصوص کاهش واحدها و طبقات پلاسکوی جدید نسبت به قبل تصریح کرد: این امر به دلیل واقع شدن پلاسکو در منطقه پر رفت و آمد و مهم چهارراه استانبول است. وجود چندین سفارتخانه و همچنین مدرسه ژاندارک که به عنوان میراث فرهنگی تلقی می شود در نزدیکی پلاسکو باعث شده است و از طرفی نیز به دلیل تجمیع و اضافه شدن بخش های شمالی پلاسکو در ساخت جدید ساختمان، کاهش طبقات امری طبیعی است. 

 

وی افزود: البته در کاهش تعداد واحدها و طبقات پلاسکو جدید نباید از کسب سود بیشتر برای پیمانکاران و مسئولین این امر چشم پوشی کرد.
 
درودیان در پایان در رابطه با بانک هایی که قرار است تسهیلات و وام های 300 میلیونی را به کسبه پرداخت کنند تشریح کرد: از همان ابتدای امر قرار بر این بود که بانک تجارت این تسهیلات و وام ها را بپردازد ولی بانک تجارت بعد از گذشت یک سال روز گذشته طی ارسال نامه ای به اتاق اصناف ایران اظهار داشته است که بودجه و توان پرداخت وام های مرتبط با پلاسکو را ندارد. در واقع کلیه بانک ها امکان پرداخت این تسهیلات را دارند اما مشکل اصلی برای مصوبه کارگروه دولت است که به مردم داده نشده است. البته به جز یک نفر کسی نتوانسته وام معهود را در یک‌‌سال اخیر دریافت کند؛ وامی که قرار بود در ٣٦ قسط و با احتساب یک‌سال تنفس به کسبه پلاسکو تعلق بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر