کد خبر: 39718
A
عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران:

در کشور ما سخت گیری هایی غیرقانونی برای زنان وجود دارد، باید جلوی آن گرفته شود/اگر به خواسته های قانونی زنان توجه شود به سمت کمپین هایی مانند"نه به حجاب اجباری "حرکت نمی کنند

سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در رابطه با چگونگی برخورد با این عوامل و مشکلات دختران انقلاب بیان کرد: در کشور ما سختگیری هایی وجود دارد که باید جلوی آن ها گرفته شود. در این مرحله لازم است واقعیت های زمان را درنظر گرفت و براساس آن ها برنامه ریزی و اقدام نمود. این محدودیت ها روی هم انباشته شده و درنهایت طغیان کرده است. محدودیت هایی از قبیل عدم حضور بانوان در استادیوم، عدم استفاده ازدوچرخه در فضای آزاد برای آنان، نداشتن وزیر زن و ده ها محدودیت و فشار ها باعث به چنین واکنش هایی شده اند.

در کشور ما سخت گیری هایی غیرقانونی برای زنان وجود دارد، باید جلوی آن گرفته شود/اگر به خواسته های قانونی زنان توجه شود به سمت کمپین هایی مانند"نه به حجاب اجباری "حرکت نمی کنند
دیده بان ایران - سرویس اجتماعی: چندی است در خیابان انقلاب تهران شاهد دخترانی هستیم که بر روی سکویی می ایستند و روسری خود را بر روی چوبی زده و آن را به نشانه اعتراض به "حجاب اجباری" بالا می برند. این موضوع در چند روز گذشته به یکی از داغ ترین مباحث فضای مجازی تبدیل شده است و مردم واکنش خود را در این فضا به صورت "#نه_به_حجاب_اجباری" و "#دختران_خیابان_انقلاب" نشان می دهند.

 

این ماجرا در گام اول از خیابان انقلاب تهران در تقاطع وصال آغاز و کم کم در بسیاری از مناطق شهر و حتی دیگر شهرها گسترش یافت تا جایی در مشهد دختری با پوشش کامل و چادر، روسری بر شاخه بسته و به نشانه اعتراض بالا برده بود. این اقدام نمایانگر دغدغه تمامی اقشار جامعه در خصوص این مسئله بود. برخی از کارشناسان بر این باورند که فارغ از نگاه هنجار شکنانه این افراد باید متذکر شد که راه حل دستیابی به حقوق زنان فقط از طریق قانون امکان پذیر است. 

 

در رابطه با همین امر نیز روز گذشته علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران در واکنش به حضور برخی زنان بدون حجاب در برخی معابر گفت: هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست.

 

لذا در راستای تشریح و تفصیل همین امر و دلایل واکنش برخی دختران به حجاب اجباری سمیه محمودی، نماینده شهرضا و عضو فراکسیون زنان، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم یک سری اجبارها و فشارها باعث واکنش صریح و قاطعانه برخی دختران به حجاب شده است. دیدگاه جامعه نسبت به حجاب، نگاه نکردن به مقتضیات زمان،وضعیت اشتغال، شرایط اقتصادی، معیشتی و فرهنگی را هم می توان دلیلی برای این جنس از واکنش های دختران به حجاب دانست به علاوه  زمانی که کمبودها وجود داشته باشد می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شوند. 

 

 

این نماینده مجلس ادامه داد: در هرجامعه ای سنت ها و هنجارهایی وجود دارد که مردم آن کشور موظف هستند به تمامی این هنجار ها و ارزش ها احترام بگذارند. در رابطه با این واکنش ها نیز باید گفت که هم جامعه ما به تعدادی از خواسته های حق و بجا مردم احترام بگذارد و پاسخگو باشد و هم مردم باید بدانند که درمقابل فرهنگ و ارزش های جامعه خود کوتاهی نکنند و به آن ها احترام بگذارند. 

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در رابطه با چگونگی برخورد با این عوامل و مشکلات دختران انقلاب بیان کرد: در کشور ما  سختگیری هایی وجود دارد که باید جلوی آن ها گرفته شود. در این مرحله لازم است  واقعیت های زمان را درنظر گرفت و براساس آن ها برنامه ریزی و اقدام نمود. این محدودیت ها روی هم انباشته شده و درنهایت طغیان کرده است. محدودیت هایی از قبیل عدم حضور بانوان در استادیوم، عدم استفاده ازدوچرخه در فضای آزاد برای آنان، نداشتن وزیر زن و ده ها محدودیت و فشار ها باعث به چنین واکنش هایی شده اند.

 

وی همچنین افزود: توجه به بانوان باعث می شود که جامعه کمتر درگیر چنین چالش هایی شود. 

 

عضو فراکسیون زنان در مجلس دهم در پاسخ به این مسئله که آیا واکنش های دختران خیابان انقلاب، اقدامی منطقی بوده است یا خیر، اظهار کرد: طبیعتا این واکنش  ها منطقی نبوده و نیستند. هنجارهایی درکشور وجود دارد که همه ما موظف به عمل کردن صحیح به این هنجارها هستیم و اگر فردی بر روی ارزش ها و هنجارهای حاکم برجامعه قدم بگذارد، علاوه برجامعه در واقع رعایت حقوق اجتماعی دیگران را نیز نکرده است.

 

محمودی در پایان درخصوص عدم حضور بانوان درورزشگاه ها خاطرنشان کرد: بنده مخالف حضور بانوان در این فضاها نیستم اما باید توجه داشت که متاسفانه جو ورزشگاه ها برای بانوان ما مناسب نیستند.مخالفت های موجود در همین عرصه نیز به دلیل همین مناسب نبودن شرایط فرهنگی تماشاگران و ورزشگاه ها برای بانوان است. به همین جهت بنده معتقدم در  گام نخست باید فرهنگ سازی ورود بانوان به استادیوم ها محقق شود و سپس راه ورود بانوان استادیوم ها باز شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر