کد خبر: 39599
A

اعتراض روزنامه‌های غیر دولتی به رتبه‌بندی مطبوعات/ شکایت ۹۶ روزنامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی نسبت به نظام رتبه‌بندی مطبوعات اعتراض داشته و شکایتی را در این خصوص به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تقدیم کردند.

اعتراض روزنامه‌های غیر دولتی به رتبه‌بندی مطبوعات/ شکایت ۹۶ روزنامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

دیده بان ایران:  جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیر دولتی با حضور در تعاونی مطبوعات کشور نسبت به نظام رتبه‌بندی اعمال شده از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض داشته و بیاناتی را در این خصوص اعلام کردند.

در این نشست علی اکبر بهبهانی مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور گفت: اعطای مجوز به نشریه ضابطه می‌خواهد در حالیکه معاونت مطبوعاتی وظیفه اعصطای این مجوز را دارد و اگر زمانی برایش مسجل شود که روزنامه یا نشریه‌ای چاپ نشده مجوز آن را باطل می‌کند.

وی با انتقاد از یارانه پرداختی به مطبوعات از سوی دولت آن را صدقه سر خواند و تصریح کرد: چرا پرداخت یارانه به مطبوعات نباید مستمر باشد این در حالیست که 20 ماه است که یارانه مطبوعات فقط به 10 روزنامه داده می‌شود.

بهبهانی تصریح کرد: مطبوعات نیازمند کمک دولتی هستند و دولت وظیفه دارد این یارانه را پرداخت کند چرا که ما همواره مواضع دولت را در روزنامه‌های خود چاپ کرده و می‌کنیم.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور تصریح کرد: فاصله گروه یک مطبوعات در نظام رتبه‌بندی با فاصله گروه 5 آنقدر نیست که یارانه و تبلیغات دریافتی آنها وضعیت فعلی است به همین دلیل باید این موضوع اصلاح شود.

وی اظهارداشت: مدیر یکی از روزنامه‌های سراسری در نظام رتبه‌بندی و در موعد مقرر حاضر نشده است در حالیکه در گروه دوم این نظام قرار گرفته است.

بهبهانی گفت: نظام رتبه‌بندی اعمالی باید باطل شود ضمن اینکه تأسف‌بار است که نمره رتبه‌بندی باید توسط رقبا داده شود. در حالیکه خاصیت رقیب، رقابت است. 

مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور اظهارداشت: اگر نظام رتبه‌بندی و تبعیضات مرتبط با آن متوقف نشود دستور توقف این موضوع را از طریق دادگستری پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یک وزیر دستور داده که آگهی‌ها فقط به 10 روزنامه تعلق گیرد چون آنها در انتخابات از ما حمایت کرده‌اند، افزود: در حال حاضر کاغذ از کیلویی 2 هزار تومان به 4 هزار تومان رسیده است و به همین دلیل تمام نشریات استانی نابود شده‌اند. دلیل اصلی این اقدام نوع سیاست‌ها، تبعیضات موجود نسبت به مطبوعات است.

وی تأکید کرد: اتحادیه مطبوعات کشور به دلیل تبعیض در نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ها برای توقف این تبعیض از طریق سازمان بازرسی کل کشور اقداماتی را انجام داده است.

در ادامه این نشست علی نظری سردبیر روزنامه مستقل گفت: هیچکس مخالف طرح رتبه‌بندی نیست و همه اعضای روزنامه‌نگاران غیر دولتی ایران به شرطی که ملاک‌های کارشناسی و به دور از زد و بند و به حق باشد طرح رتبه‌بندی را مشروع می‌دانند.

وی از انجمن روزنامه‌نگاران غیر دولتی ایران به دلیل عدم پذیرش اعضای جدید انتقاد کرد. 

سردبیر روزنامه مستقل تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی مطبوعات ظالمانه است چرا که با شکایت روزنامه‌‌ها از این طرح متوجه شدیم که قاضی دادگاه بدوی و تجدیدنظر رسیدگی کننده یکی است. 

وی با بیان اینکه 126 روزنامه در گروه 4 و 5 قرار گرفته‌اند که محلی و استانی هستند، افزود: 92 روزنامه در خصوص نظام رتبه‌بندی اعمالی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شکایتی را تقدیم کمیسیون اصل 90 مجلس کرده‌اند.

نظری گفت: در بند 3 شیوه نامه آمده است که چنانچه هر روزنامه تا تاریخ 25 فروردین سال جاری در رتبه‌بندی شرکت نکند مدارک آن پذیرفته نخواهد شد. این در حالیست که به نظر می‌رسد روزنامه شرق تافته جدابافته از دیگر روزنامه‌ها شده است چرا که مدارکش را به کارگروه نداده اما در نظام رتبه‌بندی برای خود جایگاه کسب کرده است در حالیکه روزنامه شرق نمایشگاه مطبوعات را تحریم کرده و به دلیل موضع منفی علیه حسین انتظامی در طرح رتبه‌بندی شرکت نکرده بود.

سردبیر روزنامه مستقل تصریح کرد: روزنامه شرق با توصیه برخی مدیران حاضر در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و با اعمال نفوذ در طرح رتبه‌بندی شرکت داده شده است.

وی گفت: نامه‌ای را به محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی فعلی وزارت ارشاد نوشته‌ام که در آن به حضور برخی افراد و داوران حاضر در کارگروه رتبه‌بندی روزنامه‌ها و ذینفع بودن اعضای آن اعتراض کردند ضمن اینکه به نظر می‌رسد در توزیع یارانه سال جاری هم تبعیضاتی اعمال شده است.

وی در پایان گفت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در روزهای شنبه و یکشنبه یعنی 7 و 8 بهمن از معترضین به طرح رتبه بندی روزنامه‌ها خواسته است در جلسه‌ای نظرات خود را بیان کنند این در حالیست که سطح خواسته مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی ایران ابطال رتبه‌بندی روزنامه هاست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر